تهران موزه‌های فوق‌العاده‌ای دارد در این میان هنر دوستان بسیاری تمایل دارند بدانند موزه موسیقی تهران کجا قرار دارد، با ما همراه باشید و پاسخ را بدانید.

موزه موسیقی تهران کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه موسیقی تهران یکی از جذابترین موزه‌های استان تهران است .این موزه با مساحت تقریبی ۳۶۵۰ متر و زیر بنای بیش از ۱۴۰۰ متر در سه طبقه با هدف حفظ میراث موسیقی ملی، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان و تکریم اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی، در ۲۲ آبان سال ۱۳۸۸ با حضور بزرگان موسیقی افتتاح شده و بخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرد.

درباره موزه موسیقی

ساختمان فعلی موزه در سال ۱۳۵۱ ساختمان مسکونی بوده که سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۳۸۲ به خاطر محل مناسب و فضای کافی مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه ماندگار و محلی برای نمایش هنر ایرانی تبدیل شده است و این موزه در سال ۱۳۸۸ در این محل افتتاح گردیده است.

موزه موسیقی‌ از موزه‌های تهران دارای سه طبقه است و حدودا ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی مثل سالن نمایش سازها (سازهای کوبه‌ای، زهی، بادی، سنتی و زهی نواحی)، گنجینه‌ موزه، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، انبار ویژه‌ نگهداری سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی‌شاپ و بخش سمعی و بصری است.

موزه موسیقی تهران کجا قرار دارد؟

موزه موسیقی که جزو موزه‌های جدید کشورمان است، برای شهروندان تهرانی به خصوص اهالی تجریش و نیاوران جزو مرکزی رسمی‌برای گردش محسوب می‌شود. موزه‌های موجود در شهرهای مختلف یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری شهری و توسعه صنعت گردشگری ایران هستند؛ بر همین اساس، موزه موسیقی ایران نیز یکی از محل‌های جذاب برای اهالی موسیقی و سینما و میراث فرهنگی است.

در آرشیو موزه موسیقی، نخستین صفحات موسیقیایی ضبط شده به دستور مظفرالدین شاه قاجار در دسترس است و این آرشیو جزو غنی‌ترین مجموعه‌های موسیقی کشور به حساب می‌آید. این موزه با ساختمان و حیاط بسیار دیدنی‌ دارای کافه‌ای است که می‌توانید ساعت‌ها آنجا بنشینید و اوقات خوشی بگذرانید. بخشی از سازها به موزه موسیقی به امانت داده شده و بخشی از آنها به موزه اهدا شده‌ و بخشی دیگر نیز از سوی موزه خریداری شده‌اند.

در سالن سازها، سازهای کوبه‌ای، بادی و زهی و سازهایی از نواحی مختلف ایران وجود دارند که این سازها متعلق به محمدرضا درویشی، آهنگساز و مولف دائرةالمعارف سازهای ایران و مجید کیانی، نوازنده سنتور از جمله آنهاست.

موزه موسیقی تهران کجا قرار دارد؟

سالن سازهای زهی و بادی در طبقه‌ همکف قرار گرفته و شامل دو بخش است؛ در بخش سازهای بادی انواع سازهای خودصدا، نی‌، نی‌لبک و سوتک‌ها و در بخش سازهای زهی، سازهایی مثل زه مضرابی آرشه‌ای وجود دارند. در سالن سازهای کوبه‌ای نیز انواع سازهای کوبه‌ای مثل تنبک و طبل در طبقه همکف وجود دارند و سازهای متعلق به میرزا عبدالله، کیهان کلهر و محمد عشقی از نوازندگان مطرح سنتور به موزه اهدا شده اند.

آرشیو صوتی و کتابخانه موزه

آرشیو صوتی

۴۲ هزار ساعت آرشیو صوتی در غرب آسیا رکورد غنی ترین آرشیو موسیقی و صوتی می باشد که در بخش آرشیو صوتی دیده می شوند، سی دی، دی وی دی، کاست، نوارهای ریلی قدیمی از سال ۱۲۸۴ خورشیدی تا به امروز می باشد که برخی از آنها توسط اساتید مهم کشوری و لشکری به موزه اهدا شده اند.

کتابخانه

کتابخانه شش هزار جلدی با موضوع موسیقی، ادبیات، تاریخ و هنر در موزه موسیقی ایران وجود دارد که در آن به آرشیو عظیمی از مکتوبات اولیه این هنر دسترسی خواهید داشت، البته این بخش هم توسط علاقه مندان به صورت اهدایی تشکیل شده و ساعات کاری آن با ساعات کاری موزه به طور کلی جداست ( از ۱۰:۰۰ صبح الی ۱۷:۰۰ ).

موزه موسیقی تهران کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری موزه موسیقی

موزه موسیقی تهران در میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک ۹ واقع است. برای دسترسی می‌توانید از مترو، تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. ایستگاه مترو تجریش (خط شماره یک/تجریش-کهریزک) در فاصله یک کیلومتری از موزه قرار دارد. از ایستگاه نهایی اتوبوس تندروی خط شماره ۷ (تجریش-راه‌آهن) با پیاده‌روی، در کمتر از ۱۵ دقیقه به موزه خواهید رسید. دیگر اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که مقصد نهایی آن‌ها میدان تجریش است، از سراسر شهر می‌توانند شما را به این مکان برسانند.

دسترسی راحت به موزه

مترو: برای رسیدن به موزه با استفاده از مترو تهران می‌توانید در ایستگاه تجریش پیاده شده و با کمی پیاده‌روی به میدان تجریش برسید، سپس وارد خیابان دربندی شوید و راه‌تان را تا خیابان موزه ادامه دهید.

اتوبوس: هر جای تهران که باشید می توانید اتوبوس‌هایی که مقصدشان پایانه تجریش است را سوار و در پایانه پیاده شده و وارد خیابان دربندی شوید. مسیرتان را تا خیابان موزه ادامه دهید تا به موزه موسیقی برسید.

موزه موسیقی تهران کجا قرار دارد؟

هنرمندان دارای کارت خانه موسیقی، افراد دارای کارت منزلت و خانواده شهدا می‌توانند به صورت رایگان از موزه دیدن کنند، هم‌چنین در روز جهانی موسیقی و در روز جهانی موزه، بازدید از موزه رایگان است.

در آخر باید بدانید در طبقه زیر همکف این مجموعه کارگاه تولید ساز و نت سازی برقرار می باشد و در قسمتی از آن می توانید انواع سازها را بدست بگیرید، گرچه به هنر موسیقی امروزه چندان بهایی داده نمی شود ، اما با بازدید از این مکان کمی درک بهتری از تاریخچه موسیقی و سازهای سنتی ایرانی داشته باشید

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید