گشت و گرد در باغ موزه‌ها جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه شگفت‌انگیز در باغ موزه مینیاتوری تهران بدانید.

چند جاذبه شگفت‌انگیز در باغ موزه مینیاتوری تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جذاب‌ترین جای دیدنی تهران در میان جاذبه‌های پایتخت، باغ مینیاتور است. اگر می‌خواهید نمونه‌ای از ایران کوچک را ببینید حتما به باغ مینیاتور تهران بروید. در این باغ چشم‌نواز می‌توانید ماکت آثار باستانی ایران را ببینید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

آشنایی با باغی شگفت‌انگیز و مینیاتوری در تهران

باغ موزه مینیاتور تهران بوستانی سه هکتاریست که در شرق پایتخت قرار دارد. این بوستان در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و ساخت آن حدود ۲ سال زمان برد. در این مجموعه ۱۳ جاذبه تاریخی ایران که ثبت جهانی شده‌اند در مقیاس یک بیست‌وپنجم اندازه واقعی برای علاقه‌مندان نمایش داده شده است.

از نکات جالب در قرار دادن این ماکت‌ها توجه به موقعیت جغرافیایی اصلی آن‌هاست؛ برای مثال میدان نقش جهان در مرکز باغ قرار دارد، در سمت غربی آن ماکت مجموعه بیستون به‌درستی و با توجه به وضعیت واقعی خود قرار گرفته است، در شمال باغ نیز می‌توانید کلیساهای ارامنه را ببینید. تفاوت این بوستان با دیگر بوستان‌های جهانی توجه به مجموعه‌های شاخص جهانی و محیط مربوط به آن‌ها با سناریوی تطبیق با جغرافیای ایران است.

چند جاذبه شگفت‌انگیز در باغ موزه مینیاتوری تهران

بوستان مینیاتور گونه‌های منطقه زاگرس و منطقه البرز را به طور عمومی شامل می‌شود که در اطراف ماکت‌ها پوشش‌های گیاهی ویژه هر منطقه ایجاد شده است. آثار مجموعه ازطریق تابلوهای هدایت‌گر معرفی شده‌اند.

کنار هر اثر کتیبه‌ای قرار دارد که به‌معرفی کامل اثر و توضیح تاریخچه‌ آن پرداخته است و نیز نیمکتی که بتوان آنجا کمی استراحت کرد. روشنایی بوستان نیز از طریق چراغ‌های پایه ‌فلزی بلند و لامپ‌های کوچک کنار ماکت‌ها تامین می‌شود و عناصر شاخص معماری ایرانی مانند حوض و فواره، آب‌راه، کاشی‌کاری و غیره در سراسر باغ قابل‌ مشاهده است.

ابعاد اصلی طراحی بوستان باغ مینیاتور از روح هندسی باغ‌های ایرانی در ترکیب با استانداردهای پارک مینیاتور الهام گرفته است. ماکت‌ها نیز در غالب ویژگی‌های شکل طبیعی زمین و نواحی جغرافیایی آثار انتخاب شده و در آنجا قرار گرفته‌اند.

مسیر بازدید باغ موزه مینیاتور از ارگ بم شروع می‌شود و با آبشارهای شوشتر پایان می‌یابد. تمامی آثار را هنرمندان ایرانی با جزئیات کامل و ظرافت خیره‌کننده با دو روش ماشینی و دستی ساخته‌اند و در معرض نمایش قرار داده‌اند.

چند جاذبه شگفت‌انگیز در باغ موزه مینیاتوری تهران

جاذبه‌های تماشایی و شگفت‌انگیز باغ موزه مینیاتوری

ماکت تخت جمشید

پرسپولیس یا تخت جمشید یکی از بناهای تاریخی ارزشمند است که در دوره داریوش هخامنشی با مساحت بیش از ۱۲۵ هزار متر مربع ساخته شد. ماکت زیبای این بنای ارزشمند تاریخی و بناهای اطراف آن در باغ موزه مینیاتور تهران به تصویر کشیده شده است که یکی از جلوه های بی نظیر پارک مینیاتوری تهران به شمار می‌ آید.

گنبد سلطانیه

این اثر یکی از بزرگترین آثار تاریخی – معماری ایران است که در حدود ۷۵۰ سال پیش ساخته شده. بنای هشت ضلعی، سازه آجری و رنگ آبی گنبد سلطانیه به خوبی در ماکت آن در باغ مینیاتور تهران به تصویر کشیده شده است.

تخت سلیمان

مجموعه تاریخی تخت سلیمان و چشمه زیبای آن که در شمال شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد یکی از رمز آلود ترین مکان های ایران است. ماکت این مجموعه با طراحی فوق العاده‌ای در باغ موزه به نمایش گذاشته شده و جلوه خاصی به آن بخشیده است.

چند جاذبه شگفت‌انگیز در باغ موزه مینیاتوری تهران

مجموعه بیستون در باغ موزه مینیاتور تهران

مجموعه بیستون درشهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع شده و ماکت این مجموعه با به تصویر کشیدن سنگ نبشته بیستون و دیگر آثار این مجموعه مانند تندیس هرکول در پارک مینیاتوری تهران قرار دارد.

کلیساهای ارمنی

این مجموعه که شامل کلیساهای قره کلیسا، کلیسای سنت استپانوس و کلیسای زرزر است، در استان های آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته و از دیگر آثار باستانی موجود در ایران متمایز است. ماکت های این ۳ کلیسا در کنار هم در پارک مینیاتوری تهران قرار دارند.

میدان نقش جهان

ماکت میدان معروف نقش جهان با رنگ آمیزی ای جذاب در مرکز باغ موزه مینیاتور تهران قرار گرفته است و طراحی فوق العاده آن، گواه زبردستی سازندگان آن است.

ارگ بم در باغ موزه مینیاتور تهران

ماکت این اثر کاملا شبیه به خود ارگ قبل از تخریب توسط زلزله ساخته شده است. این اثر باستانی که در زلزله سال ۱۳۸۲ بخش زیادی از آن تخریب شد، امروزه در دست بازسازی است.

چند جاذبه شگفت‌انگیز در باغ موزه مینیاتوری تهران

گنبد قابوس

بنای گنبد قابوس که در حدود ۱۰۰۰ سال در شهر گنبد کاووس استان گلستان ساخته شد، بلندترین برج آجری جهان است که بر روی تپه ای به ارتفاع ۱۵ متر واقع شده و تقریبا ۶۰ متر ارتفاع دارد. ماکت این سازه و قسمتی که روی آن قرار گرفته، به صورتی دقیق در بوستان مینیاتور تهران ساخته شده و به نمایش درآمده است.

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز که به عنوان میراث جهانی ایران در سال ۱۳۸۹ در یونسکو به ثبت رسید، یکی از شاهکارهای معماری و باشکوه ترین بازار سرپوشیده جهان میباشد. ماکت بازار تبریز در باغ مینیاتور به نمایش گذاشته شده است.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

ماکت آرامگاه شیخ صفی اردبیلی، یکی از افراد معروف دوره صفویه، یکی از پربازدیدترین ماکت های باغ موزه مینیاتور به شمار می‌رود. گنبد آبی رنگ آرامگاه به زیبایی در این ماکت ساخته شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید