موزه‌گردی در ایران بسیار شعف‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم موزه آبگینه و سفالینه ایران کجا قرار دارد.

موزه آبگینه و سفالینه ایران کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای کسانی که اهل موزه‌گردی هستند، شهر تهران با داشتن موزه‌های متعدد و متنوع مقصدی عالی محسوب می‌شود. یکی از موزه‌های مهم و زیبای این شهر، موزه آبگینه و سفالینه‌ است. این موزه اولین و تنها موزه تخصصی شیشه و سفال کشور و یکی از پربازدیدترین موزه‌های پایتخت به شمار می‌رود.

درباره موزه آبگینه و سفالینه

یکی از این موزه های بسیار محبوب و مشهور تهران «موزه آبگینه و سفالینه های ایران» است که بسیاری آن را با نام مختصرش، موزه آبگینه می شناسند؛ مکانی که محل نمایش شیشه ها و سفال های باارزشی‌ست که از قدیم تا امروز کشف شده و مورد استفاده بودند.

این موزه در ساختمانی زیبا و تاریخی متعلق به اوایل حکومت پهلوی در باغی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع در خیابان ۳۰تیر تهران ساخته شد؛ خانه ای باشکوه و هشت ضلعی که به دستور احمد قوام، یکی از سیاستمداران و نخست وزیرهای ایران ساخته شد و چندی به عنوان سفارت کشورهای مصر و افغانستان مورد استفاده قرار گرفت.

موزه آبگینه و سفالینه ایران کجا قرار دارد؟

در سال ۱۳۵۴ خانه قوام که خود به مانند موزه ای جذاب از معماری و هنر است به دفتر فرح پهلوی فروخته و به موزه تبدیل شد. چهار سال بعد موزه به طور رسمی افتتاح و خانه و باغ آن در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۱۴ در فهرست آثار میراث ملی ایران قرار گرفت. امروزه موزه آبگینه و سفالینه ایران تحت نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کند و مدیریت آن در حال حاضر بر عهده خانم فرزانه قائینی‌ست.

ملک و عمارتی که امروزه آن را با نام موزه شیشه و سفال می شناسیم، در حدود ۹۰ سال پیش (۱۳۰۷ ه.ش) به دستور احمد قوام، مشهور به قوام السلطنه ساخته شد. احمد قوام (۱۲۵۲ تا ۱۳۳۴ ه.ش) سیاستمداری کارکشته و با نفوذ بود که در فاصله سالهای پایانی دوران قاجار و ابتدای سلطنت رضاشاه پهلوی، پنج مرتبه به عنوان نخست وزیر ایران انتخاب شد. خانه مجلل قوام تا سال ۱۳۳۱ محل سکونت و کارهای اداری و سیاسی او بود؛ اما در این سال این خانه و سایر اموال وی توسط مجلس وقت مصادره شد و در اختیار دولت درآمد.

موزه آبگینه و سفالینه ایران کجا قرار دارد؟

بعد از این ماجرا عمارت قوام به مصری ها فروخته شد و آنها این ملک را به سفارت خود در تهران تبدیل کردند. این خانه برای هفت سال تحت تملک مصری ها بود؛ اما زمانی که رابطه ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصر (یکی از رییس جمهوران مصر) تیره شد، این سفارت در اختار افغان ها قرار گرفت. مدت کوتاهی افغانستان سفارت خود را در خانه قوام برپا کرد؛ اما اندکی بعد این خانه به بانک بازرگانی فروخته شد.

در سال ۱۳۵۴ دفتر فرح پهلوی پیشنهاد خرید این خانه را به بانک بازرگانی داد و با موافقت آنها مالکیت خانه به این دفتر رسید. گروهی از طراحان و معماران فرانسوی، ایرانی و اتریشی کار طراحی موزه را بر عهده گرفتند و درهای آن در سال ۱۳۵۸ به روی علاقه مندان به تاریخ و هنر ایران باز شد.

خانه هشت ضلعی قوام در زمینی به مساحت ۱۰۴۰ مترمربع ساخته و از دو طبقه، ستون و زیرزمین تشکیل شده است. سبک معماری کلی ساختمان تلفیقی از سبک معماری ایرانی و اروپایی قرن نوزدهم میلادی به حساب می آید.

موزه آبگینه و سفالینه ایران کجا قرار دارد؟

طبقه اول از طریق پله هایی چوبی و باشکوه و به سبک پله های روسی به طبقه دوم ارتباط دارد.

محل قرارگیری موزه جذاب آبگینه و سفالینه ایران

موزه آبگینه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در منطقه ۱۲ قرار دارد. این موزه زیبا نرسیده به خیابان جمهوری در خیابان معروف سی تیر (قوام السلطنه سابق) و در میان یک باغ قاجاری واقع شده است.

با پرداخت هزینه ورودی، شما می‌توانید بلیط ورود به این موزه بی‌نظیر را به دست آورید و ساعاتی را در آن بگذرانید. لازم به ذکر است که معمولا ساعت کاری موزه از ۸ صبح شروع می‌شود و تا ۴:۳۰ بعد از ظهر ادامه می‌یابد. در این مدت، شما می‌توانید حدود ۲:۳۰ تا ۳ ساعت زمان سفر خود به شهر تهران را به تماشای مکان‌های مختلف موزه آبگینه اختصاص دهید و آنها را بیشتر و بهتر بشناسید.

هر چند که موزه آبگینه دارای فضای بسته بوده و محیط داخلی آن معمولا دارای دمای مناسبی است اما با توجه به اینکه شهر تهران در اوایل پاییز و همچنین اوایل بهار آب و هوای دلنشین‌تری دارید، به نظر می‌رسد که بازدید از این موزه نیز در زمان‌های ذکرشده مناسب‌تر خواهد بود.

موزه آبگینه و سفالینه ایران کجا قرار دارد؟

دسترسی موزه آبگینه با مترو

دسترسی به موزه آبگینه از طریق مترو امکان‌پذیر است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این مکان ایستگاه امام خمینی (ره)، ایستگاه سعدی و ایستگاه میدان حسن‌آباد است. از هریک از این سه ایستگاه حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی تا موزه خواهید داشت. البته در طول مسیر نیز می‌توانید از سایر مکان‌های دیدنی مانند موزه ملی ایران، موزه ملک، کلیسای پطرس مقدس و سایر جاذبه‌های خیابان سی تیر دیدن کنید.

آدرس موزه آبگینه: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک ۵۹

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید