باغ گیاه شناسی ایران دارای رویشگاه‌های متنوع و متعددی است، با ما همراه باشید و درباره رویشگاه‌های جذاب‌تر در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بدانید.

رویشگاه‌های جذاب‌تر در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ گیاه‌شناسی در اراضی چیتگر تهران مجموعه‌ای است که در آن انواع مختلفی از گیاهان بومی و غیر بومی در محیط گلخانه و فضایی باز کشت می‌شوند. فضای دیدنی این باغ علاوه بر اینکه مکانی مناسب برای لذت بردن از طبیعت است نقش مهمی در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقی بر روی انواع گیاهان، نحوه نگهداری و تولید آن‌ها نیز دارد. اینجا همان جایی است که برای فرار از شلوغی و آلودگی پایتخت به آن نیاز دارید؛ جایی که می‌توانید برای ساعاتی هوای تازه استشمام کنید و با صدای دل‌انگیز طبیعت روز خوبی را برای خود رقم بزنید.

چند رویشگاه جذاب‌تر ایران در باغ گیاه‌شناسی

رویشگاه هیرکانی

جنگل‌هایی با پهن برگ خزان کننده که در زمره جنگل‌های معتدله است و هنگامی که وارد آن می‌شوید برایتان جنگل‌های زیبای شمال را تداعی می‌کند با همان حال‌وهوا، انگار که در میان جنگل‌های سواحل جنوبی خزر ایستاده‌اید. از آنجا که جنگل‌های هیرکانی به دوران سوم زمین‌شناسی تعلق دارند به آن‌ها جنگل‌های کهن نیز می‌گویند. این رویشگاه در مساحتی ۷ هکتاری قرار دارد و گونه‌های علفی متنوعی مانند گونه‌های سرخس جنگل‌های شمال، انواع پیازها، ریزوم‌ها و گیاهان علفی یک‌ساله و چندساله در قطعه کوچکی در داخل جنگل کشت شده‌ است.

رویشگاه‌های جذاب‌تر در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

انواع سیستم‌های آبیاری بارانی و دریاچه‌ای به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع و عمق حدود ۳ متر برای رطوبت مورد نیاز این گیاهان استفاده می‌شود و دو رودخانه که یکی از قسمت باغ میوه و دیگری از البرز سرچشمه می‌گیرند وارد این دریاچه می‌شود.

رویشگاه زاگرس

رویشگاهی با وسعت ۳ هکتار که معرف جنگل‌های زاگرس است و در آن سه گونه بلوط از جنگل‌های زاگرس به‌علاوه گونه‌هایی از جنس بادام، پسته، زالزالک، گلابی، بارانک، سماق و ارغوان نیز کاشته شده است. در این بخش سه تپه مصنوعی هم ساخته شده که بلندترین آن‌ها دارای ۱۰ متر ارتفاع است. از نکات حائز اهمیت این رویشگاه حفاظت از گونه‌های بلوط و سایر گونه‌ها و وفور تجدید حیات جنسی گونه‌های بلوط است؛ با تجدید حیات طبیعی از طریق بذر، امید آینده برای تامین گیاهان مورد نیاز برای بازکاشت جنگل‌های در حال نابودی زاگرس بیشتر خواهد شد.

رویشگاه البرز جنوبی

البرز مرکزی بخشی از سلسله جبال البرز با بیشترین ارتفاع است که به دو دامنه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. بخشی از دامنه جنوبی البرز مرکزی در استان تهران واقع شده و جزو ناحیه ایرانی تورانی است که پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوعی دارد.

رویشگاه‌های جذاب‌تر در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

این رویشگاه به‌دلیل بالا بودن تعداد گونه‌های انحصاری، یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی ایران است و ارزش بالایی برای حفاظت دارد. از قسمت‌هایی مختلف رویشگاه البرز باغ می‌توان به تپه ماهور، دره و برقراری جریان و گردش آب به‌صورت چشمه و رود، آبشار و آبگیر و مانداب، همراه با حجم زیادی از صخره‌های طبیعی که تمام عناصر مصرفی آن از طبیعت منطقه البرز جمع‌آوری شده، اشاره داشت. درختان ارستوس، بادام، بنه، زالزالک، گلابی وحشی، سماق، زربین، ارس و بید نیز از گیاهان این ناحیه است.

بخش‌های جذاب و دیدنی در باغ گیاه‌شناسی

رویشگاه ایرانی تورانی

این نوع از رویشگاه بخش وسیعی از ایران را شامل می‌شود و بر اساس ارتفاع از سطح دریا دارای دو بخش کوهستانی و دشتی است. اکثر کویرها، بیابان‌ها، شوره‌زارها و تپه‌های شنی بخش مرکزی ایران در منطقه دشتی ایرانی تورانی قرار گرفته‌اند. از پوشش گیاهی این ناحیه می‌توان به گونه‌های درمنه دشتی، جنس گون، قیچ، پرند و دیگر گئنه‌ها می‌توان اشاره داشت. در رویشگاه ایرانی تورانی باغ گیاه‌شناسی ۲۳ گونه گیاهی که معرف این ناحیه‌اند با پوشش شورروی و شورپسند در کنار یک دریاچه نمک قرار دارند.

رویشگاه‌های جذاب‌تر در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

گلخانه جنوب ایران

ساخت گلخانه جنوب ایران باغ گیاه شناسی در سال ۱۳۸۸ به پایان رسیده است. این گلخانه از سه قسمت مجزا تشکیل شده است:

بخش اول: برای نهال‌های درختان مانگرو

بخش میانی: که ارتفاع بیشتری نسبت به دو بخش جانبی دارد و از شرایط نورگیری بیشتری برخوردار است، برای گون‌های درختی جنوب ایران مانند نخل، کنار، کهور و شیشم و غیره

بخش انتهایی: که شامل سه باغچه است برای گیاهانی همچون نیلوفر درختی و درمان عقرب و غیره

نهال درختان و درختچه‌های این مجموعه، از مناطق جنوبی کشور جمع‌آوری شده و به این گلخانه منتقل شده است.

باغ پیاز ایرانی

طرح باغ پیازهای ایرانی که ۲,۱۱۰ متر مربع مساحت دارد، از سال ۱۳۵۲ در ضلع شرقی باغ صخره‌ای، توسط کارشناسان ایرانی و خارجی مورد اجرا قرار گرفته است. هدف از احداث این باغ جمع‌آوری، نگهداری و پرورش گیاهان پیازی بومی ایران است. در این منطقه، گیاهان پیازدار، ریزوم‌دار و غده‌دار از مناطق مختلف ایران جمع‌آوری شده و بر اساس تنوع رویشگاه، میزان بارندگی و جهت تابش نور کاشته شده‌اند.

رویشگاه‌های جذاب‌تر در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

در این باغ ۲۱ گونه گیاهی پیازدار کاشته شده که با نصب حصاری فلزی در اطراف محوطه باغ، از هجوم حیوانات مزاحم که از پیاز و ریشه گیاهان تغذیه می‌کنند، جلوگیری شده است. برای شبیه‌سازی محیط این مجموعه با محیط زیست گیاهان، از خاک زراعی به‌همراه شن، ماسه، کود پوسیده گاوی و خاکبرگ استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید