بازدید از موزه‌های تهران تجربه جذابی خواهد بود، با ما همراه باشید تا بدانیم چرا باید از موزه موسیقی ایران بازدید کرد.

چرا باید از موزه موسیقی ایران بازدید کرد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه موسیقی تهران در خیابان موزه پایتخت بی شک از خاص ترین موزه های تهران بزرگ می باشد که در آن انواع سازهای بومی کشور به نمایش گذشاته شده است، در بخشی از موزه سازهایی از اساتید مشهور موسیقی ایرانی برای عموم مردم قابل رویت است و در قسمت جذاب دیگر شما دسترسی به آرشیو چندین هزار فایل صوتی تخصصی خواهید داشت

دلایل مهم برای بازدید از موزه موسیقی

ردیف موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی یکی از چند میراث معنوی ایران است که در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان بین‌المللی یونسکو به ثبت رسید. به همین منظور در همان سال و با هدف حفظ میراث موسیقی ملی، معرفی آثار گذشتگان، پاسداشت بزرگان عرصه موسیقی و نمایش سازهای سنتی و بومی، موزه‌ای در خیابان مقصودبیک، حوالی خیابان تجریش برپا شد که موزه موسیقی ایران نام گرفت.

این موزه در دو بخش مجزا با به نمایش گذاشتن آلات موسیقی به معرفی موسیقی سنتی (کلاسیک) ایرانی و موسیقی نواحی ایران (موسیقی بومی و محلی) می پردازد. از دیگر بخش‌های موزه می توان به آرشیو بزرگ آثار ضبط شده، کارگاه ساخت ساز، گنجینه و نمایشگاه تجهیزات اشاره کرد.

چرا باید از موزه موسیقی ایران بازدید کرد؟

نکته جالب در مورد این موزه طراحی داخلی آن است؛ به محض ورود رگه‌های مسی رنگی را بر روی دیوارهای سفید داخل موزه خواهید دید که همگی یادآور سیم‌های سازهای زهی موسیقی هستند.

  • یکی از جذاب‌ترین موزه های معروف تهران است که در آن می‌توانید با انواع سازهای بومی و سنتی ایران آشنا شوید.
  • در این موزه سازهای بزرگان موسیقی ایران به نمایش گذاشته شده است.
  • موزه موسیقی دربردارنده بزرگترین آرشیو آثار صوتی و کتابخانه‌ای ایران با موضوع تخصصی موسیقی است.
  • کارگاه ساخت ساز، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه است که در آن، نه تنها می‌توانید سازها را در دست بگیرید بلکه می‌توانید نواختن آنها را نیز امتحان کرده و با مراحل ساخت‌شان توسط استادکاران آشنا شوید.
  • ویترین‌های استفاده شده برای نمایش آثار، خود تداعی کننده یک ساز در ذهن شما هستند. حتی در معماری ساختمان هم المان‌هایی از سازهای موسیقی خواهید دید.

بازدید از بخش‌های مختلف و جذاب موزه

سالن‌های نمایش سازها شامل سازهای کوبه‌ای، بادی، زهی، سنتی و زهی نواحی است. در این سالن‌ها سازهای نفیسی را می‌توانید مشاهده کنید که بسیاری از آن‌ها از اساتید موسیقی به امانت گرفته شده‌اند؛ مانند سازهای استادانی چون محمدرضا درویش و مجید کیانی.

چرا باید از موزه موسیقی ایران بازدید کرد؟

در کنار بازدید از سازها، سیستم پخش صوتی اطلاعات سازها به‌عنوان راوی نیز شما را بیشتر با آن‌ها آشنا خواهد کرد. لازم به ذکر است که موزه تعدادی از این سازها را خریداری کرده و تعدادی را به امانت گرفته است و برخی نیز از سازهای اهدایی به موزه هستند.

سازهای زهی و بادی

سالن سازهای زهی و بادی در طبقه‌ همکف، شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی انواع سازهای خودصدا، نی‌ها، نی‌لبک و سوتک‌ها را خواهید دید و در بخش سازهای زهی سازهایی مانند زه صدای مضرابی و زه صدای آرشه‌ای دیده می‌شود.

سازهای کوبه‌ای

در سالن سازهای کوبه‌ای در طبقه‌ همکف، انواع سازهای کوبه‌ای دوطرفه و یک‌ طرفه و در سالن سازهای سنتی، انواع سازهای زهی، مضرابی و ارشه‌ای و سازهای کوبه‌ای سنتی ایرانی مانند تنبک دیده می‌شود.

سازهای اهدایی

طبقه‌ دیگر تالار مختص نمایش سازهای اهدایی است که هرکدام قدمتی طولانی دارند و متعلق به اساتید موسیقی بوده‌اند؛ استادانی مانند میرزا عبدالله، استاد عشقی و کیهان کلهر.

آرشیو صوتی و تصویری

آرشیو صوتی و تصویری موجود در موزه نیز آرشیو صوتی و تصویری زنده یاد محمد علی گلشن ابراهیمی است که سال‌ها برای جمع‌آوری آن زحمت کشید و سپس آن را به موزه اهدا کرد.

چرا باید از موزه موسیقی ایران بازدید کرد؟

علاوه بر این آرشیو مجموعه‌های ارزشمند دیگری نیز به آن افزوده شده است که به همت کارکنان موزه در حال دیجیتالی شدن است.

گنجینه‌ موزه

در بخش بسیار جالب توجه گنجینه‌ موزه با آثار و یادگارهای جالبی از اساتید موسیقی مواجه می‌شوید؛ آثاری مانند چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری، ساعت شماته دار استاد علی تجویدی، سنتور استاد ملک حسین و تقویم رومیزی تقی مسعودیه.

ضبط و پخش موسیقی

سالن دیگری که توجه شما را جلب خواهد کرد بخشی مربوط به وسایل ضبط و پخش موسیقی قدیمی است.

کتابخانه‌ تخصصی

بخش دیگری از این موزه کتابخانه‌ تخصصی آن با مجموعه‌ای نفیس از ۳۰۰۰ کتاب در ۶۰۰۰ جلد است که ۱۶۰۰ عنوان از آن در حوزه‌ هنر و ادبیات و خصوصا موسیقی است. البته قرار است بخش الکترونیک این کتابخانه نیز برای مطالعه‌ الکترونیکی کتاب‌ها و ارتباط با دیگر موزه‌های دنیا راه‌اندازی شود. از بخش‌های تازه راه‌اندازی شده‌ موزه نیز سالن آمفی تئاتر و استودیوی آن است.

برای بازدید از این موزه گرانبها می‌توانید از روز یکشنبه تا روز جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر مراجعه کنید، فقط در نظر داشته باشید که موزه موسیقی شنبه‌ها تعطیل است. اما کافه موجود در حیاط بعد از این ساعت کاری نیز دایر است.

چرا باید از موزه موسیقی ایران بازدید کرد؟

با اینکه بازدید از موزه موسیقی تهران دارای هزینه است، اما جالب اینجاست که در روز جهانی موزه، بازدید از این موزه رایگان است. به همین دلیل می‌توانید بازدید از جاهای دیدنی تهران را در این روز انجام دهید. مدت زمانی که می‌توانید در این موزه سپری کنید و از تماشای جای جایش لذت ببرید حدودا دو ساعت پیش بینی می‌شود.

امکانات موجود در موزه موسیقی می‌توان به وجود راهنمای موزه، رستوران، بوفه اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید