باغ ایرانی در پایتخت از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر به حساب می‌آید با ما همراه باشید تا بدانیم بهترین راه دسترسی به باغ ایرانی تهران چیست.

بهترین راه دسترسی به باغ ایرانی تهران چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اسم تهران شاید کمی بد در رفته باشد. همه این شهر را به شهر شلوغی و دود می‌شناسند. البته که حق دارند. این شهر در اکثر مواقع بسیار شلوغ است؛ اما دلیل نمی‌شود تا باغ‌های زیبا و جاذبه‌های عاشقانه و تماشایی نداشته باشد. درست زیر همین آلودگی و شلوغی، باغی زیبا با نام بوستان ایرانی جا خوش کرده است. در شهری که از شلوغی صدا به صدا نمی‌رسد، پرندگان برای خود لانه گزیده‌اند و مشغول زندگی زیبای خود هستند. درست جایی که تصور نمی‌کنید، می‌توانید شاهد این حجم از آرامش و سکوت باشید. باغ ایرانی ونک جایی برای آرامش در پایتخت است. اگر شما هم مثل ما کنجکاو هستید، بیایید با هم همراه شویم تا باغ ایرانی تهران را بهتر بشناسیم و بهترین مسیر دسترسی به آن را دریابیم.

درباره باغ ایرانی در تهران

این باغ و بوستان بزرگ و تماشایی، به یکی از خاندان‌های معروف دوره قاجار تعلق داشته است. این باغ همراه با عمارت بزرگ آن متعلق به فردی با نام میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌ بود. وی فرزند بزرگ میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ بود.

بهترین راه دسترسی به باغ ایرانی تهران چیست؟

میرزا حسن خان با دختر یکی از قبایل مهم کرد ازدواج کرده بود. پس به‌صورت کلی می‌توان گفت که خانواده مستوفی‌الممالک‌ از جمله خانواده‌های بسیار پرنفوذ و قدرتمند ایران بودند. در بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی آن دوران، نام خاندان مستوفی‌الممالک‌ به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه مستوفی‌الممالک‌ خاندان بزرگی بودند، زمین‌های بسیاری در منطقه شمال تهران و ده ونک داشتند.

جالب است بدانید که پدر میرزا حسن، اراضی ده ونک را به‌صورت مستقیم از ناصرالدین شاه قاجار خریداری کرد. پس از مدتی چند رشته قنات در آن حفر کرد تا اراضی بدون آب و علف، به باغ و بوستانی زیبا تبدیل شود.

وقتی که قصد ورود به باغ ایرانی تهران را داشته باشید، حتماً با یک تابلو روبه‌رو می‌شوید. روی این تابلو عبارت «بوستان مهندس علی مختاری» به چشم می‌خورد. حتماً کنجکاو می‌شوید که مهندس علی مختاری چه کسی بوده است و چه ارتباطی با این باغ دارد؟ آیا این باغ به او تعلق داشته است؟ خب در بخش قبلی اشاره کردیم که باغ ایرانی به خاندان مستوفی‌الممالک‌ تعلق داشته است.

بهترین راه دسترسی به باغ ایرانی تهران چیست؟

این باغ و بوستان بعد مرگ میرزا حسن مستوفی‌الممالک‌ سال‌ها بدون مالک باقی ماند. حتی در دوران پهلوی هم برای مدتی به آن توجهی نکردند. بعد از مدت‌ها، فردی با نام مهندس علی مختاری دست به کار شد و این باغ را به شکلی که امروز شاهد آن هستیم در آورد. وی تلاش بسیاری کرد تا در طراحی و ساخت این باغ، تمامی معیارها و اصول معماری سنتی باغ حفظ شود.

باغ ایرانی بخش‌های مختلفی دارد. در این باغ می‌توانید از بخش‌های مختلف که به‌صورت تفکیک‌شده هستند دیدن کنید. پس برای آنکه بازدید شما کامل باشد و بتوانید از اوج زیبایی این باغ بهره‌مند شوید، باید تمام بخش‌های آن را به تفکیک بشناسید.

در ضمن باید بدانید به غیر از بخش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، باغ‌های ایرانی این بوستان زیبا را به ۱۱ بخش مختلف تقسیم کرده‌اند. این باغ‌ها دارای نام‌های طبیعت، بی‌کرانگی، شعر، باغ درون، بهشت یک و دو، آرامش، تنهایی، دو رنگ، اسطوره و خاطره هستند. این باغ دارای دو محور اصلی است که چنارستان و سروستان نام دارد.

بهترین راه دسترسی به باغ ایرانی تهران چیست؟

بهترین مسیر دسترسی به باغ ایرانی

رفتن به باغ ایرانی از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. در ابتدا مسیر رسیدن به باغ ایرانی را با استفاده از ماشین شخصی توضیح می‌دهیم. باغ ایرانی در محله ده ونک جا خوش کرده است. برای رسیدن به آن ابتدا باید به خیابان شیخ بهایی شمالی و سپس به ۲۰ متری پیروزان بروید.

این باغ در کوچه شهید صابری واقع شده است. از خوبی‌های این مکان این است که می‌توانید با خیال راحت ماشین خود را در پارکینگ عمومی باغ، پارک کنید. اگر حوصله رانندگی ندارید و می‌خواهید با تاکسی به باغ بروید، در ابتدا باید خود را به میدان ونک برسانید. تاکسی‌هایی که شما را به باغ ایرانی می‌رسانند در خیابان خدامی قرار دارند.

در میدان ونک، از سمت شمال وارد خیابان ولیعصر شوید و بعد از اینکه به خیابان خدامی رسیدید، از راننده‌های پایانه تاکسی‌رانی بخواهید که شما را به باغ ایرانی ببرند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن به باغ است. بهترین کار برای رفتن به باغ با استفاده از مترو و اتوبوس این است که ابتدا خود را به میدان ونک برسانید. ادامه مسیر نیز مانند بالا است.

بهترین راه دسترسی به باغ ایرانی تهران چیست؟

برای رسیدن به میدان ونک با مترو تهران، دو انتخاب دارید. می‌توانید در ایستگاه مترو شهید حقانی و یا ایستگاه مصلی پیاده شوید. در هر دو صورت باید برای رسیدن به میدان، سوار تاکسی و یا اتوبوس شوید. رسیدن به میدان ونک از طریق اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز امکان‌پذیر است. برای این کار باید ابتدا به خیابان ولیعصر بروید و سوار بی‌آرتی‌ها شوید. این اتوبوس‌ها درست در کنار میدان ونک، ایستگاه دارند.

ورودی‌ها

وقتی وارد کوچه شهید صابری شدید، درهایی با آجرهای قرمزرنگ و طاق‌هایی زیبا شما را به سمت خود می‌خوانند. این‌ها همان ورودی‌های باغ گل ده ونک هستند. این باغ، سه ورودی دارد. ورودی اصلی آن در قسمت جنوبی باغ قرار دارد و ورودی‌های دیگر نیز در دو طرف آن هستند. در همه ورودی‌ها، لوسترهای سبزرنگ و دیوارهای تازه بناشده را خواهید دید. در بالای همه این درها، نام محمدعلی مختاری به چشم می‌خورد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید