برج‌ها در هر دوره تاریخی کاربری خاصی داشته‌اند، تا به حال فکر کردید که از بلندترین برج ایران چه می‌دانید، با ما همراه باشید و پاسخ را دریابید.

از بلندترین برج ایران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: برج میلاد همچون سروی بلند سر به آسمان پایتخت کشیده و به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران گردشگران زیادی را برای بازدید خود فرامی‌خواند. این برج مرتفع‌ترین آسمان‎‌خراش ایران به شمار می‌رود که هر طبقه‌اش کاربری متفاوتی دارد؛ امکانات تفریحی و رستوران های تهران ازجمله رستوران‌گردان برج، می‌توانند برای شهروندان و مسافران مکانی مناسب برای خوش‌گذرانی محسوب شوند. زمانی که بازدیدکنندگان در طبقات فوقانی برج حضور دارند می‌توانند نمایی متفاوت و ۳۶۰ درجه از شهر تهران را در زیر پاهای خود تماشا کنند.

دانستنی‌های برج میلاد

برج میلاد سازه‌ای بلندآوازه است و یکی از نمادهای تهران در کنار برج آزادی و پل طبیعت به شمار می‌رود. سازه‌ای با ارتفاع ۴۳۵ متر که حاصل تلاشی ۱۱ ساله است و همچون نگینی در پایتخت می‌درخشد. این سازه بلندترین برج ایران است و به عنوان ششمین سازه بلند مخابراتی دنیا نیز شناخته می‌شود.

شاید در ابتدا فکر کنید که یک سازه به این بلندی تنها از نظر معماری اهمیت دارد و مردم نمی‌توانند خیلی در آن خوش بگذرانند؛ اما واقعیت این است که برج میلاد به جز آنکه یکی از افتخارات مهندسی ایران محسوب می‌شود بخش‌های متنوعی را نیز در خود دارد و در ساختار آن تلاش شده تا مردم نیز از لحظات بودن در آن لذت ببرند.

از بلندترین برج ایران چه می‌دانید؟

این برج نمایی ۳۶۰ درجه و بی‌نظیر از تهران را پیش‌روی‌تان قرار می‌دهد، رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی دارد و میزبان جشن‌ها و جُنگ‌های بسیاری نیز هست. رستوران گردان این سازه یکی از بزرگ‌ترین‌های دنیاست و مرکز خریدش گزینه‌های جذابی را در خود دارد. همه اینها باعث شده‌اند تا برج میلاد به یک مجموعه تفریحی نیز تبدیل شود و طرفداران زیادی داشته باشد.

مجموعه برج میلاد در زمینی به مساحت ۴/۷۴ هکتار بر روی تپه‌های نصر قرار دارد؛ تپه‌ای با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) که در میان شبکه بزرگراهی شمال غرب تهران احاطه شده است. این برج از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله محدود می‌شود. ارتفاع برج از سطح دریا ۱۴۴۴ متر است و جالب آنکه بزرگراه حکیم ۶۰ متر پایین تر از سطح برج واقع شده است.

از بلندترین برج ایران چه می‌دانید؟

برج میلاد با هدف ایجاد سازه‌ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران ساخته شده است. این برج نه تنها یک جاذبه گردشگری و تفریحی به شمار می‌رود بلکه در امور زیر از آن استفاده می شود:

  • تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون (VHF/UHF/FM)، ایجاد زیرساخت‌های تلویزیونی دیجیتال (DVB/MVDS)، هواشناسی و کنترل ترافیک
  • رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه شهرداری، فود کورت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی در ساختمان برج و امکاناتی چون مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دلفین‌ها، پینت‌بال، سینمای شش بعدی، سینما، لیزریوم، رستوران سنتی، رستوران محیطی و سایر امکانات همه و همه از بخش‌های متنوع این مجموعه به شمار می‌روند.

با این اوصاف می‌توان برج میلاد را مجموعه چند عملکردی دانست که در حوزه‌های مخابراتی، مراکز تجاری، رستوران‌ها، خدمات پذیرایی، مرکز همایش‌ها، خدمات گردشگری و تفریحی فعالیت می‌کند. فاز اول برج شامل برج میلاد تهران و مرکز همایش‌هاست و برای فاز دوم نیز مرکز خرید، برج هتل و برج اداری را در نظر گرفته‌اند.

از بلندترین برج ایران چه می‌دانید؟

بخش‌های تشکیل دهنده بلندترین برج ایران

شکل کلی بنای برج میلاد به‌صورت یک هشت‌ضلعی طراحی شده است که چهار باله ذوزنقه‌ای و دیوارهای داخلی به آن متصل‌ شده‌اند. برج ۱۶۹۳ پله دارد و دکل آنتن، ساختمان رأس، شفت و ساختمان پای برج (لابی) چهار بخش اصلی این برج را تشکیل می‌دهند.

• دکل آنتن

پایین‌ترین قسمت این دکل ۱۲۰ متری به‌صورت یک ۱۶ ضلعی و بالاترین قسمت آن مربع شکل است. سازه دکل از فولاد ضد خوردگی ساخته‌ شده و در رأس آن سه نوع آنتن فرستنده وجود دارد. یک آسانسور با ظرفیت دو نفر برای انتقال تکنسین‌ها و تجهیزات موردنیاز به ارتفاع ۷۰ متری ساخته‌شده و دسترسی به بخش‌های دیگر از طریق پله‌های استخری امکان‌پذیر است.

• ساختمان رأس

مهم‌ترین بخش قابل بهره‌برداری برج، ساختمان رأس است که با زیربنایی به وسعت ۱۲ هزار مترمربع از بزرگ‌ترین ساختمان‌های رأس برج‌های مخابراتی جهان محسوب می‌شود. بدنه بیرونی ساختمان رأس نمای شیشه‌ای دارد که دید ۳۶۰ درجه از مناظر تهران را امکان‌پذیر می‌کند. ۱۲ طبقه این قسمت گنبد آسمان، رستوران‌گردان، سکوی دید بازوبسته، موزه مشاهیر، تریا، گالری‌های هنری، طبقات اختصاصی مخابرات و تلویزیون را شامل می‌شود.

از بلندترین برج ایران چه می‌دانید؟

• ساختمان پای برج

جنس ساختمان پای برج بتنی بوده با شش طبقه مجزا که دارای دوطبقه زیرزمین، طبقه همکف و سه‌طبقه روی زمین است. طبقات زیرزمین، همکف، اول و دوم به‌طور عمده به بخش اداری، تأسیسات و مرکز داده اختصاص دارند. طبقات اول تا سوم رستوران‌های بین‌المللی، تریا و ۸۳ واحد تجاری را درون خود جای‌داده‌اند. در اجرای سقف یکپارچه قوسی‌شکل لابی، از قالب‌بندی چوب و طرح هندسی گره ایرانی استفاده شده که از شاهکارهای معماری معاصر به شمار می‌رود.

• شفت

شفت برج تنها برای عبور تأسیسات و آسانسورهای پرسرعت مورداستفاده قرار می‌گیرد و امکان ورود و بازدید عموم از این بخش وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید