کاخ موزه سعدآباد تهران دیدنی‌های شگفت‌انگیزی را در خود جای داده از این رو با ما همراه باشید و درباره موزه‎‌های درخشان کاخ موزه سعدآباد بدانید.

موزه‎‌های درخشان کاخ موزه سعدآباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: تعداد کاخ های اصلی این مجموعه کاخ موزه سعدآباد به ۱۸ بنا می رسد که پس از انقلاب اسلامی کاربری پیشین خود را از دست دادند و بسیاری از آن ها تبدیل به موزه شده اند و گردشگران زیادی به بازدید از آن ها راهی مجموعه می شوند. علاوه بر آنکه چندین کاخ مجموعه سعدآباد به موزه تبدیل شده اند، برخی دیگر نیز کاربری های اداری دارند. همچنین عمارت ها و کاخ هایی که امروزه کاربری موزه دارند، گردشگران به بازدید از آن ها اقدام می نمایند

موزه‌های تماشایی و جذاب در سعدآباد

موزه آلبوم های سلطنتی

ساختمانی با عنوان موزه آلبوم های سلطنتی در مجموعه کاخ سعدآباد قرار دارد که در زمان پهلوی اول از آن به عنوان دفتر نگهبانی کاخ و در زمان پهلوی دوم به عنوان یکی از واحدهای نظامی و اداری شاهنشاهی مورد استفاده قرار می گرفت. این ساختمان دارای یک زیرزمین و یک طبقه می باشد که ۲ سالن و ۹ اتاق را در خود جای داده است. در یکی از بخش های این موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد، عکس و فیلم ها را به نمایش گذاشته اند.

موزه‎‌های درخشان کاخ موزه سعدآباد

در بخش دیگری نیز اسناد نوشتاری وجود دارند که در انواع مختلفی از یادداشت ها، مکاتبات اداری و اسناد مالی دربار را مشاهده خواهید کرد. یکی از قدیمی ترین آلبوم هایی که در این موزه دیده می شود متعلق به سال ۱۳۰۸ هجری شمسی می باشد و آلبومی است که چهارمین سال تاجگذاری رضاشاه را به نمایش گذاشته است.

موزه پوشاک سلطنتی

یکی از ساختمان‌های سعدآباد کاخ تابستانی خواهر تنی محمدرضا پهلوی، شمس پهلوی است که در زمان سلطنت رضاشاه در سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ ساخته شد. شمس پهلوی در سال ۱۳۴۲ به کاخ اختصاصی اش در مهرشهر کرج نقل مکان کرد و این بنا به نگهداری اشیا و ظروف قیمتی شامل هدایای خارجی شاه اختصاص یافت و عنوان موزه اختصاصی هدایای سلطنتی را به خود گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این ساختمان را مکانی برای برپایی موزه مردم شناسی در نظر گرفتند و در اسفند ماه ۱۳۷۳ درِ آن را به روی مردم گشودند. در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بود که کاربری موزه تغییر یافت و با عنوان تاریخ معاصر و سپس موزه پوشاک سلطنتی بازگشایی شد.

موزه‎‌های درخشان کاخ موزه سعدآباد

در این مجموعه می‌توانید عکس و پوشاک دوره قاجار، پوشاک سنتی ایران با تزیینات سنتی و دست‌دوز، پوشاک برخی از اعضای خانواده پهلوی همچون فرح دیبا، محمدرضا پهلوی، اشرف و شهناز پهلوی و ... را ببینید. برخی از اشیای تزیینی دوره پهلوی دوم نیز در گوشه و کنار موزه قابل مشاهده است.

دو موزه جالب و درخور توجه در کاخ سعدآباد

موزه برادران امیدوار

موزه ای در قسمت شمال غربی این مجموعه تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوران قاجار باز می گردد. در زمان های قدیم این ساختمان برای استراحت خدمه های کاخ و سورچیان مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین کالسکه های دربار را در آن نگهداری می کردند. این موزه دارای ۴ اتاق می باشد که به تزئینات گچبری های زیبا مزین شده اند. در سال ۱۳۸۱ این موزه را مورد بازسازی و مرمت قرار دادند و در مهر سال ۱۳۸۲ در هفته جهانگردی آن را به نام نخستین جهانگرد ایرانی معاصر به نام برادران امیدوار افتتاح نمودند. در واقع برادران امیدوار نخستین جهانگردان ایرانی بودند که سفر به دور دنیا را از سال ۱۳۳۳ با مبلغی حدود ۹۰ دلار شروع کردند.

موزه‎‌های درخشان کاخ موزه سعدآباد

این دو برادر با نام های عیسی و عبدالله که در سال های ۱۳۰۸ و ۱۳۱۱ هجری شمسی در تهران به دنیا آمدند، به ۹۹ کشور از جهان سفر کردند. در موزه برداران امیدوار، دستاوردهای مهمی که آن ها به دست آوردند، نگهداری می شوند و بازدیدکنندگان می توانند برای بازدید از آن ها به این بخش از مجموعه کاخ سعدآباد مراجعه کنند. جالب است بدانید از برنامه هایی که امروزه در این موزه برگزار می شود این است که عیسی امیدوار جهت دیدار با طرفداران و بازدیدکنندگان، در نخستین یکشنبه های هرماه به این موزه می آید. همچنین ماهی یک بارهم کارگاه سفر و گردشگری در این موزه برگزار می شود.

موزه خط و کتابت میرعماد

در بخشی از کاخ سعد آباد بنایی دو طبقه وجود دارد که پیشینه آن را به اواخر قرن ۱۳ و اوایل قرن ۱۴ هجری قمری نسبت می‌دهند. این بنا شباهت زیادی با بناهای متعلق به اواخر دوره قاجار دارد و به نظر می‌رسد که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی شکل گرفته باشد. این ساختمان در گذشته محل زندگی فرحناز و علیرضا از فرزندان محمدرضا پهلوی بوده است. تلفیق معماری سنتی ایران و اروپا در این بنا به چشم می‌خورد و ظاهری متفاوت را به نمایش می‌گذارد.

موزه‎‌های درخشان کاخ موزه سعدآباد

پس از انقلاب اسلامی ایران تا مدت‌ها این بنا بدون استفاده بود تا اینکه سازمان میراث فرهنگی آن را محلی مناسب برای نمایش آثار خطی دانست و دست به تغییراتی در آن زد. این موزه را با نام بزرگترین استاد خوشنویسی قرن ۱۱ هجری قمری میرعماد الحسنی سیفی قزوینی مزین کردند و عنوان موزه خط و کتابت میرعماد را به آن دادند. دیوان اشعار و مرقعات و کتاب‌های خطی، اشیای کاربردی در کتابت و خوشنویسی، نمونه‌هایی از کتیبه‌های میخی عیلامی و کتیبه‌های پهلوی ساسانی و اوستایی و ... از جمله آثاری هستند که در این موزه می‌توانید ببینید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید