از تماشایی‌ترین جاذبه‌های پایتخت می‌توان به باغ ایرانی اشاره کرد از این رو با ما همراه باشید و درباره چند بخش دیدنی در باغ ایرانی تهران بدانید.

چند بخش دیدنی در باغ ایرانی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ ایرانی تهران یک باغ فصلی مرکزی در شهر تهران، ایران است. این باغ با مساحتی حدود ۱۱ هکتار در محدوده‌ی مرکزی شهر قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران به‌شمار می‌رود. این باغ در دورهٔ قاجار بنا شده است و در آغاز تنها به عنوان باغی برای شاهزادگان و اشراف طراحی شده بود. در دورهٔ پهلوی، باغ ایرانی به‌عنوان یکی از باغ‌های شاهی شناخته شد و بعد از انقلاب اسلامی به مردم عادی باز شد.

آشنایی با باغ ایرانی تهران

این باغ در واقع متعلق به یکی از خاندان‌های معروف دوره‌ی قاجار است و بخشی از باغ مستوفی است که دیوار به دیوار شمالی آن ساختمان‌ها و دیوار گلی باغ قدیمی را می‌توان دید. این مجموعه باغ و عمارت آن برای میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک‌، فرزند میرزا یوسف‌خان مستوفی‌ و شکر خانم، دختر رئیس یکی از قبایل کرد بود. خاندان وی از خانوداه‌های مهم و سیاسی در تاریخ ایران است که مالک بیشتر زمین‌های ده ‌ونک بودند. پدر میرزا حسن اراضی ده‌ ونک را از ناصرالدین شاه خرید و با حفر چند رشته قنات آن را به‌صورت آبادی درآورد.

چند بخش دیدنی در باغ ایرانی تهران

حالا هم علی مهتاری مختاری؛ نامی که برا بالای سردر دیدید، با حفظ اصالت آن، طرح و الگوی باغ ایرانی را به آن داده و به‌صورت بوستانی دیدنی در پایتخت تبدیل شده است. این مجموعه در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان اثری ملی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و امروزه از جمله جاهای دیدنی در پایتخت است.

باغ ایرانی از باغ‌های قدیمی محله ونک تهران است؛ این باغ که چهره‌ی جدیدی به خود گرفته است، با مساحتی حدود ۳٫۴ هکتار بیش از دو هکتار از آن را فضای سبز پوشانده است. درختان ۱۵۰ ساله تا ۲۵۰ که سن عهد قاجاری دارند؛ چنارها، سروها، نارون‌ها، زبان‌گنجشک‌ها، اقاقیا و درخت‌های چون گردو، توت، انار و خرمالو به‌همراه یک استخر قدیمی از ساکنان این مکان‌ هستند که حق آب و گل دارند. بقیه چیزهایی که می‌بینید جدید هستند و عمر زیادی از آن‌ها نمی‌گذرد.

بی‌کرانگی، طبیعت، شعر، باغ‌ درون، بهشت یک، بهشت دو، تنهایی، آرامش، دو رنگ، خاطره و اسطوره؛ نام ۱۱ بخش باغ ایرانی است که به دو محور به نام‌های سروستان و چنارستان، طاق ایرانی، ۶ آب‌نما، و گونه‌های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو، برگ بو، زرشک، شیر خشت، مورد، پیراکانتا، انواع رز و نسترن و بوته‌های فصلی و دائمی به مجموعه‌ای بی‌نظیر تبدیل شده‌اند.

چند بخش دیدنی در باغ ایرانی تهران

یکی از قسمت‌های دنج این باغ چشم‌اندازی تماشایی روبه اتوبان نیایش دارد و در سردر غربی قرار دارد.

بخش‌های تماشایی باغ ایرانی

کوشک

یکی از مهم‌ترین جزئیات یک باغ با سبک ایرانی، وجود یک عمارت و یا به عبارتی کوشک در آن است. باغ ایرانی ده ونک نیز از این قاعده مستثنی نیست. کوشک این باغ در قسمت شمالی آن قرار دارد. در ابتدا این مکان به عنوان کافه و رستوران استفاده داشت؛ اما حالا به کتابخانه‌ای مخصوص آقایان تبدیل شده است. بخشی از عمارت نیز به قسمت امور اداری باغ اختصاص داده شده است. برای رسیدن به عمارت در باغ، کافی است که مسیر آبراهه‌ها را در پیش بگیرید تا به عمارت برسید.

ورودی

باغ، سه ورودی دارد. این ورودی‌ها در بخش‌های شرقی، غربی و جنوبی باغ قرار گرفته‌اند. نکته جالب درباره این ورودی‌ها این است که اگرچه هرکدام سبک و سیاق معماری مختص خود را دارند؛ اما در همه آن‌ها می‌توانید لوسترهای زیبا و سبزرنگ را مشاهده کنید.

کتابخانه

کتابخانه باغ ایرانی یکی دیگر از بخش‌هایی بود که به لطف زحمات علی‌محمد مختاری به باغ اضافه شد.

چند بخش دیدنی در باغ ایرانی تهران

این باغ در مجموع دو کتابخانه دارد. یکی از آن‌ها مختص آقایان است که در کوشک اصلی قرار گرفته است. کتابخانه مخصوص بانوان نیز با کمی فاصله از کوشک در قسمت شمالی باغ قرار دارد.

حوض ها و فواره ها

در گذشته حتماً در تمام باغ‌های ایرانی، جوی آب و حوض و فواره وجود داشته است. جاری بودن آب در باغ، از عوامل مهم ادامه حیات آن به‌حساب می‌آید. باغ گل ده ونک نیز دارای این ویژگی است. همین که به باغ وارد می‌شوید، جوی آب جاری در آن و کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ نظر شما را به خود جلب می‌کنند.

این آبراهه‌ها در نهایت به حوضی بزرگ می‌رسند. این حوض درست در مقابل عمارت و یا کوشک اصلی قرار دارد. وجود حوض در مقابل عمارت و جاری شدن تمام جوی‌ها به سمت آن، نشان می‌دهد که عمارت، مرکز اصلی باغ است و تمام اجزای باغ به سمت آن متمایل هستند. این کار نیز از دیگر ویژگی‌های معماری باغ‌های ایرانی است.

طاق میانی

اساساً طاق‌ها نقش مهمی در معماری ایرانی و بناهای تاریخی ما دارند. در باغ ایرانی نیز از این بنای زیبا و جالب توجه غافل نشده‌اند.

چند بخش دیدنی در باغ ایرانی تهران

در مقابل حوضی که روبه‌روی کوشک قرار دارد، طاقی مشابه طاق‌های بناهای قدیمی ساخته شده است. این نقطه از باغ، محل محبوبی برای ثبت عکس‌های زیبا است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید