مجموعه زیبای تئاتر شهر تهران دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر بیشتر بدانید.

معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر از علاقه‌مندان به تئاتر و ادبیات نمایشی باشید، حتما تابه‌حال به ساختمان تئاتر شهر تهران رفته‌اید. این ساختمان فرهنگی محل برگزاری رویدادهای مهم سال در حوزه نمایش ایران است. در طول سالیان اخیر بخش‌های مختلف تئاتر شهر گسترش یافته‌اند و امکان استفاده عموم مردم از این امکانات ایجاد شده است. در کنار کاربرد فرهنگی و هنری تئاتر شهر، می‌توان به اهمیت معماری و شکل ساختمان تئاتر شهر نیز اشاره کرد.

معماری خاص و منحصر به فرد تئاتر شهر تهران

طراحی معماری ساختمان تئاتر شهر تهران توسط بیژن انصاری و با نظارت مهندس سردار افخمی انجام شده است. در معماری این بنا تلفیقی از معماری سنتی ایران و معماری مدرن جهانی به چشم می‌خورد. مهم‌ترین مشخصه ظاهری ساختمان تئاتر شهر، شکل مدور آن است. این سبک ترکیبی از معماری روم و یونان است و زمان حکومت قاجار در ایران رواج پیدا کرد. گرداگرد ساختمان تئاتر شهر را ستون‌هایی با اقتباس از ستون‌های تخت جمشید فرا گرفته‌اند. این ستون‌ها با تزئینات خاص، حالت اتصال به بالن را تداعی می‌کنند.

معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر

ستون‌ها در بالای ساختمان با معماری هندسی زاویه‌دار به هم وصل می‌شوند و فواصل بین آن‌ها را با کاشی‌کاری‌های مربع و مثلث شکل تزئین کرده‌اند. عناصر اصلی در تزئین ساختمان تئاتر شهر را کاشی و آجر تشکیل می‌دهند که از مشخصه‌های معماری اصیل و تاریخی ایران هستند. در ساخت برج مدور بالای ساختمان نیز از معماری دوره ایلخانی و بنای برج طغرل الهام گرفته‌ شده است.

نمای بیرونی ساختمان تئاتر شهر با گنبد دایره‌ای شکل آن در محیط سنگ‌فرش پارک دانشجو، تصویری از تابلوی «تکیه دولت» اثر نقاش برجسته «کمال‌الملک» را تداعی می‌کند.

در سراسر فضای داخلی مجموعه تئاتر شهر، قرینه‌سازی در بنا دیده می‌شود. شکل دایره‌ای بنا طراحی این سبک معماری را ممکن کرده است. در طراحی داخلی ساختمان از اشکال هندسی مختلف نیز استفاده کرده‌اند و پیچ‌وخم‌های داخلی بیننده را مجذوب می‌کنند. تزیینات بیرونی بنا نیز شبیه به معماری دوره ایلخانی است. استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای و آجرهای رنگی در تزئین نمای ساختمان تئاتر شهر، هنر اصیل ایرانی را به تصویر می‌کشد.

معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر

مساحت زیربنای ساختمان تئاتر شهر در حدود ۵,۶۰۰ متر مربع و مساحت بستر طرح در حدود ۳,۰۰۰ متر مربع است. این بنا ۱۵ متر ارتفاع دارد. سالن اصلی تئاتر شهر را در دو طبقه تعبیه کرده‌اند و ۵۷۹ نفر ظرفیت دارد. سالن اصلی تئاتر شهر تجهیزاتی مانند صفحه گردان الکتریکی، آسانسور دکور، سیستم آویز و بالا برنده دکور، دهانه متحرک صحنه، سیستم پیشرفته نورپردازی و صداگذاری و پرده طولی دارد.

تالار چهارسو در طبقه زیرین ساختمان تئاتر شهر قرار دارد و سن مدور دارد. ظرفیت این سالن در حدود ۱۲۰ نفر است که با تغییر چیدمان صندلی و دکور با توجه به نمایش تا ۳۵۰ نفر افزایش می‌یابد. تالار قشقایی نیز با شکل سه‌گوش، در حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد و در گذشته این سالن را برای اجرای نمایش‌های سنتی طراحی کرده بودند.

فضاهای داخلی جالب در تئاتر شهر

فضاهای داخلی مجموعه تئاتر شهر شامل؛ سالن اصلی، سالن چهارسو، سالن سایه، پلاتو اجرا و مرکز مطالعات قشقایی است. یک کتابخانه تخصصی برای اهالی هنر هم در تئاتر شهر قرار دارد که دانشجویان هنر و علاقه‌مندان به این حوزه‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر

تئاتر شهر تهران در دو طبقه و با نمای خارجی پوشیده از کاشی فیروزه‌ای ساخته شده است. این بنا زیربنایی حدود ۵۶۰۰ مترمربع دارد و با ۱۵ متر ارتفاع، ۵۷۹ نفر تماشاچی می‌توانند نمایش‌های این مجموعه را ببینند. چای‌خانه و فضاهای پشتیبانی صحنه در زیرزمین و سالن انتظار و سالن نمایش اصلی در طبقه همکف قرار دارند.

شما می‌توانید قبل از رفتن به این مجموعه، با مراجعه به سایت تئاتر شهر تهران با این مجموعه فرهنگی و نمایشی آشنا شوید. سالن‌های تئاتر شهر تهران به‌غیراز سالن اصلی نمایش شامل سالن سایه، سالن چهارسو، سالن مرکز مطالعات قشقایی، سالن نو و سالن خورشید می‌شود. همچنین در تئاتر شهر یک کتابخانه تخصصی برای اهالی هنر وجود دارد که پاتوق دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر است.

در چند سال اخیر، دو سالن به نام‌های تالار کوچک و تالار شماره دو به علت تعمیر تعطیل شده‌ و اقدامی برای بازسازی آن‌ها صورت نگرفته ‌است. محوطه و فضای بازی که در مقابل ساختمان تئاتر شهر وجود دارد، برای اجرای تئاترهای محیطی بسیار مناسب است.

معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر

صفحه گردان الکتریکی، دهانه متحرک صحنه، آسانسور دکور، سیستم آویزهای بالارونده برای دکور، سیستم‌های پیشرفته نوری، صداگذاری و پرده طولی از تجهیزات مجهز به‌کاررفته در تئاتر شهر هستند که کیفیت نمایش‌ها را بهبود می‌بخشند. کافه تریای سالن اصلی و سالن چهارسو، علاوه بر محل استراحت، مکانی برای نقد و بررسی نمایش‌نامه‌ها قدیمی و جدید هستند.

کتابخانه تئاتر شهر تهران

در طبقه چهارم ساختمان تئاتر شهر، کتاب‌خانه‌ای تخصصی قرار دارد که در آن از کتاب‌ها و اسناد نمایشی کشور نگهداری می‌شود. این کتابخانه منبع تحقیقی بسیار مناسبی برای دانشجویان تئاتر و هنرهای نمایشی به شمار می‌رود. کتابخانه تئاتر شهر در حدود ۲۵ هزار جلد کتاب و بیش از هزار عضو فعال دارد.

زمان تاسیس کتاب‌خانه تئاتر شهر به سال ۱۳۶۶ برمی‌گردد؛ اما در زمان مدیریت دکتر علی رفیعی و به همت منصور خلج، مدرس و محقق تئاتر سامان‌دهی شد. در این کتاب‌خانه بروشورهای مربوط به نمایش‌های اجرا شده و فهرست کاملی از تمام نمایش‌های تئاتر شهر در طول سال‌های گذشته، وجود دارند.

معماری خاص و فضاهای داخلی تئاتر شهر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید