موزه موسیقی دیدنی‌های بسیاری در خود جای داده، همراه باشید و درباره چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید بیشتر بدانید.

چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران به‌عنوان پایتخت کشور میزبان موزه‌های متعددی است؛ به‌طوری که با لقب شهر موزه‌ها شهرت دارد. بخشی از این موزه‌ها، به موضوعات هنری اختصاص دارند و در کنار گالری‌های متنوع، تهران را به مقصدی جالب توجه برای هنردوستان و هنرمندان تبدیل کرده‌اند. از جمله موزه‌های هنری و جاذبه های گردشگری تهران، می‌توان به موزه موسیقی اشاره کرد. این موزه جالب در راستای حفظ آثار و ارزش‌های هنرمندان عرصه‌ موسیقی و معرفی آن‌ها و حفظ میراث موسیقی ملی تاسیس شده است.

درباره موزه موسیقی ایران

موزه موسیقی تهران با بنایی سه طبقه، دارای مساحتی نزدیک به ۳۶۵۰ متر و زیربنای حدود ۱۴۰۰ مترمربع است. در موزه‌ موسیقی حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی نظیر سالن نمایش سازها (سازهای کوبه‌ای، زهی، بادی، سنتی و زهی نواحی)، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه‌ نگهداری بهینه‌ سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری است.

چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید!

در سال ۱۳۷۲، سه نفر از مسئولان فرهنگی و هنری وقت به نام‌های سید محمود بهشتی (مدیر عامل شرکت توسعه‌ فضاهای فرهنگی)، مرتضی کاظمی (مدیرعامل وقت فرهنگسرای بهمن و مشاور شرکت توسعه) و علی مراد خانی (رئیس وقت مرکز موسیقی وزارت ارشاد) طرح تاسیس این موزه را مطرح کردند. امور اجرایی موزه در سال ۱۳۷۴ با مدیریت علی مراد خانی (مدیر عامل کنونی موزه) و مساعدت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آغاز شد.

بنای فعلی موزه در سال ۱۳۵۱ ساختمانی مسکونی بود که پس از طرح تاسیس موزه‌ موسیقی، به‌دلیل تناسب محل و فضای کافی، از سال ۱۳۸۲ مورد بازسازی قرار گرفت. این موزه یکی از مرمت‌های خوب و دوست‌داشتنی خانه‌ای قدیمی در تهران است که با طرح احیای آن به موزه ،کاری ماندگار در راستای حفاظت از خانه‌های قدیمی تهران و نمایش هنر ایرانی انجام شده است. سرانجام موزه موسیقی تهران در سال ۱۳۸۸ موزه در این محل افتتاح شد.

موزه موسیقی تهران در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ واقع است. برای دسترسی می‌توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس استفاده کنید.

چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید!

ایستگاه مترو تجریش (خط شماره یک/تجریش-کهریزک) در فاصله یک کیلومتری از موزه قرار دارد. از ایستگاه نهایی اتوبوس تندروی خط شماره ۷ (تجریش-راه‌آهن) با پیاده‌روی، در کمتر از ۱۵ دقیقه به موزه خواهید رسید. دیگر اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که مقصد نهایی آن‌ها میدان تجریش است، از سراسر شهر می‌توانند شما را به این مکان برسانند.

بخش‌های جذاب و دیدنی موزه موسیقی

طبقه همکف

  • سالن سازهای نواحی ایران

در این سالن چند دسته از سازهای محلی ایران به نمایش درآمده‌اند:

  • سازهای بادی یا هواصدا، شامل انواع نی‌ها، سرناها و سوتک‌ها
  • سازهای زهی شامل انواع “زه صداهای مضرابی” و “زه صداهای آرشه ای” مثل انواع دوتار، قیچک و …
  • سازهای خودصدا شامل سازهایی از نقاط مختلف ایران شامل زنگوله‌ها و …
  • ساز های کوبه‌ای شامل “پوست صداهای یک طرفه” ثل تنبک و “پوست صداهای دوطرفه” مثل دُهُل از اقصا نقاط ایران

طبقه اول

  • سالن سازهای سنتی یا کلاسیک ایران؛ سازهای ملی و فاخر

این سالن در طبقه اول موزه قرار دارد و در آن انواع آلات موسیقی سنتی ایرانی نظیر انواع تار، سه‌تار، سنتور، سازهای آرشه‌ای مانند کمانچه و ویلون و... به نمایش درآمده است.

چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید!

علاوه بر این سازها می‌توانید آلات موسیقی ساخته شده توسط استاد ابراهیم قنبری مهر و هم‌چنین سازهای اساتید بزرگ موسیقی سنتی مانند تارهای یحیی، سه تار میرزاعبدالله، سه‌تار ناصرالدین شاه و سنتور حسین ملک را تماشا کنید.

  • بخش گنجینه

این بخش به طور اختصاصی به آثار به جا مانده از بزرگان موسیقی ایرانی، وسایل شخصی و سردیس‌های ساخته شده از آنان اختصاص دارد. از جمله اشیای ارزشمندی که در این سالن خواهید دید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وسایل شخصی و آلات موسیقی اساتید نامداری چون استاد احمد عبادی، حاج قربان سلیمانی، خاطره پروانه، کلنل علینقی وزیری و ...
  • کلاه، بارانی و کیف پول استاد تجویدی
  • چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری
  • تقویم رومیزی استاد مسعودیه

  • نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط موسیقی

در این بخش دستگاه‌های ضبط موسیقی نظیر فنوگراف، انواع گرامافون‌های کوکی، برقی، باطری‌دار و قابل حمل و مخصوص اتومبیل، نوارهای مغناطیسی، نوارهای کاست، دستگاه‌های ضبط سیمی و... به نمایش درآمده‌اند. جالب است بدانید که بیشتر این دستگاه‌ها ساخت کمپانی‌های بزرگ و معروف آمریکایی و آلمانی هستند. هدف از تاسیس این بخش آشنایی با فرآیند پیشرفت صنعت ضبط صدا و موسیقی در دنیاست.

چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید!

  • آرشیو صوتی؛ فرهنگ صوتی گلشن ابراهیمی

این مجموعه بزرگ دربردارنده بیش از ۴۲۰۰۰ ساعت آثار صوتی ضبط شده در قالب صفحه‌های موسیقی، نوارهای ریل، نوار کاست، CD و DVD و همچنین عکس‌های قدیمی هنرمندان بزرگ موسیقی است. این مجموعه بزرگ با آثار اهدایی از طرف مهندس محمدعلی گلشن ابراهیمی شکل گرفت و سپس افراد دیگری نظیر امیرحسین سلطان نیز آثاری را به این موزه اهدا کردند که دربردارنده آثار ضبط شده از سال ۱۲۸۴ خورشیدی تا امروز است.

  • کتابخانه موزه موسیقی

حدود ۶۰۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی، انواع نت‌های خطی و ... در این کتابخانه نگهداری می‌شود که به طور اختصاصی به موسیقی، هنر، تاریخ و ادبیات می‌پردازند. از قدیمی‌ترین کتاب‌های موسیقی این کتابخانه می توان به" سرودهای مدارس" استاد علی‌نقی وزیری که در سال ۱۳۱۲ به چاپ رسید، اشاره کرد. جالب است بدانید که بیشتر کتاب‌های این مجموعه از طرف افراد به‌نام، به کتابخانه اهدا شده اند که قدیمی‌ترین آن‌ها مربوط به سال ۱۳۰۰ خورشیدی در ایران است. ساعت کار کتابخانه از ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ در شش ماه اول سال و ۱۰:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در شش ماه دوم سال.

چند بخش جذاب در موزه موسیقی ایران که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید