تالار وحدت از مهم‌ترین مراکز هنری و فرهنگی ایران به حساب می‌آید با ما همراه باشید و درباره تجهیزات و امکانات درخور توجه تالار وحدت بدانید.

تجهیزات و امکانات درخور توجه تالار وحدت

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالار وحدت که تا قبل از انقلاب با نام تالار رودکی شناخته می‌شد، در تاریخ ۳ آبان ۱۳۴۶ و بعد از ۱۰ سال فرایند ساخت مداوم، توسط محمدرضاشاه و فرح پهلوی گشوده شد. این تالار برای اجرای نمایش‌های باله، اپرا و کنسرت‌های موسیقی به ابتکار فرح پهلوی ساخته شده بود. یوگینا آفتاندلیانس، کسی که طراحی این تالار زیبا و کم نظیر را برعهده داشته است در سال ۱۲۹۲ در تهران متولد شد و تحصیلات خودش را در فرانسه و در دانشکده هنرهای زیبای پاریس تمام کرد. او هرچند که در سن ۸۴ سالگی درگذشت، اما هنر خود را برای آیندگان به یادگار گذاشت.

درباره تالار وحدت دیدنی

با قدم زدن در خیابان‌های پرجنب‌وجوش شهر تهران، ساختمان‌ها و یادگاری‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخ را می‌بینیم؛ یکی از اصیل‌ترین آن‌ها تالار وحدت است. با گذشتن زمان هنر می‌تواند یک بنای تاریخی را به اوج ارزشمندی خودش برساند. تالار وحدت تهران از آن بناهای تاریخی است که علاوه بر هنر و معماری زیبا بکار رفته در طراحی و ساختش، میزبان مراسم‌ها و اجراهای ملی و بین المللی زیادی بوده است.

تجهیزات و امکانات درخور توجه تالار وحدت

خیلی از بزرگان عرصه هنر؛ از موسیقی گرفته تا تئاتر و اجرا در این تالار حضور داشته‌اند و هنرنمایی کرده‌اند. تالار وحدت اسمی است که برای همه آشناست و کافی‌ست فقط یک بار پا به این تالار بگذارید تا ابهت آن را در جلوی چشمتان ببنید. در کنار کنسرت‌ها و اجراهای هنرمدان ایرانی، ویلونیست‌ها، پیانیست‌ها و رهبران ارکستر بزرگ جهان مثل روجیرو ریچی، هنریک شرینگ و کلادیو آرائو در تالار وحدت هنر خود را به نمایش گذاشته‌اند.

تالار وحدت که در زمان احداث خود در سال ۱۳۴۶ یکی از بهترین و مجلل‌ترین تالارهای اپرا و موسیقی جهان بود، به دست یوگینا آفتاندلیانس هنرمند معروف ایرانی طراحی شده است. تالار رودکی که امروز با نام تالار وحدت شناخته می‌شود، براساس معماری اپرا هال در وین اتریش ساخته شد و بعد از احداث در سال ۱۳۴۶ به نامش شد نام شاعر مشهور ایرانی، عبدالله رودکی.

این جا بعد از ده سال گذراندن مراحل ساخت، با بهترین طراحی داخلی و بی‌نظیرترین تجهیزات نورپردازی و صدا افتتاح شد و امروز هم بعد از گذشت سال‌ها به عنوان یکی از مجهزترین و بزرگترین تالارهای اپرا، موسیقی و تئاتر ایران شناخته می‌شود.

تجهیزات و امکانات درخور توجه تالار وحدت

کل مجموعه تالار وحدت از دو سالن بزرگ و کوچک تشکیل شده که بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، تالار بزرگ‌تر وحدت نام گرفت و سالن کوچک‌تر هم رودکی نامیده شد. زیربنای تالار وحدت به ۱۵۷۰۰ متر مربع می‌رسد و از یک سالن همکف و سه طبقه با حالت نعل اسبی تشکیل شده است.

تالار وحدت در مرکز شهر تهران در منطقه ۱۱ و در خیابان استاد شهریار (دکتر ارفع سابق) قرارگرفته است. برای دسترسی به این تالار می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. اگر می‌خواهید با مترو به تالار بروید، باید از خط شماره ۴ مترو تهران استفاده کنید و در ایستگاه‌های مترو فردوسی یا تئاتر شهر (چهارراه ولیعصر سابق) پیاده شوید.

جذابیت تجهیزات و امکانات تالار وحدت

سیستم نورپردازی

سیستم نور تالار وحدت ساخت شرکت ADB بلژیک و تحت لیسانس آلمان است. این سیستم دارای ۱۲۰ مدار ۵/۲ کیلووات است که در قسمت‌های مختلف سالن تماشاگران و صحنه، به‌وسیله کوبلینگ‌های مخصوص فلزی تقسیم شده است. میز نور تالار وحدت از نوع SDB tenor و حافظه دیجیتال و مسترتایمر و فلاش و مونیتور مربوطه است.

تجهیزات و امکانات درخور توجه تالار وحدت

سیستم نورپردازی

سیستم نور تالار وحدت ساخت شرکت ADB بلژیک و تحت لیسانس آلمان است. این سیستم دارای ۱۲۰ مدار ۵/۲ کیلووات است که در قسمت‌های مختلف سالن تماشاگران و صحنه، به‌وسیله کوبلینگ‌های مخصوص فلزی تقسیم شده است. میز نور تالار وحدت از نوع SDB tenor و حافظه دیجیتال و مسترتایمر و فلاش و مونیتور مربوطه است.

اتاق فرمان از بهترین میکرمایی Live به شمار می‌رود. دو دستگاه سی‌دی پلیر و دو دستگاه ریکوردر نیز در اتاق صوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تالار وحدت دارای بهترین و یکنواخت‌ترین صداها در سالن و بیشترین تنوع از بهترین میکروفون‌ها است.

امکانات تصویری

امکانات تصویری تالار وحدت نیز شامل امکان تصویربرداری با سه دوربین و پروجکشن‌ها و امکان پخش تصویر است و تاکنون برنامه‌های متعددی را پوشش داده است. قابلیت پخش تصاویر از روی صحنه توسط پروژکتورهای XF۳۴۵-XF۳۳۰ و پخش تصاویر توسط دی‌وی‌دی پلیر وجود دارد.

البته تالار وحدت قابلیت پخش تصویر از پشت صحنه انتهای سن گردان را هم دارد. همچنین دارای امکانات تصویر برداری با استفاده از سه دوربین و سوئیچ هم‌زمان تصاویر نیز است.

تجهیزات و امکانات درخور توجه تالار وحدت

پرده‌های مورد استفاده پخش تصاویر یکی پرده سینما، پرده سیکلوی متحرک (با قابلیت جابه‌جایی از میله ۱ تا ۱۰) و پرده نمایش انتهایی است که اکثرا روی میله ۱۰ نصب است. دستگاه الکترواکوستیک روی ۶ فرکانس مختلف کار می‌کند که یک فرکانس ورودی (زبان اصلی) و پنج فرکانس خروجی (زبان‌های ترجمه شده) است.

شال‌های کناری صحنه تالار وحدت با طول ۱۲ متر، همیشه در کناره صحنه‌ها آویخته‌اند. این شال‌ها ضمن زیباتر کردن صحنه و پوشاندن پشت صحنه تالار، برای ورود و خروج بازیگران به صحنه استفاده می‌شود.

صحنه مجهز به دو سیستم خبردهنده در مواقع حریق است؛ یکی سیستم ترموستات اتوماتیک که به‌محض بالا رفتن حرارت از حد مجاز، به‌طور اتوماتیک اعلام خطر می‌کند و به تعداد ۷۰ عدد در نقاط مختلف نصب شده است و دیگری سیستم دکمه‌های خبردهنده است که با فشار انگشت زنگ‌های خطر را به صدا درمی آورد. در اطراف صحنه، اتاق‌های مخصوص مهندسان صحنه، تک نوازها، گریم و قسمت های مورد نیاز دیگر قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید