۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
کد خبر: 55423093

شهر یزد دارای شهرستان های بسیاری است که شهرستان مهریز یکی از آنها است. در ادامه تعدادی از جاهای سرسبز مهریز را معرفی می کنیم.

جاهای سرسبز مهریز

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی جاهای سرسبز مهریز می پردازیم.

معرفی شهر مهریز و جاهای سرسبز مهریز

مهریز یکی از شهرستان های شهر یزد می باشد. شهر یزد دارای بافت تاریخی است و یکی از قدیمی ترین شهر های ایران به حساب می آید. بنابراین شهر دارای آثار تاریخی بسیاری است. شهر یزد با وجود داشتن جاذبه های تاریخی، دارای جاذبه های طبیعی نیز می باشد. بنابراین شهرستان مهریز که در نزدیکی شهر یزد واقع شده است دارای جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی سرسبز می باشد. فاصله شهرستان مهریز تا شهر یزد حدود سی کیلومتر می باشد. این شهر به علت داشتن آثار تاریخی و طبیعی، سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. مهرنگار، دختر انوشیروان ساسانی است، که نام و بنای این شهر به ایشان نسبت داده شده است. باغ پهلوان پور مهریز، روستای سریزد، ارگ سریزد، باغ آهو مهریز، کوه ریگ مهریز، آبشار و چشمه غربالبیز مهریز و... نمونه هایی از جاهای سرسبز مهریز هستند. در ادامه مقاله به معرفی تعدادی از جاهای سرسبز مهریز می پردازیم.

آشنایی با باغ پهلوان پور مهریز

از مهم ترین جاهای سرسبز مهریز می توان به باغ پهلوان پور مهریز اشاره کرد. این باغ در دوران قاجار ساخته شده است. باغ پهلوان پور مهریز، از مهم ترین جاهای دیدنی ایران به حساب می آید. همچنین این باغ شهرت جهانی نیز دارد. این مکان در سال ۱۳۹۰ به عنوان یکی از باغ های معروف جهان، در لیست یونسکو ثبت شده است. از ترکیب دو باغ خانواده های پهلوان پور، این باغ شکل گرفته است. حدود ۵۰ سال پیش این باغ ایجاد شده است. بعد از اینکه این باغ ایجاد شد، به نام علی پهلوان پور که یکی از تاجران معروف مهریز بوده است ، نام گذاری شد. این مکان زیبا و دیدنی شامل بخش های مختلفی می باشد. یک مجموعه ورودی، بناهای زمستان خانه، کوشک و یا همان شربتخانه، سرایداری، آشپزخانه و حمام از بخش های مختلف این باغ هستند. این باغ دارای یک مجموعه ورودی می باشد که ساخت آنها به دوره ی زندیه برمی گردد.

این مجموعه ورودی شامل یک برج، اصطبل و کاهدان می شود. کوشک و یا همان شربتخانه دارای زیباترین بنا در این باغ می باشد. شربتخانه باغ پهلوان پور، در مرکز این باغ واقع شده است. شربتخانه این باغ در دو نیم طبقه ساخته شده است و مساحت آن حدود ۱۵۰۰ متر است. این شربتخانه شامل یک حوض خانه، تالار و تعدادی گوشواره می شود. آب قنات حسن آباد از زیر این شربتخانه عبور می کند و بعد از آن وارد باغ پهلوان پور مهریز می شود. عمارت کلاه فرنگی بخشی از این باغ می باشد که دارای ارزش بسیاری است. اطراف این باغ، درخت های بلند و تنومندی روییده است. این درختان باعث شده اند که زیبایی این باغ دو چندان شود. زمستان خانه یکی از بخش های باغ پهلوان پور می باشد که شامل قسمت هایی نیز می باشد. تعدادی اتاق نشیمن، پستو و مطبخ از بخش های زمستان خانه هستند.

معرفی روستای سریزد از جاهای سرسبز مهریز

روستای سریزد از دیگر جاهای سرسبز مهریز است. نام دیگر این روستا، فرافر می باشد. این روستا دارای قدمتی طولانی است و جزو قدیمی ترین روستا های مهریز محسوب می شود. در روستای سریزد مکان های تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی بسیاری وجود دارد. دروازه فرافر، کاروانسرای صفوی، مسجد جامع سریزد، چاپارخانه، باغ آهو سریزد و ارگ یزد تعدادی از آثار تاریخی و جاهای دیدنی مهریز هستند که در این روستا واقع شده اند. نام این روستا پیش از اسلام، ایساتیس بوده است. از ویژگی های ظاهری این روستا می توان، بادگیر های مرتفع، گنبد های آجری، یخچال های طبیعی، آب انبار را نام برد. ورودی این روستا دروازه ای وجود دارد که دارای قدمت طولانی بسیاری است. این دروازه حدود ۳ هزار ساله پیش ساخته شده است. نام این دروازه فرافر می باشد. دروازه فرافر از آجر ساخته شده است با توجه به قدمت طولانی که دارد بر روی آن ترک های بسیاری قابل مشاهده است.

جاهای سرسبز مهریز

جاهای سرسبز مهریز

آشنایی با باغ آهو مهریز از جاهای سرسبز مهریز

یکی از مراکز پرورش آهو در ایران، باغ آهو مهریز می باشد. این مکان یکی از جاهای سرسبز مهریز است. در ابتدای جاده مهریز می توانید این مکان را مشاهده کنید. مساحت این مرکز پرورش آهو حدود ۳۵ هکتار است. در این مرکز، علاوه بر آهو حیوانات دیگری نیز وجود دارد. وجود حیوانات دیگر باعث است که این مکان به یک باغ وحش تبدیل شود. آهو، گوزن، قوچ و حدود ۱۲۰ نوع پرنده در این باغ وحش وجود دارد. کاسکو، طوطی، طاووس مصری، فلامینگو، قو مشکی، غاز وحشی، مرغ شاخدار و... نمونه هایی از پرندگانی هستند که در این باغ وحش می توانید آنها را مشاهده کنید. برای گردشگران و توریست هایی که قصد بازدید از این مکان را دارند، امکانات کاملی مهیا شده است. یک رستوران و یک کافی شاپ در این باغ وحش وجود دارد که گردشگران و توریست ها می توانند از آنها استفاده کنند.

جاهای سرسبز مهریز

جاهای سرسبز مهریز

اگر قصد سفر به شهرستان مهریز و بازدید از جاهای سرسبز مهریز را دارید، می توانید از مطالب این مقاله استفاده کنید. امید است اطلاعات جامع و مفیدی درباره ی جاهای سرسبز مهریز به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید