موزه زمان از جذاب‌ترین موزه‌های تهران به شمار می‌آید به همین دلیل با ما همراه باشید و بازدید از موزه زمان را از دست ندهید.

بازدید از موزه زمان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران با توجه به این که در ادوار مختلف پایتخت حکومت های متفاوت بوده دارای بنا ها و ساختمان های تاریخی مختلفی می باشد که دیدار هر کدام از آن ها می تواند کاری کند تا شما برای لحظاتی در تاریخ سفر کنید. یکی از جاذبه های پایتخت موزه زمان تهران می باشد که در زعفرانیه قرار گرفته و همان طور که از نام آن مشخص می باشد به عنوان اولین موزه ساعت در ایران شناخته می شود.

درباره موزه زمان

موزه زمان یا موزه تماشاگه زمان، اولین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان در ایران است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی افتتاح شد. در این موزه با انواع و اقسام ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان آشنا خواهید شد.

ساعت‌های اهدایی، ساعت رجل سیاسی، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی، ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی و غیره در این موزه حسابی خودنمایی می‌کنند. در میان این ساعت‌های ارزشمند می‌توان به ساعت‌ «پروفسور محمود حسابی» و ساعت آفتابی «ناصرالدین‌شاه» اشاره کرد.

بازدید از موزه زمان را از دست ندهید!

همچنین ابزارهای تعمیر ساعت، ابزار و اسناد گاه‌شماری و تقویم‌های ایرانی در معرض دید عموم قرار دارند. حیاط این موزه نیز در نوع خود جذاب و دیدنی است؛ به‌خصوص به‌خاطر وجود ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی از دوره‌های مختلف تاریخی که لذت گردش در محوطه را دوچندان می‌کنند.

با این همه، شاید آنچه در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، جلوه‌های زیبای هنر و معماری ایرانی نظیر گچبری‌های نقوش اسلیمی، آجرکاری و مقرنس‌کاری، معرق‌کاری‌های روی دیوارها، گره‌چینی پنجره‌ها و درها و... است. این خانه و موزه زیبا در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه زمان دارای امکاناتی همچون کافه رستوران، سرویس‌ بهداشتی، نمازخانه و گالری زمان (برای خرید آثار هنرمندان) است. ضمن اینکه می‌توانید به‌راحتی از محوطه و داخل موزه عکاسی کنید.

موزه زمان در خیابان زعفرانیه تهران قرار دارد. دسترسی به موزه از طریق بی‌آرتی‌های راه‌آهن - تجریش به‌سمت میدان تجریش امکان‌پذیر است. برای این منظور باید در ایستگاه زعفرانیه پیاده شوید و از خیابان زعفرانیه با پنج دقیقه پیاده‌روی به‌طرف چهارراه پرزین بغدادی، به موزه زمان برسید.

بازدید از موزه زمان را از دست ندهید!

در صورتی که بخواهید با مترو خود را به موزه زمان برسانید، در ایستگاه مترو تجریش از قطار پیاده شوید و سپس با تاکسی یا بی‌آرتی‌های تجریش - راه آهن به ابتدای خیابان زعفرانیه بروید و از آنجا با کمی پیاده‌روی راهی موزه شوید.

شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۴۱۷۳۳۶

آدرس: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی، موزه زمان

جاذبه‌های دیدنی موزه زمان

ابزارهای زمان سنجی در این موزه در چند بخش به نمایش درآمده اند که عبارتند از ساعت های ابتدایی، ساعت های مکانیکی وزنه ای و کوکی و ساعت های قابل حمل (جیبی و مچی) و ابزار گاه‌شماری. در موزه تماشاگه زمان می توانید سفری متفاوت در تاریخ داشته باشید. این سفر متفاوت دقیقا از زمانی آغاز می شود که پای تان را به درون باغ موزه زمان می گذارید.

دیدنی های داخل ساختمان

به سالن بزرگ طبقه اول قدم بگذارید و نگاهی به ساعت هایی داشته باشید که از قرن هفدهم تا بیستم ساخته شده اند. در اینجا با ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی مواجه هستید و نمونه هایی مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده را می بینید. ساعت های این قسمت به شکلی هنرمندانه آراسته شده اند و این حکایت از اهمیت تزیینات ساعت در گذشته دارد.

بازدید از موزه زمان را از دست ندهید!

ماکت ساعت با موتور قدیمی، ساعت های سبک لویی شانزدهم و ناپلئون سوم همگی در این بخش قرار گرفته اند و با شکل و شمایل خاص شان توجه تان را به خود جلب می کنند. این ساعت ها تلفیقی از هنر و صنعت ساعت سازی را به نمایش گذاشته و هنرهای مختلفی همچون مجسمه سازی، میناکاری، معرق و … در آنها به کار رفته اند. برخی از این ساعت ها هدایایی هستند که رجال سیاسی در سفرهای شان به کشورهای دیگر دریافت کرده بودند و برخی دیگر جزو اموال شخصی افراد به شمار می آمدند.

بخشی از طبقه دوم ساختمان موزه زمان به نمایش آثار هوشنگ فروتن اختصاص دارد. دلیل نمایش آثار هنرمندانه او در این موزه، استفاده از قطعات ساعت و ساعت های بلا استفاده قدیمی ست. او نوعی کلاژ را با قطعات ساعت انجام داده و هنری خاص را به جهان معرفی کرده است. هوشنگ فروتن درست کردن این آثار را از سال ۱۳۶۷ خورشیدی آغاز کرد و کم کم دست به خلق کارهایی پیچیده و جذاب تر زد.

بازدید از موزه زمان را از دست ندهید!

آثار او به خارج از کشور هم راه یافته و در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی در شهرهایی از آمریکا به نمایش درآمده اند. با ورود به طبقه دوم بنا با ویترین مدوری مواجه می شوید که در آن ابزار تعمیرات ساعت به نمایش درآمده اند. در کنار این ویترین فهرستی از این ابزارها وجود دارد و با خواندن شماره آن می توانید ابزار مورد نظر را در ویترین بیابید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید