۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 55420980

زرتشتیان دارای عبادتگاه های متعددی در شهر یزد می باشند. در این بخش از مقاله به معرفی تعدادی از عبادتگاه زرتشتیان یزد می پردازیم.

عبادتگاه زرتشتیان یزد

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی عبادتگاه زرتشتیان یزد می پردازیم.

معرفی عبادتگاه زرتشتیان یزد

مکان هایی که متعلق به زرتشتیان می باشند، مورد توجه بسیاری از گردشگران و توریست های قرار گرفته اند. عبادتگاه های زرتشتیان از جاهای دیدنی یزد محسوب می شوند که سالانه گردشگران و توریست های بسیاری را به خود جذب می کنند. با بازدید از مکان هایی که متعلق به زرتشتیان هستند می توانید با آداب و رسوم و همچنین سنت های زرتشتیان آشنا شوید. عبادتگاه پیر نارستانه، عبادتگاه پیر هریشت، زیارتگاه چک چک، زیارتگاه نارکی، عبادتگاه پارس بانو و عبادتگاه ستی پیر نمونه هایی از عبادتگاه های زرتشتیان در یزد هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از عبادتگاه زرتشتیان یزد می پردازیم.

معرفی عبادتگاه پیر نارستانه از عبادتگاه زرتشتیان یزد

از عبادتگاه های مقدس و مورد احترام زرتشتیان، عبادتگاه پیر نارستانه است. همچنین از معروف ترین عبادتگاه زرتشتیان یزد، زیارتگاه پیر نارستانه می باشد. نام های دیگر این مکان مقدس پیر نورسته، پیر نارسون و پیر نارسونه است. در پشت کوه دربید و در بین ارتفاعات خرانق و یزد، این مکان مقدس قرار دارد. فاصله این عبادتگاه تا شهر یزد، حدود ۴۰ کیلومتر می باشد. در جاده قدیم یزد به مشهد می توانید این مکان تاریخی و دیدنی را مشاهده کنید. پیدایش این زیارتگاه در دوران ساسانیان مربوط می شود. در سال ۱۳۷۸ این مکان تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

آشنایی با عبادتگاه پیر هریشت

از دیگر عبادتگاه زرتشتیان یزد می توان به عبادتگاه پیر هریشت اشاره کرد. این مکان مقدس در بخش غربی شهر یزد واقع شده است. این مکان تا شهرستان اردکان حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و در دامنه یکی از کوه های شهر یزد قرار دارد. زمان پیدایش این مکان در زمان ساسانیان اتفاق افتاده است. جشن هیرومبا یکی از جشن هایی است که زرتشتیان در این مکان مقدس برگزار می کنند. این جشن هر سال برگزار می شود و زمان برگزاری آن اواخر فروردین می باشد. در این جشن زرتشتیان به انجام کارهایی که جزو آداب و رسوم زرتشتیان است، می پردازند. ستایش اهورامزدا، اوستا خوانی و روشن کردن آتش نمونه ای از کارهایی هستند که زرتشتیان در جشن هیرومبا انجام می دهند. کسانی که پیرو آیین زرتشت هستند هر سال از هفتم فروردین الی یازدهم فروردین به عبادتگاه پیر هریشت می روند و مراسم های سنتی خود را برگزار می کنند. سالانه گردشگران بسیاری جهت بازدید این عبادتگاه به شهر یزد سفر می کنند.

آشنایی با زیارتگاه چک چک

نام دیگر زیارتگاه پیر چک چک، پیر سبز است که یکی از عبادتگاه زرتشتیان یزد می باشد. در فاصله ۴۳ کیلومتری از شهرستان اردکان می توانید این عبادتگاه را مشاهده کنید. این مکان مقدس در بین کوه های انجیر واقع شده است. عبادتگاه چک چک در مکانی سرسبز و زیبا واقع شده است. در میان کوه های انجیر که پوشیده از سبزه هستند این مکان مقدس قرار دارد. به دلیل سرسبزی منطقه ای که این مکان واقع شده است، به این عبادتگاه پیر سبز نیز می گویند. این زیارتگاه در دوره ی ساسانیان کشف شده است. این عبادتگاه شامل پنج طبقه می باشد. طبقات این مکان به صورت نامنظم است. بام هر طبقه، حیاط طبقه بالایی می باشد. بالاترین قسمت این مکان یعنی طبقه پنجم، مهم ترین بخش این مکان است. به این قسمت آتشکده گفته می شود. برای رفتن به قسمت آتشکده باید پله های زیادی را پشت سر بگذارید.

تمام مراسم های زرتشتیان در این قسمت انجام می شود. از ۲۴ خرداد به مدت ۴ روز، زرتشتیان در این عبادتگاه جمع می شوند و به انجام مراسم های خود می پردازند.

عبادتگاه زرتشتیان یزد عبادتگاه زرتشتیان یزد

عبادتگاه پیر نارکی از عبادتگاه زرتشتیان یزد

از معروف ترین عبادتگاه زرتشتیان یزد می توان به عبادتگاه پیر نارکی اشاره کرد. این مکان مقدس در دامنه کوهای پیر نارکی واقع شده است. مهریز یکی از شهرستان های استان یزد است که این عبادتگاه در این شهرستان واقع شده است. پیدایش این عبادتگاه مربوط به دوره ی ساسانیان است. هر سال از تاریخ دوازدهم مرداد به مدت چهار روز، زرتشتیان در این عبادتگاه گرد هم جمع می شوند و مراسم های خود را برگزار می کنند. در اطراف این عبادتگاه، یک چشمه زیبا وجود دارد که بعد از بازدید عبادتگاه پیر نارکی می توانید به بازدید از این چشمه بپردازید.

آشنایی با عبادتگاه پارس بانو

عبادتگاه پارس بانو از عبادتگاه زرتشتیان یزد است. نام های دیگر این مکان، بانوی پارس و پیربانو است. از شهر یزد تا این عبادتگاه حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله است. درون دره زرجوع این مکان مقدس قرار دارد. این عبادتگاه در کنار رودخانه فصلی واقع شده است. همچنین اطراف این مکان درخت های انجیر و بادام بسیاری روییده است. تنها افرادی که پیرو آیین زرتشت هستند و همچنین افراد زرتشتیان می توانند وارد بخش داخلی عبادتگاه پارس بانو شوند. بازدید بخش داخلی این مکان برای افراد غیر زرتشت امکان پذیر نمی باشد. هر سال از سیزدهم تیرماه به مدت چهار روز زرتشتیان در این مکان جمع می شوند و به انجام مراسم های خود می پردازند.

عبادتگاه زرتشتیان یزد

عبادتگاه زرتشتیان یزد

امید است اطلاعات مناسبی درباره ی عبادتگاه زرتشتیان یزد به دست آورده باشید. هنگان سفر به شهر زیبا و تاریخی یزد می توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید