یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران باغ گیاه‌شناسی است، با ما همراه باشید تا بدانیم باغ گیاه‌شناسی ایران کجا قرار دارد.

باغ گیاه‌شناسی ایران کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ گیاه شناسی ملی ایران از جاذبه‌های دیدنی شهر زیبای تهران است که مکان وسیعی را در شمال غرب تهران و در مراتع خوش آب و هوای پارک چیتگر به خود اختصاص داده است. این پارک که لقب بزرگترین و زیباترین پارک گیاه شناسی خاورمیانه را یدک می‌کشد، با مساحتی حدود ۱۵۰ هکتار، در فهرست ده پارک گیاه شناسی بزرگ دنیا قرار گرفته است و با داشتن ۲ آبشار، ۶ دریاچه، رودخانه، جویبار و در آخر طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی مناطق مختلف ایران و سایر نقاط جهان، یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق تهران برای گشت و گذار بشمار می‌رود.

آشنایی با باغ گیاه‌شناسی ایران

تاریخچه شکل‌گیری باغ گیاه شناسی ملی ایران که بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ گیاه شناسی برتر جهان به‌لحاظ وسعت است؛ به دهه ۳۰ می‌رسد. در سال ۱۳۴۸ عملیات طراحی و احداث این باغ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامع باغ طراحی شد. این باغ که به‌عنوان باغ گیاه شناسی تهران نیز شناخته می‌شود؛ زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اداره می‌شود و مجموعه‌ای ۱۴۵ هکتاری است که در اراضی چیتگر تهران جای دارد.

باغ گیاه‌شناسی ایران کجا قرار دارد؟

باغ گیاه شناسی ملی آب و هوایی نیمه خشک دارد و میزان بارندگی متوسط سالانه آن حدود ۲۴۰ میلی‌متر است و گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای آن کشت ‌شده‌اند. این مکان نقش مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن‌ها را بر عهده دارد و به‌عنوان ذخیره ژنتیکی گونه‌های در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این باغ همچنین با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های مختلف گیاهی داخل و خارج کشور، روش تکثیر و پروش گونه‌های باارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی فراهم شده و محدوده پراکنش آن‌ها تعیین شده است.

در طراحی این باغ گیاه شناسی تهران تلاش شده است تا مناظر و چشم‌انداز طبیعی سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا شبیه‌سازی شود و همچنین شش رودخانه و یک دریاچه نیز به ایجاد فضای طبیعی باغ کمک کرده‌اند. از دیگر جاذبه‌های باغ دو آبشار است که ریزش آب آن‌ها از بلندی و لابه‌لای صخره صورت می‌گیرد.

باغ گیاه‌شناسی ایران کجا قرار دارد؟

همچنین سنگ‌هایی با شکل‌های پهن، گرد و عمودی در بین عناصر آب و گیاه قرار داده شده‌اند تا محیط طبیعی را تداعی کنند.

در باغ‌سازی خاور دور از زیبایی رنگ برگ درختان و گل درختچه‌های دائمی برای ایجاد مناظر زیبا اسفاده می‌کنند. بنابراین در باغ گیاه شناسی ملی نیز سعی شده است تا با کاربرد گیاهان هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت توده‌ای، چشم‌اندازهای زیبا و قابل توجهی ایجاد شود. ترکیب گیاهان با حفظ مرکزیت دریاچه از ویژگی‌های بارز این محیط است. گونه‌های این مجموعه شامل سوزنی‌برگ، همیشه سبز، گونه‌های خزان‌شونده با رنگ‌های متنوع پاییزی و درختچه‌های گل‌دار است.

شرایط بازدید از باغ گیاه‌شناسی

از آنجایی که باغ گیاه شناسی از مساحت بسیار زیاد و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، برای بازدید از تمامی بخش‌های آن دست کم به ۶ ساعت زمان نیاز است. بنابراین، مناسب ترین کفش‌های خود را برگزینید و برای پیاده روی در طبیعت زیبای این مکان آماده شوید. ناگفته نماند که برای بازدید از این باغ، هزینه ناچیزی نیز باید پرداخت کنید.

باغ گیاه‌شناسی ایران کجا قرار دارد؟

به اعتقاد بسیاری از بازدیدکنندگان، بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه شناسی فصل پاییز است. مناظر باغ گیاه شناسی در این فصل چنان رویایی و مسحورکننده است که هر بازدیدکننده ای را مات و مبهوت خود می‌کند. اگر بازدید از باغ گیاه شناسی را در فصل پاییز از دست دادید، فصل بهار شانسی دوباره به شما خواهد داد. در این فصل باغ گیاه شناسی با طبیعت سرسبز و رنگارنگ خود حس شادی و سرزندگی را به بازدیدکنندگان تزریق می‌کند.

محل قرارگیری باغ گیاه شناسی ایران

آدرس: تهران، بزرگراه تهران-کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی

اگر قصد دارید با خودروی شخصی از این مکان دیدن کنید، ابتدا باید به اتوبان تهران - کرج رفته و سپس به سمت پیکان شهر حرکت کنید. برای دسترسی به این مکان با مترو تهران نیز می‌توانید در ایستگاه متروی وردآورد و یا ایران خودرو از مترو پیاده شده و مسیر کوتاهی را به سمت شهرک سروآزاد طی کنید. باغ گیاه شناسی ملی ایران را در خیابان شهید گودرزی خواهید یافت.

باغ گیاه‌شناسی ایران کجا قرار دارد؟

دسترسی: برای رفتن به باغ بهترین راه استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی است. با خط ۲ مترو خود را به ایستگاه صادقیه برسانید، از آنجا سوار خط مترو ۵ که به سمت هشتگرد می‌رود شده و در ایستگاه ایران خودرو پیاده شوید. از ایستگاه نیز می‌توانید با تاکسی خود را به درب اصلی باغ برسانید. در صورت استفاده از خودرو شخصی وارد اتوبان تهران_کرج شوید و به سمت خروجی پیکان شهر بروید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید