پایتخت پارک‌های جذاب و خاصی دارد، شما درباره پارک پردیسان تهران چه می‌دانید؟ همراه باشید و از این پارک جالب بیشتر بدانید.

درباره پارک پردیسان تهران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک پردیسان یکی از بوستان‌های قدیمی تهران است. این پارک به‌صورت بوستانی جنگلی در شمال غربی این شهر و در نزدیکی میدان صنعت قرار دارد. به‌علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پردیسان و دسترسی راحت به این بوستان، این پارک بسیار مورد استقبال اهالی پایتخت است.

آشنایی با پارک پردیسان تهران

پارک پردیسان تا سال ۱۳۹۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شد و از این سال به‌مدت ۱۵ سال تحت مدیریت شهرداری تهران قرار گرفت. در ضمن، ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد. پارک پردیسان به‌دلیل قرار داشتن در مسیر بادهای غالب غربی، نقش مهمی در تلطیف و خودپالایی هوای آلوده کلان‌شهر تهران دارد و به همین علت به‌عنوان ریه پایتخت شناخته می‌شود.

پردیسان در سال ۱۳۹۳ نیز از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، پارک بدون دخانیات نام‌گذاری شد. «ایان مک هارگ» یکی از معماران برجسته جهان و بنیان‌گذار دپارتمان معماری منظر در دانشگاه پنسیلوانیا بود که موفق شده بود به‌همراه همکارانش طراحی پارک پردیسان را در مسابقه‌ای به عهده گیرند.

درباره پارک پردیسان تهران چه می‌دانید؟

طرح و ایده ساخت پارک پردیسان در اوایل دهه ۵۰ به‌عنوان یک مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و تفرجگاهی توسط گروه مک هارگ مطرح شد و در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست وقت قرار گرفت. ایده این گروه این بود که با توجه به ناهمواری‌ها و مسائل زیست‌محیطی، تمام زیست‌بوم‌ها از توندرا گرفته تا جنگل‌های گرمسیری را با تمام تنوع گیاهی و جانوری در یک مجموعه به نمایش درآورند.

مک هارگ همچنین با در نظر گرفتن فرهنگ و معماری ایرانی، چهارباغ بوستان را طراحی کرد. پس از تایید ایده اولیه احداث این پارک توسط اسکندر فیروز، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت WMRT آمریکا به‌عنوان مجری این طرح انتخاب شد.

پارک پردیسان قرار بود در طی ۱۰ سال ساخته شود و با وجود انجام مطالعات اولیه و فراهم نمودن مقدمات تهیه زمین، اقدامی جدی برای اجرای این طرح صورت نگرفت و با وقوع انقلاب اسلامی نیز این پروژه متوقف ماند. بعدها نیز با شروع جنگ تحمیلی تا ۱۳۶۵ تنها کارهایی در جهت تثبیت محدوده طرح انجام شد.

درباره پارک پردیسان تهران چه می‌دانید؟

طراحی پارک پردیسان بر اساس اصول زیست‌محیطی، فرهنگ ایرانی و طبیعت‌گرایی بود که هم به طبیعت و نیز به موقعیت و نقش انسان در طبیعت توجه داشت. یکی از مزایای این طرح پیوند تفریح با آموزش، پژوهش و حفاظت از محیط زیست بوده است.

طرح پارک پردیسان شامل مسیر پیاده‌روی و یک شبکه مونوریل بود و اجزای پارک با توجه به ناهمواری‌های پردیسان، تعیین شده‌ است. فضاهای مختلف پارک شامل زیست‌بوم‌های مختلف، نمایشگاه‌ها، آکواریوم، کتابخانه، مراکز پژوهشی و آموزش‌های بصری و فضاهای اداری و خدماتی می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی پارک پردیسان

بوستان پردیسان که از پارک های زیبا و باصفای استان تهران است و با وسعت ۲۷۵ هکتار که از بزرگترین بوستان های شهری در تهران به شمار می رود، علاوه بر امکانات تفریحی و رفاهی محدود، دیدنی های متنوعی را در خود جای داده که در ادامه این بخش با آن ها آشنا خواهیم شد.

باغ وحش پارک پردیسان

باغ وحش پارک پردیسان در واقع مرکزی برای بازپروری حیوانات حیات وحش و کلینیک تخصصی و مرکز تکثیر و بازپروری بوز آسیایی می باشد.

درباره پارک پردیسان تهران چه می‌دانید؟

این مرکز حتی حیوانات گمشده و آسیب دیده را پذیرا می باشد. برخی حیوانات پس از آن که درمان شدند آن ها را در طبیعت رها می کنند و در مقابل آن دسته از حیواناتی که امکان رها کردن آن ها در طبیعت میسر نمی باشد، پس از درمان آن ها را به باغ وحش انتقال می دهند. مرکز حیات وحش پردیسان از دو قسمت حیات وحش طبیعی و حیات وحش در حال اسارت تشکیل شده که در بخش اول حیوانات بومی همچون پرندگان و خزندگان و در بخش دوم نیز پرندگان، گوشت خواران و علف خواران موجود می باشند.

گردشگران می توانند با مراجعه به بخش حیات وحش پردیسان از این حیوانات دیدن کنند. همچنین مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی در سایتی قرار دارد که مساحت آن به ۱.۵ هکتار می رسد. افرادی که در کلینیک نگهداری حیوانات مشغول به کار می باشند، تعداد ۳ نفر در سمت های دامپزشک و ۲ تکنسین می باشند. از آنجایی که این کلینیک تخصص های مهمی را در کارنامه خود ثبت کرده است، با عنوان کلینیک تخصصی حیوانات شناخته می شود.

درباره پارک پردیسان تهران چه می‌دانید؟

موزه تنوع زیستی پردیسان

موزه تنوع زیستی پردیسان که ۱۸۰۰ متر از بوستان پردیسان را به خود اختصاص داده است، در سال ۱۳۸۳ افتتاح گردیده و در آن گونه های مختلفی از گیاهان، جانوران و حتی نمونه هایی از سنگ ها، کانی ها و فسیل ها دیده می شوند. گونه های جانوران کمیاب جهان که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده اند، شامل سیاه خروس، یوزپلنگ، هوبره، گور ایرانی و میش مرغ می باشند. انواع مختلفی از حشرات و حیوانات در این موزه به صورت تاکسیدرمی درآمده اند و برای نمایش عموم قرار داده شده اند. موزه تنوع زیستی بوستان پردیسان از بخش هایی همچون آموزشی، تحقیقاتی، خدماتی و نمایشگاهی تشکیل شده که در کنار آن ها کارگاه تاکسیدرمی نیز وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید