باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت به شمار می‌رود، شما درباره باغ کتاب تهران چه می‌دانید.

درباره باغ کتاب تهران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران برای بیشتر مردم با شلوغی، ترافیک و آلودگی شناخته شده است؛ ولی برخلاف تصور عموم شهری دیدنی است. تنوع جاهای دیدنی تهران به حدی است که حتی اهالی پایتخت نیز از بسیاری از این جاذبه‌ها بی‌خبرند، از محله‌های قدیمی گرفته تا کاخ‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها. در این بین، باغ کتاب تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری جدید پایتخت محسوب می‌شود که با وجود مدت کم فعالیت از محبوبیت بالایی برخوردار است. این مجموعه فرهنگی در منطقه گردشگری عباس آباد و جنب کتابخانه ملی ایران قرار دارد و با فراهم نمودن امکانات رفاهی به‌ویژه برای کودکان محیطی جذاب را برای گردش، تفریح و البته ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم کرده است.

آشنایی با باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور یا به‌عبارتی بزرگترین کتابفروشی ایران محسوب می‌شود که در فضایی در دوطبقه با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. معمار مسئول باغ کتاب تهران سام طهرانچی است.

درباره باغ کتاب تهران چه می‌دانید؟

طرح احداث باغ کتاب تهران از سال ۱۳۸۳ با هدف اختصاص مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد. با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب به‌مدت ۱۰ روز و امکان تبدیل باغ کتاب به محلی متروک، طرح کاربری آن با هدف امکان مشارکت فعالانه‌تر باغ کتاب تهران در تحقق چشم‌اندازهای کشور بارها دستخوش تغییر شد تا اینکه در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ افتتاح شد.

چیزی که در نگاه اول در زمان ورود به باغ کتاب توجه شما را به خود جلب می کند، بزرگی فضای داخلی و بیرونی آن است. زمانی که وارد اینجا می شوید، حس می کنید به یک کتابخانه با استانداردهای روز دنیا قدم گذاشته اید نه یک کتابفروشی.

معماری خاص، نحوه قفسه بندی کتاب ها، بزرگی فضا و امکانات مناسبی که در گوشه گوشه باغ کتاب به چشم می خورد توجه تان را به خود جلب می کند. حال اگر برای خرید کتاب برای خودتان آمده باشید، یا برای فرزندان تان، یا اینکه اصلا به قصد تماشای تئاتر یا فیلم در پردیس سینمایی باغ کتاب راهی اینجا شده باشید می توانید از بخش های مختلفی که به این کار اختصاص داده شده است کمک بگیرید.

درباره باغ کتاب تهران چه می‌دانید؟

اینجا که هستید نگران گذر زمان و چشم های فروشنده که دنبال شما می گردد تا کتابی انتخاب کنید و هزینه اش را بپردازید، نباشید. با خیال راحت در میان قفسه ها بگردید، کتاب مورد علاقه تان را پیدا کنید، سر فرصت صفحاتش ورق بزنید و اگر دوستش داشتید آن را بخرید. اگر هم در زمان خرید و گشت و گذار خسته شدید و به استراحت نیاز داشتید می توانید به قسمت غربی طبقه همکف باغ کتاب بروید و از فضای جذابی که برای نشستن اینجا به وجود آمده استفاده کنید. جایی که به نام لمکده شناخته می شود و طرفداران بسیاری دارد.

بخش‌های دیدنی باغ کتاب

باغ کتاب تهران ۳ طبقه است و هر طبقه دارای بخش‌های مختلف است. البته این یک بازدید طبقه به طبقه نیست بلکه بیشتر به صورت بلوک به بلوک انجام می شود. باغ کتاب دارای ۴ بلوک است. چهار بلوک معروف به بلوک A بهارستان، بلوک B خیالستان، بلوک C نگارستان و بلوک D سروستان که هر کدام دارای یک موضوع است.

درباره باغ کتاب تهران چه می‌دانید؟

شمالی ترین بلوک باغ کتاب تهران بلوک A است که به بهارستان معروف بوده و مخصوص کودکان است. در طبقه زیرین این بلوک می توانید به کتاب‌فروشی بزرگ کودک و نوجوان، اتاق مادر و نوزاد و خانه کودکان دسترسی پیدا کنید.

بلوک B یا خیالستان لذت بیشتری دارد و لذت گشت و گذار در باغ کتاب را چند برابر می کند. یک راهروی ۶۰ متری وجود دارد که دو بلوک A و C را به هم متصل می‌کند. در این راهرو دو راهرو نصب شده است و مردم بدون دردسر از این سو به آن سو می‌روند، اما این تنها یک جاذبه نیست. پرده‌های بزرگ اطراف پیاده‌رو با تصاویر و فیلم های مختلف فضایی خیالی ایجاد می‌کند و با آهنگ‌های مختلف فضای مطبوعی را به باغ کتاب می بخشد. اگر شما هم از طرفداران شبکه‌های اجتماعی و سلفی‌گرفتن هستید، این راهرو برای شما یک قسمت جالب و جذاب خواهد بود.

پردیس سینمایی باغ کتاب تهران در بلوک C واقع شده است که نگارستان نام دارد و شامل ۱۰ سینما و تئاتر است. خوب است بدانید که ورودی اصلی باغ کتاب تهران نیز در این بلوک است.

درباره باغ کتاب تهران چه می‌دانید؟

بلوک D به بزرگسالان و نوجوانان اختصاص دارد و یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های فرهنگی کشور را در خود جای داده است. در طبقه همکف این بلوک می‌توانید به کتاب‌فروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان دسترسی پیدا کرده و کتاب های موردعلاقه خود را با موضوعات مختلف خریداری کنید.

لمکده باغ کتاب از جمله بخش هایی است که برای مطالعه و استراحت طراحی شده است. در این بخش برای بازدید کنندگان مبل و صندلی فراهم شده تا با خیال آسوده و آرامش به استراحت یا مطالعه بپردازند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید