بازدید از باغ گیاه‌شناسی تهران جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند رویشگاه حیرت‌انگیز جهانی در باغ گیاه‌شناسی ملی بیشتر بدانید.

چند رویشگاه حیرت‌انگیز جهانی در باغ گیاه‌شناسی ملی

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ گیاه شناسی ملی ایران، بزرگترین باغ گیاه‌ شناسی خاورمیانه است که با وسعت ۱۴۵ هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز و شمال‌غربی شهر تهران قرار دارد. در ادامه به تعدادی از رویشگاه‌های جهانی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران می‌پردازیم.

آشنایی با بخش‌های متفاوت باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی در اراضی چیتگر تهران مجموعه‌ای است که در آن انواع مختلفی از گیاهان بومی و غیر بومی در محیط گلخانه و فضایی باز کشت می‌شوند. فضای دیدنی این باغ علاوه بر اینکه مکانی مناسب برای لذت بردن از طبیعت است نقش مهمی در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقی بر روی انواع گیاهان، نحوه نگهداری و تولید آن‌ها نیز دارد. اینجا همان جایی است که برای فرار از شلوغی و آلودگی پایتخت به آن نیاز دارید؛ جایی که می‌توانید برای ساعاتی هوای تازه استشمام کنید و با صدای دل‌انگیز طبیعت روز خوبی را برای خود رقم بزنید.

از نکات جالب توجه در طراحی این باغ منظره و چشم‌انداز سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا است. علاوه بر این وجود ۶ دریاچه، ۲ رودخانه و ۲ آبشار بر زیبایی‌هایی باغ افزوده و فضایی طبیعی را ایجاد کرده است.

چند رویشگاه حیرت‌انگیز جهانی در باغ گیاه‌شناسی ملی

استفاده از گیاهان به صورت توده‌ای و تکی منظره‌ای جذاب به باغ بخشیده و به کار بردن گونه‌های مختلف گیاهی از قبیل سوزنی برگ، همیشه سبز، گونه‌های خزان شونده با رنگ‌های متنوع پاییزی و درختچه‌های گل‌دار موجب شده تا در چهار فصل سال اینجا مکانی دیدنی و پر بازدید باشد.

۷ رویشگاه مربوط به ایران، ۵ رویشگاه مربوط به جهان و ۸ کلکسیون و باغ موضوعی در این مجموعه قرار دارد که هر کدام دارای زیبایی‌ها و ویژگی‌های مختص به خود است. از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان به موزه حشرات یا پروانه‌ها اشاره داشت که محیطی مناسب برای دوست‌داران علم حشره‌شناسی و مکان آموزشی خوبی برای کودکان به شمار می‌رود. در تمام فصول این باغ دیدنی است اما فصل بهار و پاییز این باغ حال‌وهوای دیگری دارد و طبیعتی دل‌انگیز منتظرتان است.

رویشگاه‌های متحیرکننده در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

رویشگاه اروپا

کلکسیون گیاهی اروپا با مساحت حدود ۴٫۲ هکتار از جنوب به قطعه خزر، از شرق به قطعه نمایشی، از غرب به رودخانه و کلکسیون پهن‌برگان همیشه سبز و از شمال به محور اصلی باغ گیاه شناسی محدود می‌شود.

چند رویشگاه حیرت‌انگیز جهانی در باغ گیاه‌شناسی ملی

ورودی این قطعه با سردر طراحی شده، ترکیب نرده با ستون‌های آجری و رزهای رونده و کلماتیس، این مجموعه را به دو بخش قرینه تقسیم می‌کند.

این دو بخش شامل محور پیاده‌رو، آب‌نمای بیضی شکل، قطعات چمن‌کاری، تپه‌های گنبدی شکل با پوشش گیاهان علفی دائمی و فصلی، به‌همراه درخت و درختچه هستند. کاشت گیاه در این مجموعه از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و همه ساله بر تعداد گیاهان این مجموعه افزوده می‌شود.

چمن‌زارهای آمریکا

کلکسیون گیاهی آمریکا که در زمینی به مساحت ۱/۴ هکتار قرار دارد شامل پوشش درختی، درختچه‌ای و گیاهان علفی چمن‌زارهای آمریکای شمالی بوده که کاشت آن‌ها از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است. در حال حاضر در این مجموعه بذر بیش از ۴۰ گیاه یک‌ساله تا چندساله وجود دارد که حدود ۳۵ گونه از آن‌ها به شرایط موجود سازگار شده‌اند.

گیاهان کاشته شده در این بخش از بهار تا اواسط پاییز گلدهی دارند و چشم‌انداز منحصر به فردی را به باغ گیاه شناسی می‌بخشند.

رویشگاه قفقاز

کلکسیون گیاهی قفقاز باغ گیاه شناسی ایران، با مساحت سه هکتار در مجاورت قطعه خزر و برای کاشت گونه‌های گیاهی قفقاز در نظر گرفته شده است.

چند رویشگاه حیرت‌انگیز جهانی در باغ گیاه‌شناسی ملی

این منطقه توسط پیاده‌روهای سنگ‌فرش‌شده به عرض دو متر، به پنج قسمت تقسیم شده است. قسمت شرقی و شمالی دارای درختان بلند مازو و اوری، قسمت جنوب شرقی دارای درختان آزاد، قسمت غرب و جنوب غربی دارای مجموعه رویشی گونه‌هایی از افرا و قسمت شمال‌غربی دارای درختان بارانک هستند. کاشت و احداث این محدوده از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و از قسمت جنوب‌شرقی تا شمال آن نیز نواری از درختان نمدار کاشته شده است.

رویشگاه هیمالیا

رویشگاه هیمالیا در قطعه زمینی به مساحت حدودا سه هکتار در ضلع شرقی باغ گیاه شناسی ملی ایران واقع است. احداث این کلکسیون با اهداف زیر صورت گرفته است:

تکمیل کلکسیون‌های باغ گیاه شناسی برای بازدید عمومی

بالا بردن تنوع گیاهی گونه‌های خارجی سازگار با شرایط آب و هوایی ایران

فراهم آوردن محیطی طبیعی برای کارشناسان و مردم

ایجاد زمینه بررسی و تحقیق روی گونه‌های جدید توسط محققین

در این منطقه با کارگذاری تعدادی تپه، سعی در فرم‌دهی شکل طبیعی منطقه هیمالیا شده که متاسفانه به‌دلیل محدودیت امکانات، به‌طور صد در صد میسر نشده است. گونه‌های گیاهی این محدوده شامل گیاهان همیشه سبز و خزان‌دار است.

چند رویشگاه حیرت‌انگیز جهانی در باغ گیاه‌شناسی ملی

رویشگاه چین و ژاپن

درطراحی این باغ‌ها سعی شده که از طبیعت تقلید شود و توپوگرافی و جنگل‌کاری به گونه‌ای انجام گیرد که شبیه به یک منظره طبیعی درمقیاسی کوچک‌تر باشد. این رویشگاه در زمینی به مساحت ۳٫۲ هکتار و با رعایت اصول طراحی فضای سبز (محور، فرم، بافت، مقیاس، رنگ، تکرار، تنوع و تعادل) و ویژگی‌های خاص باغ‌های خاور دور احداث گردیده است. در ساخت این بخش از سه عنصر سنگ، آب و گیاه، کاربرد گیاهان به صورت انفرادی و توده‌ای برای ایجاد منظره‌ای چشم‌نواز، ترکیب گیاهان با حفظ مرکزیت دریاچه، با افزایش ارتفاع از دریاچه به سمت بیرون، استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید