باغ‌های گیاه‌شناسی در دنیا از جذاب‌ترین دیدنی‌های ممکن هستند، با ما همراه باشید تا بدانیم عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست.

عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ گیاه شناسی ملی ایران با نگهداری و پرورش ۳۰۰۰ گونه درخت، درختچه و گل، کلکسیون ارزشمندی از گیاهان جهان را در خود جای داده است. باغ گیاه شناسی ملی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام شما را با پوشش گیاهی مناطق مختلف ایران و دنیا آشنا خواهد ساخت. به دلیل داشتن مناظری تماشایی و طبیعتی بسیار زیبا، به یکی از پرطرفدارترین اماکن تهران برای ثبت تصاویری ماندگار و خاطره انگیز مبدل شده است.

آشنایی با باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی در اراضی چیتگر تهران مجموعه‌ای است که در آن انواع مختلفی از گیاهان بومی و غیر بومی در محیط گلخانه و فضایی باز کشت می‌شوند. فضای دیدنی این باغ علاوه بر اینکه مکانی مناسب برای لذت بردن از طبیعت است نقش مهمی در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقی بر روی انواع گیاهان، نحوه نگهداری و تولید آن‌ها نیز دارد. اینجا همان جایی است که برای فرار از شلوغی و آلودگی پایتخت به آن نیاز دارید؛ جایی که می‌توانید برای ساعاتی هوای تازه استشمام کنید و با صدای دل‌انگیز طبیعت روز خوبی را برای خود رقم بزنید.

عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست؟

از نکات جالب توجه در طراحی این باغ منظره و چشم‌انداز سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا است. علاوه بر این وجود ۶ دریاچه، ۲ رودخانه و ۲ آبشار بر زیبایی‌هایی باغ افزوده و فضایی طبیعی را ایجاد کرده است. استفاده از گیاهان به صورت توده‌ای و تکی منظره‌ای جذاب به باغ بخشیده و به کار بردن گونه‌های مختلف گیاهی از قبیل سوزنی برگ، همیشه سبز، گونه‌های خزان شونده با رنگ‌های متنوع پاییزی و درختچه‌های گل‌دار موجب شده تا در چهار فصل سال اینجا مکانی دیدنی و پر بازدید باشد.

۷ رویشگاه مربوط به ایران، ۵ رویشگاه مربوط به جهان و ۸ کلکسیون و باغ موضوعی در این مجموعه قرار دارد که هر کدام دارای زیبایی‌ها و ویژگی‌های مختص به خود است. از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان به موزه حشرات یا پروانه‌ها اشاره داشت که محیطی مناسب برای دوست‌داران علم حشره‌شناسی و مکان آموزشی خوبی برای کودکان به شمار می‌رود. در تمام فصول این باغ دیدنی است اما فصل بهار و پاییز این باغ حال‌وهوای دیگری دارد و طبیعتی دل‌انگیز منتظرتان است.

عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست؟

در باغ‌سازی خاور دور از زیبایی رنگ برگ درختان و گل درختچه‌های دائمی برای ایجاد مناظر زیبا اسفاده می‌کنند. بنابراین در باغ گیاه شناسی ملی نیز سعی شده است تا با کاربرد گیاهان هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت توده‌ای، چشم‌اندازهای زیبا و قابل توجهی ایجاد شود. ترکیب گیاهان با حفظ مرکزیت دریاچه از ویژگی‌های بارز این محیط است. گونه‌های این مجموعه شامل سوزنی‌برگ، همیشه سبز، گونه‌های خزان‌شونده با رنگ‌های متنوع پاییزی و درختچه‌های گل‌دار است.

محل قرارگیری باغ گیاه‌شناسی و شرایط بازدید از آن

باغ گیاه شناسی ملی ایران یکی از جاهای دیدنی تهران است که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران و حاشیه اتوبان تهران - کرج (پیکانشهر) قرار دارد.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی از این مکان دیدن کنید، ابتدا باید به اتوبان تهران - کرج رفته و سپس به سمت پیکان شهر حرکت کنید. برای دسترسی به این مکان با مترو تهران نیز می‌توانید در ایستگاه متروی وردآورد و یا ایران خودرو از مترو پیاده شده و مسیر کوتاهی را به سمت شهرک سروآزاد طی کنید. باغ گیاه شناسی ملی ایران را در خیابان شهید گودرزی خواهید یافت.

عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم باغ گیاه‌شناسی محل حفظ گونه‌های مختلف گیاهی از ایران و سایر کشورها است که نگهداری صحیح و اصولی از آن‌ها کاری دشوار محسوب می‌شود و زمان زیادی نیز برده است؛ بنابراین در هنگام بازدید با رعایت مقررات و توجه به راهنمایی‌های باغبانان و نگهبانان در حفظ این میراث کوشا باشید چرا که جبران وآسیب به این سرمایه ملی جبران‌ناپذیر خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که در برخی از نقاط پارک پرندگان و حیوانات مختلفی نیز دیده می‌شوند؛ در برخورد با آن‌ها محتاط باشید و موجب ترس آن‌ها نشوید، این باغ مامن و خانه آن‌ها است.

باغ‌ گیاه‌شناسی جاذبه‌ای توریستی محسوب می‌شود، بنابراین در حفظ و رعایت قوانین حاکم بر آن کوشا باشد چرا که نگهداری از این اثر ارزشمند نه تنها آن‌را برای ما و نسل بعد از ما حفظ می‌کند بلکه زبانی است که فرهنگ ما را به مردمان دیگر نیز نشان می‌دهد.

نکات ضروری و مهم

  • بهتر است پیش از بازدید بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید تا با تجمع و ازدحام در صف بلیط مواجه نشوید و زمان بیشتری را به بازدید اختصاص دهید.

عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست؟

  • از چیدن گل، گیاه و میوه خودداری کنید و از مسیرهای مشخص شده برای بازدید تردد نماید.
  • از حصارها عبور نکنید و به مناطق کشت گیاهان و محوطه چمن‌کاری شده وارد نشوید.
  • هنگام عکس گرفتن مراقب باشید تا به گیاهان اطرافتان آسیب نزنید.
  • به هشدارها و راهنمایی‌های مسئولین توجه کنید.
  • زباله‌های خود را در سطل‌هایی که در سطح پارک تعبیه شده بیندازید.
  • از آسیب به شاخه‌های درختان برای چیدن میوه و آویزان شدن از تنه آن‌ها خودداری کنید.
  • به دریاچه‌ها و آبشارها نزدیک نشوید و مراقب کودکان خود باشید.
  • روشن کردن آتش، پیک‌نیک، صرف غذا، پخت‌وپز و کارهایی از این قبیل در سطح پارک ممنوع است.
  • برای استراحت از محل‌های تعبیه شده استفاده کنید.
  • هنگام بازدید مراقب سیستم‌ها و شبکه‌های آبیاری باشید.
  • باغ گیاه‌شناسی محل بازی نیست بنابراین از آوردن هرگونه وسایل بازی خودداری کنید.
  • آب موجود در سطح باغ مناسب نوشیدن نیست، همراه خودتان آب داشته باشید.
  • برای بازدید از نقشه‌ای که در ابتدای ورود به شما داده می‌شود کمک بگیرید.
  • تردد ویلچر در بخش‌های از پارک مقدور است اما در برخی نقاط به دلیل ناهموار بودن مسیر، ناممکن و مشکل خواهد بود.

عظیم‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید