آمار مسمومیت دانش‌آموزان روزبه‌روز در حال افزایش است. روز گذشته اما به صورت گسترده در برخی از شهرهای کشور اتفاق افتاد.

افزایش گسترده مسمومیت دانش‌آموزان دختر در شهرهای ایران

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، مسمومیت دانش‌آموزان مانند دومینو، مدارس را یکی یکی در برمی‌گیرد. روز گذشته تعداد مدارس بیشتری درگیر شدند. یکی می‌گوید اقدام تروریستی کشورهای دیگر است، آن یکی می‌گوید مسئله بیشتر ناشی از جو روانی است. مراجع قضایی اما هنوز از عاملان، اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

کوله‌پشتی‌های خود را برمی‌دارند و راهی مدرسه می‌شوند، اما با هراس. دیگر مطمئن نیستند که امروز سراغ آنها هم می‌روند؟ همان‌ها که به مدارس حمله می‌کنند و دانش‌آموزان را یکی یکی راهی بیمارستان می‌کنند.

حالا به جای درس، امتحانات، پروژه‌های تحقیقی و حتی بحث‌های دوستانه، نگران جان و سلامتی خود در مدارس هستند. جایی که سال‌هاست آن را خانه دوم می‌نامیم. خانه‌ای که حالا جولانگاه عده‌ای ناشناس شده است.

روایت مشترک دانش‌آموزان از مسمومیت

«بوی بدی آمد، بوی تلخ، بعد از آن حالمان بد شد.»؛ این روایت مشترکی است میان دانش‌آموزانی که مسموم شده‌اند.

یکی از دانش‌آموزان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «زنگ تفریح بود. بسیاری از ما در راهرو بودیم. یک دفعه بوی بدی حس کردیم. بعد از آن حالم بد شد.»

او ادامه می‌دهد: «سرگیجه داشتم. احساس کرختی و ناتوانی در دست و پاها داشتم. ما را به اورژانس بردند. بعد از چند روز استراحت حالم بهتر شد.»

خواهر این دانش‌آموزان هم می‌گوید: «همراه با تعدادی از خانواده‌ها اعتراض کردیم. قرار شد مدیر مدرسه پیگیری کند. از فیلم‌ دوربین مدارس هم خبر نداریم. به ما چیزی نشان ندادند.»

یکی دیگر از دانش‌آموز که در مدرسه آنها حادثه مشابه رخ داده، با همین علائم راهی مرکز درمانی شده است. اما حلقه مفقوده این حملات، افرادی است که وارد مدارس می‌شوند.

مسمومیت دانش‌آموزان در 20 مدرسه فقط در یک روز

روز گذشته مسمومیت دانش‌آموزان به صورت گسترده در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته مسمومیت‌ها دست‌کم در 20 مدرسه رسانه‌ای شد.

مدارس هاجر و 13 آبان در تهرانسر تهران، دبیرستان دخترانه عصمت در تهران، دبستان دخترانه یارجانی در نارمک تهران، دو دبیرستان دخترانه در تهرانپارس، مدرسه دخترانه جاجرودی در شرق تهران، هفت مدرسه در اردبیل، دو دبیرستان و دبستان دخترانه در کرمانشاه، دو مدرسه دخترانه در فردیس، حداقل دو مدرسه در قم، دبیرستان دخترانه 22 بهمن در شاهین‌شهر و دانشجویان دختر در دانشگاه آزاد اسلامی لرستان دچار مسمومیت شدند. (انتخاب)

تکذیب بازداشت مظنونین در پرونده مسمومیت‌ها

هنوز هیچ مقام رسمی از عاملان این مسمومیت‌ها اطلاعاتی نداده‌ است. خبرگزاری فارس روز گذشته از بازداشت سه نفر در این زمینه خبر داد. در حالی که فرمانده فراجا گفته بود کسی دستگیر نشده است.

احمدرضا رادان، فرمانده فراجا گفت: «همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و دیگر بخش‌های انتظامی و همینطور دستگاه‌های دیگر در حال بررسی این موضوع و رسیدگی به پرونده هستند. هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکردیم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم.»

پس از آن نیز احمد وحیدی، وزیر کشور اخبار دستگیری مظنونین را کذب خواند. عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان پس از سه ماه از سوی معاون وزیر بهداشت و دادستان کل کشور تائید شد.

وزیر آموزش‌وپرورش مسئله را جو روانی می‌داند

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان یادآور حوادث تلخی مانند اسیدپاشی اصفهان است. زنانی که متهم به بدحجابی بودند و هدف حمله اسیدپاشان قرار گرفتند. هراسی که حالا به دل دانش‌آموزان افتاده، از جنس همان هراسی است که مهرماه سال 93 به دل زنان افتاد.

در حالی‌که زنجیره مسمومیت‌ها یکی یکی مدارس شهرها را در بر می‌گیرد، همچنان یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش چندان خود را مسئول پاسخگویی شفاف به دانش‌آموزان و خانواده‌ها نمی‌داند.

روز گذشته یوسف نوری گفت: «بخش اعظم این موضوع ناشی از زمینه‌های ایجاد جو روانی در جامعه دانش‌آموزان و مخصوصا خانواده‌ها بودند.»

وزیر آموزش‌وپرورش پیش از این درباره مسمومیت دانش‌آموزان در قم گفته بود: «بخش اعظم این مشکلات ناشی از شایعاتی بود که دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است.»

حالا سرنوشت امنیت حدود 16 میلیون دانش‌آموز در مدارس به نتایج پرونده مسمومیت‌ها بستگی دارد. آنطور که نوری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «مسأله با محوریت وزیر کشور، ظرف امروز تا شنبه، ۱۳ اسفند اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید