استاندار کرمانشاه ایجاد منطقه آزاد مشترک میان دیالی عراق و کرمانشاه را یک طرح توسعه آفرین توصیف کرد و گفت: در صورت تمایل طرف عراقی، پیگیریهای لازم برای ایجاد منطقه آزاد مشترک میان دو استان و بهره‌مند شدن مردم از مزایایی مانند تردد بدون ویزا در این منطقه با جدیت انجام می‌شود.

ایجاد منطقه آزاد مشترک بین کرمانشاه و دیالی عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، دکتر محمدطیب صحرایی در دیدار با «محمدسامی حمید» رئیس اتاق بازرگانی و صنعتی دیاله و هیاتی از تجار و فعالین اقتصادی عراق، عنوان کرد: ایران و عراق دارای ریشه‌های تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی بسیار عمیقی هستند و این برادری و ریشه‌های اعتقادی مشترک، یک بستر بسیار آماده برای گسترش مناسبات ایجاد کرده است.

وی افزود: بر همین اساس افزایش سطح ارتباطات میان دو استان دیاله و کرمانشاه در حوزه‌های گردشگری مذهبی و سلامت، مبادلات تجاری، همکاریهای دوجانبه اقتصادی و فرهنگی به عنوان یک اولویت اصلی دنبال می‌شود.

صحرایی بر تقویت همبستگی های فرهنگی میان مردم دو استان تاکید کرد و گفت: کرمانشاه آماده تسهیل گری در مسیر رفت و آمدهای معمول ساکنان دو استان در حوزه های زیارتی و سیاحتی و درمانی و راه‌اندازی خطوط اتوبوسرانی و پروازی میان دو استان است.

وی ادامه داد: در نشست اخیر با رئیس صدا و سیما پیشنهاد ساخت سریال‌های مشترک با کشور عراق را ارایه کرده ایم که با استقبال روبرو شد و استان دیاله هم می‌تواند در ساخت این سریال‌ها مشارکت کند.

صحرایی یکی از اولویت‌های اصلی استان کرمانشاه را اتصال خطوط ریلی و بزرگراهی به کشور عراق معرفی کرد و گفت: خوشبختانه یک عزم جدی در دولت برای اتصال خطوط ریلی و بزرگراهی غرب کشور از مسیر کرمانشاه به کشور عراق شکل گرفته است.

وی یکی دیگر از اولویت‌ها را افزایش مبادلات تجاری با استان دیاله عنوان کرد و گفت: استان دیاله دروازه اصلی دسترسی کرمانشاه به کشور عراق و سوریه و دریای مدیترانه بوده و از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است.

مقام عالی استان گفت: همچنین خواهان سرمایه گذاری اقتصادی مشترک در حوزه بهداشتی و درمانی و اقتصادی میان دو استان هستیم.

وی افزود: سخت‌ترین عمل های جراحی به صورت روزمره در بیمارستان‌های کرمانشاه در حال انجام است که بخشی از این خدمات به بیماران عراقی ارایه می‌شود و امکان گسترش این خدمات کاملا فراهم است.

درخواست حضور و سرمایه‌گذاری شرکتهای ایرانی در دیاله

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی و صنعتی دیاله با استقبال از گسترش مناسبات میان دو استان، عنوان کرد: افزایش سطح تجارت میان دو طرف یکی از خواسته های مهم فعالین اقتصادی دیاله است.

محمدسامی حمید افزود: همچنین خواهان حضور شرکت های ایرانی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در استان دیاله هستیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های ترکیه‌ای سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در اقلیم کردستان انجام داده اند و خواهان ایجاد پروژه‌های مشابه از سوی شرکت های ایرانی در استان دیاله هستیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید