باغ ایرانی پایتخت جذاب و دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران بدانید.

از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ ایرانی بهترین مکان برای دورهمی‌های آرام خانوادگی است. جایی که می‌توانید در سکوت و آرامش کنار یکدیگر بنشینید و از هوای خوب و طبیعت رنگارنگ باغ لذت ببرید. بوستان ۳.۵ هکتاری باغ ایرانی تهران یک باغ قدیمی می‌باشد که البته بازسازی‌های بسیار زیادی بر روی آن انجام شده است. این باغ که چند دهه پیش توسط مهندس علی مهتاری طراحی شده، همان حال و هوای دوران گذشته خود را حفظ کرده تا بازدیدکنندگان از آن کاملا با فضای منحصر به فرد یک باغ تمام ایرانی روبرو شوند. پوشش گیاهی باغ نیز با داشتن گیاهانی مثل زرشک، پیر خشت، برگ نو و انواع گل‌های رز و نسترن توانسته هم زیبایی و هم اصالت خود را حفظ نماید.

چند جاذبه دیدنی در باغ ایرانی تهران

باغ ایرانی بخش‌های مختلفی دارد. در این باغ می‌توانید از بخش‌های مختلف که به‌صورت تفکیک‌شده هستند دیدن کنید. پس برای آنکه بازدید شما کامل باشد و بتوانید از اوج زیبایی این باغ بهره‌مند شوید، باید تمام بخش‌های آن را به تفکیک بشناسید.

از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران

در ضمن باید بدانید به غیر از بخش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، باغ‌های ایرانی این بوستان زیبا را به 11 بخش مختلف تقسیم کرده‌اند. این باغ‌ها دارای نام‌های طبیعت، بی‌کرانگی، شعر، باغ درون، بهشت یک و دو، آرامش، تنهایی، دو رنگ، اسطوره و خاطره هستند. این باغ دارای دو محور اصلی است که چنارستان و سروستان نام دارد.

ورودی

باغ، سه ورودی دارد. این ورودی‌ها در بخش‌های شرقی، غربی و جنوبی باغ قرار گرفته‌اند. نکته جالب درباره این ورودی‌ها این است که اگرچه هرکدام سبک و سیاق معماری مختص خود را دارند؛ اما در همه آن‌ها می‌توانید لوسترهای زیبا و سبزرنگ را مشاهده کنید.

حوض و فواره ها

در گذشته حتماً در تمام باغ‌های ایرانی، جوی آب و حوض و فواره وجود داشته است. جاری بودن آب در باغ، از عوامل مهم ادامه حیات آن به‌حساب می‌آید. باغ گل ده ونک نیز دارای این ویژگی است. همین که به باغ وارد می‌شوید، جوی آب جاری در آن و کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ نظر شما را به خود جلب می‌کنند.

از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران

این آبراهه‌ها در نهایت به حوضی بزرگ می‌رسند. این حوض درست در مقابل عمارت و یا کوشک اصلی قرار دارد. وجود حوض در مقابل عمارت و جاری شدن تمام جوی‌ها به سمت آن، نشان می‌دهد که عمارت، مرکز اصلی باغ است و تمام اجزای باغ به سمت آن متمایل هستند. این کار نیز از دیگر ویژگی‌های معماری باغ‌های ایرانی است.

کوشک

یکی از مهم‌ترین جزئیات یک باغ با سبک ایرانی، وجود یک عمارت و یا به عبارتی کوشک در آن است. باغ ایرانی ده ونک نیز از این قاعده مستثنی نیست. کوشک این باغ در قسمت شمالی آن قرار دارد. در ابتدا این مکان به عنوان کافه و رستوران استفاده داشت؛ اما حالا به کتابخانه‌ای مخصوص آقایان تبدیل شده است. بخشی از عمارت نیز به قسمت امور اداری باغ اختصاص داده شده است. برای رسیدن به عمارت در باغ، کافی است که مسیر آبراهه‌ها را در پیش بگیرید تا به عمارت برسید.

طاق میانی

در میان این باغ، طاقی ایرانی به سبک معماری قاجاری نیز به چشم می‌خورد. قدمت این طاق به دوران قاجار باز می‌گردد.

از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران

اگر قصد بازدید از بوستان ایرانی تهران را دارید، حتماً باید کنار این طاق میانی و زیبا چند عکس یادگاری بگیرید. این طاق جزو قدیمی‌ترین بخش‌های بوستان ایرانی به حساب می‌آید.

امکانات درخور توجه باغ ایرانی

کتابخانه

همان طور که اشاره کردیم، کوشک یا همان عمارت اصلی این باغ که در بخش شمالی آن قرار دارد را به کتابخانه تبدیل کرده‌اند. این کتابخانه دارای کتاب‌های بسیار ارزشمند است که از جانب رهبر معظم انقلاب به آن اهدا شده است. علاقه‌مندان نیز می‌توانند به‌صورت رایگان از کتاب‌های این کتابخانه استفاده کنند. البته برای آنکه بتوانید کتابی از کتابخانه خارج کنید، باید عضو کتابخانه شوید. در غیر این صورت مطالعه و استفاده از کتاب‌ها در داخل محیط کتابخانه بلامانع خواهد بود.

امکانات تفریحی باغ ایرانی

در گذشته داخل باغ ایرانی تهران، یک کافه رستوران سنتی وجود داشت. این کافه رستوران دارای طرفداران بسیاری بود؛ اما به دلایلی، این کافه رستوران تعطیل شد و جای خود را به کتابخانه داد. در حال حاضر می‌توانید از زمین بازی برای سرگرمی کودکان خود استفاده کنید. این زمین بازی بخشی اختصاصی از باغ ایرانی به حساب می‌آید.

از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران

تصور کنید که در چنین باغ زیبایی، کودکان شما مشغول تفریح و بازی باشند. در این زمین بازی امکان استفاده از وسایل تفریحی مختلف وجود دارد. به غیر از زمین بازی کودکان، یک زمین ورزشی خانوادگی در این پارک تعبیه شده است. این زمین بازی در بخش غربی باغ قرار دارد. در این بخش می‌توانید همراه اعضای خانواده، از ورزش و تفریح لذت ببرید.

در بخش‌هایی از پارک، آلاچیق و البته سکوهایی مخصوص استراحت تعبیه شده است. در این آلاچیق‌ها می‌توانید کنار اعضای خانواده بنشینید، گل بگویید و گل بشنوید. خوشبختانه امکان استفاده از زیرانداز در این باغ وجود دارد. پس می‌توانید زیلو و زیرانداز بیندازید، روی آن بنشینید، استراحت کنید و از فضای زیبای باغ لذت ببرید. البته در نظر داشته باشید که امکان روشن کردن آتش و برپایی چادر در این آلاچیق‌ها وجود ندارد. در نهایت در برخی قسمت‌های این باغ، سرویس‌های بهداشتی متعدد نیز وجود دارند. در این سرویس‌های بهداشتی، تجهیزات برای افراد ناتوان و کم‌توان نیز در نظر گرفته شده است.

از جاذبه‌های تماشایی تا امکانات باغ ایرانی تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید