بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران جذاب و به یادماندنی است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم امکانات موزه هنرهای معاصر چیست.

امکانات موزه هنرهای معاصر چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه هنرهای معاصر یکی از دیدنی‌های متفاوت و شگفت‌انگیز تهران است و همه روزه از تعداد زیادی بازدیدکننده داخلی و خارجی میزبانی می‌کند. موزه هنرهای معاصر تهران دارای جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن پس از جنگ جهانی دوم تا پیش از دهه ۱۹۸۰ میلادی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است که شامل کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینیمالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم می‌شود. یگانه از نخبگان هنر های تجسمی ایران و جهان و آثار باغ تندیس و گنجینه عکس و سینماتک در آن قرار گرفته است، این موزه دارای امکانات دیگری همچون کتابخانه تخصصی و بخش های جنبی نیز می باشد.

آشنایی با موزه هنرهای معاصر

در گنجینه دائمی موزه بیش از ۴۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها ارزش استثنایی دارند. ارزش آثار موزه در حدود ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشتر این آثار در دهه ۱۹۷۰ میلادی و با نظارت فرح پهلوی خریداری شده‌اند. از جمله آثار موزه می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد.

امکانات موزه هنرهای معاصر چیست؟

مجموعه بسیار مهمی از هنر معاصر ایران و نقاشی هنرمندانی چون سهراب سپهری نیز از جمله دارایی‌های این موزه است. درمجموع، موزه هنرهای معاصر دارای ۹ گالری است که سه گالری آن به نگهداری آثار ارزشمند هنرمندان یاد شده می‌پردازد و ۶ گالری موقت آن هم در مسیر بازدیدکنندگان قرار دارد؛ به‌طوری که بازدید از آن‌ها برای کسانی که به موزه هنرهای معاصر می‌روند، بسیار ساده و دلنشین خواهد بود.

در محوطه این موزه هم آثار هنری و مجسمه‌هایی از هنرمندان کشورهای مختلف دنیا قرار دارد. معروف‌ترین این آثار، پیکره «درمانگر» اثر رنه ماگریت (René Magritte)، نقاش بلژیکی است.

امکانات جذاب موزه

کتابخانه تخصصی

کتابخانه تخصصی موزه هنر های معاصر تهران در قسمت و بخش پایانی راه مارپیچی و شیب دار قرار گرفته است و به بخش های امور اداری و هنری می رسد. در گنجینه یا همان مخزن این کتابخانه بالغ بر ۵۰۰۰ کتاب فارسی و غیر فارسی ارزشمند وجود دارد که در دسته موضوعات هنری گوناگونی مانند معماری و نقاشی و طراحی و ارتباط تصویری و عکاسی و سینما قرار گرفته اند.

امکانات موزه هنرهای معاصر چیست؟

جالب است بدانید که رده بندی کتاب های این کتالخانه مانند رده بندی کنگره و به شکل LC می باشد و تنها اعضای کتابخانه که دارای کارت عضویت هستند می توانند از آن استفاده نمایند. همچنین لازم به ذکر است که عضویت در کتابخانه موزه هنر های معاصر تهران، تنها مختص به دانشجویان و پژوهشگران رشته های هنر می باشد.

از دیگر امکانات تخصصی این موزه می توان به کانون های معماری و نیو مدیا ها اشاره کرد. در بخش های نشریات ادواری این موزه نیز نشریات فرهنگی و هنری داخلی و همچنین بعضی از نشریات خارجی در موضوعات مرتبط و ارزشمند نگهداری می شوند.

بخش های جنبی

همانطور که گفته شد این موزه دارای بخش های دیگری نیز می باشد که به آنها بخش های جنبی می گویند که از جمله آنها می توان سینماتک، کتاب فروشی های تخصصی و رستوران را نام برد. بخش سینماتک موزه هنر های معاصر تهران در مهرماه سال ۱۳۷۷ آغاز به کار نمود و هدف از برپا کردن آن، به نمایش گذاشتن کار های زیبا و ارزشمند سینمای ایران و جهان و همچنین سنجدیدن این فیلم ها و فیلم های به نمایش در آمده در جهت ارتقای کیفیت نگاه مخاطبان بود.

امکانات موزه هنرهای معاصر چیست؟

در این مجموعه جلسه های نقد و سمینار و مراسم آغاز و پایان نمایشگاه ها نیز برگزار می شود و استفاده های کاربردی در نمایشگاه ها از آن صورت می گیرد. سینماتک موزه هنر های معاصر تهران دارای گنجایشی حدود ۲۰۰ نفر است و دارای ۲۰۰ صندلی می باشد و پرده نمایش آن دارای ۶*۸ متر مساحت است و دارای قابلیت نمایش فیلم اسلاید می باشد.

بخش سینماتک گخ جزو بخش های جنبی موزه هنر های معاصر می باشد، دارای یکسری از اعضای ثابت در طول سال می باشد و همچنین در روزهای آغازین هر سال، عضو جدید می پذیرد و می توانید برای دریافت عضویت به آن سر بزنید. اعضای سینماتک، به مدت یک سال از برنامه های سینماتک استفاده می کنند و همچنین آنها می توانند از دیگر برنامه های موزه و کتابخانه نیز استفاده کنند و بهره مند شوند.

امکانات موزه هنرهای معاصر چیست؟

یک کتابفروشی تخصصی در سمت چپ این سالن ورودی موزه هنر های معاصر قرار گرفته است که رو به گالری هاست و در آن یکسری نشریه های هنری ایرانی که نمونه کار هایی از نویسندگان مطرح ایرانی هستند به همراه چند مورد از گاهشمار و کارت پستال های هنری و همچنین آثار منتشر شده در موسسه هنر های تجسمی قابل خرید هستند و می توانید از این آثار زیبا و ارزشمند خرید انجام دهید.

رستوران و کافی شاپ های موزه نیز جزو بخش های جنبی آن به شمار می روند که واقع در طبقه همکف ورودی هستند و در جهت رفاه حال بازدید کنندگان تعبیه شده اند تا بتوانند قبل و بعد از بازدید و استفاده از امکانات بسیار زیبای موزه، در این رستوران ها و کافی شاپ ها به استراحت بپردازند و ساعتی را با آرامش و یک غذای خوشمزه یا نوشیدنی گوارا از فضای حیاط میانی موزه لذت ببرند و از داخل رستوران آثار زیبای محوطه را تماشا کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید