مجموعه جذاب سعدآباد زیبایی‌های پر شماری دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد بیشتر بدانید.

چند جاذبه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاخ سعدآباد در زمان حکومت قاجار بنا شده و چهار دوره از تاریخ ایران که شامل قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و زمان بعد از انقلاب اسلامی را به خود دیده است. پادشاهان قاجاری این کاخ را به عنوان اقامتگاه ییلاقی خود انتخاب کرده بودند و در تابستان‌ها به سراغ آن می آمدند. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های تماشایی کاخ موزه سعدآباد می‌پردازیم.

جاذبه‌های تماشایی سعدآباد

کاخ فرحناز و علیرضا

کاخ فرحناز و علیرضا در بخش مرکزی مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد واقع شده که این کاخ متعلق به دو تا از فرزندان محمدرضا، فرحناز و علیرضا بود و در آن زندگی می کردند. از لحاظ معماری و طراحی این کاخ را می توان به بناهای دوران قاجار شبیه دانست. برخی زمان ساخت این بنا را متعلق به زمان اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می دانند. همچنین از سبک معماری ایرانی و اروپایی استفاده شده است. این کاخ بعد از انقلاب اسلامی با تغییر کاربری مواجه شد و در سال ۱۳۷۶ آثار برجسته خوشنویسی از هنرمند ایرانی به نام میرعماد در آن برای نمایش عموم قرار داده شد. خوب است بدانید هر دو ماه یک بار در این موزه کارگاه آموزشی هنرهای سنتی برگزار می شود.

چند جاذبه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد

کاخ فرح پهلوی

شمالی ترین کاخی که در مجموعه سعدآباد وجود دارد، کاخ فرح پهلوی می باشد که از معماری بسیار چشمگیر و منحصر به فردی بهره می برد. از سال ۱۳۸۵ تا به امروز که این کاخ به موزه تبدیل شده است، نمایشگاه های متنوعی همچون نمایشگاه های پوشاک و لباس های سنتی در آن برگزار می شوند. نمایشگاه هایی که در کاخ فرح پهلوی برگزار می شوند تنها نمایشگاه های پوشاک نیست، بلکه نمایشگاه های دیگری مانند نمایشگاه های آثار نگارگری و رنگ روغن و اکرلیک روی بوم را شامل می شود. امروزه کاخ فرح را به نام موزه نگارستان می شناسند و آثار ارزشمندی از هنرمندان به نامی همچون مصطفی بسیمی، رضا صمدی، نادر یاسمی، خلیل طوایی، مینا قویدل و… در آن به نمایش گذاشته شده اند.

موزه آلبوم های سلطنتی و اسناد کاخ سعدآباد

به یکی از بناهای قدیمی در مجموعه کاخ‌های سعدآباد می‌رسیم که پهلوی اول دستور ساخت آن را به عنوان ساختمان دفتر نگهبانی داد و در دوره پهلوی دوم به عنوان فرماندهی ضد اطلاعات گارد شاهنشاهی -یکی از مهم ترین واحدهای نظامی- اداری- به کار گرفته شد.

چند جاذبه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد

گارد حفاظتی (گارد جاویدان) تامین امنیت ساکنان سعدآباد، کنترل و نظارت کامل بر تمامی رفت و آمدها و ورود و خروج وسایل و ... را بر عهده داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کاربری‌های متنوع اداری برای این بنا در نظر گرفتند تا اینکه در سال ۱۳۹۱ درِ آن را به عنوان موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد به روی مردم گشودند.

تمام اتفاقات دوره پنجاه ساله حکومت پهلوی با استفاده از عکس، فیلم، نوارهای صوتی و تصویری و اسناد نوشتاری ضبط می‌شدند و امروزه مجموعه‌ای از این اسناد در موزه آلبوم‌های سلطنتی و اسناد سعدآباد نگهداری می‌شوند.

آشپزخانه سلطنتی کاخ سعدآباد

یکی از جذاب ترین بخش هایی که می توانید در حین بازدید از گوشه و کنار کاخ سعدآباد از آن نیز دیدن کنید، آشپزخانه سلطنتی کاخ سعدآباد می باشد. این آشپزخانه در بخش مرکزی مجموعه قرار دارد و در آن برای تهیه غذای خاندان پهلوی پیشرفته ترین امکانات روز به کار برده شده بود. هنگامی که خاندان پهلوی برای ییلاق در فصل های تابستان به این کاخ می آمدند که حدود ۶۰ روز بود، غذای آن ها در این آشپزخانه سلطنتی تدارک دیده می شد.

چند جاذبه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد

در حال حاضر این بخش از مجموعه به موزه تبدیل شده است و بازدیدکنندگان می توانند تجهیزات پیشرفته آشپزی و ظروفی که مورد استفاده قرار می دادند را مشاهده کنند.

ایستگاه رادیوی سعدآباد

یکی از بخش هایی که در سالیان اخیر به مجموعه اضافه شده است، ایستگاه رادیوی سعدآباد می باشد. این بخش در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ هجری شمسی آغاز به کار کرده و هدف اصلی آن اطلاع رسانی دقیق به بازدیدکنندگان حین بازدید از مجموعه می باشد.

کتابخانه سعد آباد

ساختمانی در بخش شمالی کاخ سعدآباد قرار دارد که در گذشته کاخ احمدرضا پهلوی بوده و امروزه به کتابخانه سعدآباد تبدیل شده است. این کتابخانه مجموعه ای از کتاب های متعدد در زمینه های مختلف را در خود جای داده و این ساختمان نیز به میدان دربند اشراف دارد.

موزه اتومبیل های سلطنتی

موزه اتومبیل های سلطنتی کاخ سعدآباد به عنوان یکی از جالب توجه ترین بخش های این مجموعه شناخته شده و در آن اتومبیل های ساخته خودروسازی های جهان که خاندان پهلوی آن ها را مورد استفاده قرار می دادند نگهداری می شوند.

چند جاذبه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد

خودروهای بسیار لوکس و منحصر به فردی در این موزه به نمایش گذاشته شده اند که دیدن آن ها می تواند بسیار باعث تعجب و شگفتی باشد. چرا که بسیاری از آن ها منحصر به فرد بوده و در هیچ کجای دیگر از آن ها وجود ندارد. این موزه شامل دو گالری است که در گالری اول خودروهای شرکت رولز رویس و در گالری دوم خودروهای شرکت بنز قرار دارند. همچنین سالنی اختصاصی در میان این دو گالری قرار دارد و در آن خودروی فرح دیبا که مرسدس بنز SL۳۰۰ بود قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید