تهران‌گردی با ماشین شخصی یا از طریق حمل و نقل عمومی جذاب است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به خانه مقدم تهران برویم.

چگونه به خانه مقدم تهران برویم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در حال حاضر این خانه با وجود معماری و آثار ارزشمندی که داخلش قرار دارد به عنوان یکی از گران‌ترین خانه‌های جهان ارزشیابی می‌شود. بد نیست بدانید این اثر تاریخی در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ با شماره ۲۹۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در ادامه بعد از توضیحاتی کلی درباره این خانه ارزشمند، به نحوه دسترسی به آن می‌پردازیم.

درباره خانه مقدم

موزه مقدم، خانه ای در زمان قاجار بوده که تمروزه متعلق به داشنگاه تهران است. این خانه متعلق به یکی از درباریان قاجاری به نام محمد تقی خان احتساب اتلملک بوده است. احتساب الملک دو پسر به نام های حسن و محسن داشت که برای ادامه ی تحصیل آن ها ار به خارج از کشور فرستاد. پسر بزرگ تر، حسن در فعالیت های ادبی، سیاسی و اجتماعی از فعالان به شمار می رفت و در سنین جوانی دار فانی را وداع گفت. نمایشنامه ی معروف جعفر خان از فرنگ آمده متعلق به این جوان ناکام است.

چگونه به خانه مقدم تهران برویم؟

محسن، برادر کوچکتر پس از پایان تحصیلات خود، در رشته های نقاشی، تاریخ هنر و باستان شناسی حضوری فعال داشت و در مورخ سال ۱۳۱۵ هجری به وطن بازگشت. محسن همراه همسر فرانسوی خود پس از بازگشت در خانه مقدم، موزه فعلی ساکن گردید. محسن در کنار فعالیت های علمی خود به گردآوری آثار و اشیا تاریخی نیز می پرداخت.

محسن مقدم ک هدیگر او را به نام استاد مقدم می شناختند، آثار ارزشمندی چون قطعات سنگی تراشیده شده، کاشی و آثار دیگری که الهام گرفته شده از فضاهای سنتی –تاریخی را به صورت کلکسیون وار شروع به جمع کردن کردند که امروزه این آثار را در عمارت به صورت چشم گیر و زیبایی می بینیم. از دیگر وسایل زیبایی که در عمارت نصب شده است می توان به کلکشیون شیشه، پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره اشاره نمود. استاد مقدم این آثار را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری خود نگهداری می نموند.

چگونه به خانه مقدم تهران برویم؟

مورخ سال ۱۳۵۱ هجری شمسی، مرحوم مقدم که به مقام استادی ممتاز در دانشگاه تهران رسیده بودند، با توجه به علاقه وافرشان به علم، تاریخ و هنر و وطن، خانه پدری خود را به همراه آثار نفیس و کلکسیون های گردآوری شده وقف دانشگاه تهران کردند.

استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی دارفانی را وداع گفتند و پس از مرگِ همسر ایشان در سال۱۳۶۹هجری شمسی، مالکیت موزه مقدم در اختیار مستقیم و کامل دانشگاه تهران قرار گرفت. از ویژگی های ممتاز این خانه- موزه همگون بودن نسبی فضای معماری و طراحی آن با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که با مساحتی برابر با ۲۱۱۷ متر شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. ساختمان بیرونی که به آن عمارت تابستانی نیز می گفتند، در ضلع جنوبی حیاط بیرونی قرار گرفته و از دو بخش تشکیل شده است.

اتاق پیشخوان: این مکان در زمان حیات استاد مقدم به عنوان اتاق جانبی در سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می گرفته است.

چگونه به خانه مقدم تهران برویم؟

در حال حاضر در بخشی از این اتاق به معرفی استاد مقدم و فعالیت های کاری و علمی این مرحوم در قالب های عکس، لوازم شخصی و در بخشی دیگر به نمایش آثار تزئینی چوبی، وسایل آشپزخانه و صندوق خانه های قدیمی پرداخته شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. اتاق پذیرایی: این سالن محل کار، فعالیت های علمی و پذیرایی از مهمانان استاد مقدم بوده است.

نحوه دسترسی به خانه مقدم

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

با توجه به اینکه این قسمت از شهر در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و پیدا کردن محل پارک هم در اطراف آن چندان آسان نیست، بهتر است برای رسیدن به خانه مقدم از خودروی شخصی خود صرف نظر کنید و از وسایل نقلیه کمک بگیرید.

مترو

بهترین گزینه برای رسیدن به خانه مقدم، متروی تهران است. ایستگاه مترو حسن آباد در ۵۰۰ متریِ شرق این خانه و ایستگاه مترو دانشگاه امام علی در ۵۰۰ متریِ غرب این مکان قرار دارند.

چگونه به خانه مقدم تهران برویم؟

فراموش نکنید هردو این ایستگاه‌ها در خط آبی مترو هستند. پس اگر قصد دارید با مترو به موزه بروید، می‌توانید از ایستگاه‌های حسن‌آباد و دانشگاه امام علی (ع) در خط شماره دو (صادقیه-فرهنگسرا) استفاده کنید.

خانه موزه مقدم بین این دو ایستگاه مترو قرار دارد و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی به آنجا می‌رسید. همچنین با استفاده از اتوبوس‌های مسیر راه‌آهن-پارک وی یا راه‌آهن-تجریش می‌توانید به موزه دسترسی داشته باشید. برای این منظور در ایستگاه البرز (تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی) پیاده شوید. با پیاده‌روی کوتاه به‌سمت شرق در خیابان امام خمینی، به موزه خواهید رسید.

اتوبوس

در خیابان امام خمینی اتوبوس‌های خط جمهوری -بهارستان تردد می‌کنند و در فاصله کمی از خانه مقدم هم ایستگاه‌های اتوبوس مربوط به این خط وجود دارند و شما به سادگی می‌توانید از آن‌ها برای رسیدن تان به مقصد استفاده کنید.

زمان بازدید: همه روزه به جز دوشنبه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۸:۰۰

شماره تماس: ۰۲۱۶۶۴۶۳۱۴۴

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید