ترک عاداتی که ذکر شد در سنین پایین می تواند پیشرفت این اختلالات را متوقف کند و حتی گاهی اوقات می تواند آنها را اصلاح کند.

علت وقوع ناهنجاری های فک و صورت در کودکان

در برخی موارد که تنفس بینی مسدود می شود (مانند وجود لوزه ها و آدنوئیدها) مشکلات اسکلتی ایجاد می شود. برای تشخیص و درمان به موقع چنین مشکلاتی لازم است هر کودکی تحت معاینه متخصص ارتودنسی قرار گیرد. اولین زمان معاینه ارتودنسی برای کودکان ۶-۷ سالگی است که زمان رشد دندان‌های دائمی است. در نتیجه معاینه ارتودنسی می توان عواملی را که در شکل گیری اختلالات دندانی نقش دارند، مشاهده کرد و راه حل هایی پیدا کرد.
لازم به ذکر است درمان اختلالات اسکلتی که درمان آنها بسیار دشوار است، پس از رشد و نمو کودک شروع می شود.

اکثر اختلالات و ناهنجاری های فک در نتیجه از دست دادن زودرس دندان ها به دلیل پوسیدگی در دندان های شیری اتفاق می افتد. در افراد بزرگسال برای درمان پوسیدگی دندان از روش های مانند عصب کشی دندان استفاده می کنند اما بهتر است در کودکی از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد، کشیدن زود هنگام دندان های شیری باعث از بین رفتن فضای لازم برای نشستن دندان های دائمی می شود و بنابراین دندان دائمی نمی تواند جایی در دهان پیدا کند. در برخی موارد، اختلالات ارثی اسکلتی و دندانی ممکن است در حین انتقال به دندان دائمی رخ دهد، حتی اگر در دندان های شیری شلوغی وجود نداشته باشد. عادات بدی مانند مکیدن انگشت و پستانک نیز در شکل گیری اختلالات اسکلتی تاثیر دارد.

پس از ۳ سالگی باید استفاده از پستانک را متوقف کنید. برای مدت طولانی نباید تنفس دهانی انجام شود. پیشگیری از مشکلات ارثی امکان پذیر نیست بنابراین درمان زودهنگام باید شروع شود. دندان های شیری نباید به عنوان دندان های موقت دیده شوند. زیرا سیستم اسکلتی را برای دندان هایی که جایگزین دندان های شیری می شوند آماده می کند و کشیدن زود هنگام نیز مشکلاتی را ایجاد می کند. همچنین باید آنها را مرتب مسواک بزنید و از مراقبت آنها غافل نشوید.

آیا درمان ناهنجاری های فک و صورت امکان پذیر است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان درمان و رفع ناهنجاری های فک مانند انحراف فک وجود دارد. حرفه ای شدن دستگاه های اعمال شده با پیشرفت تکنولوژی، منبع اعتماد هم برای جراحان و هم برای بیماران بوده است تا این مشکلات برطرف شود. با استفاده از این روش رایج ترین اختلالات درمان شده عبارتند از: رفع کوتاهی مادرزادی چانه که اغلب در کودکان دیده می شود، اصلاح نقص های رشدی در ناحیه صورت و درمان ضایعات استخوانی بزرگ در اثر حوادث، ضربات و بیماری ها.
همانطور که در بالا اشاره کردیم، درمان ناهنجاری فک با تکنولوژی در حال توسعه امروزه با خیال راحت و به سادگی انجام می شود. مهمترین و اصلی ترین آن معایناتی است که توسط پزشک متخصص ارتودنسی در سطح کافی و صحیح انجام می شود. با استفاده صحیح از ارتودنسی ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی دیمون می توان مشکلات زیادی که باعث بدشکلی های فک می شود را رفع کرد.

اطلاعاتی در مورد دندان های شیری

وقتی کودک شما ۶ تا ۸ ماهه است، اولین دندان های شیری شروع به رویش می کنند و تا ۳ سالگی به رویش ادامه می دهند. توالی دندان که بین ۳-۶ سالگی ثابت می ماند، با رویش دندان های ثنایا در جلو و دندان های ۶ ساله در پشت در سنین ۶-۷ سالگی شروع به تغییر می کند. اگرچه به طور کلی در مرحله دندان‌های شیری مشکلی وجود ندارد، اما والدین باید به دندان‌های شیری که بیرون نیامده و یا در مسیر نامناسب در حال رشد هستند، توجه کنند. شرایطی که در حین رشد دندان دائمی باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

 از دست دادن زودهنگام دندان های شیری
رویش بیش از حد دندان های قدامی یا خلفی
تغییر شکل و رنگ در دندان های ثنایای فوقانی
بدشکلی دندان های دائمی تازه رویش شده
تاخیر در رویش دندان های دائمی
عدم افتادن به موقع دندان های شیری
پوسیدگی دندان های آسیابی اول به مدت ۶ سال پوسیدگی دندان های شیری در فک پایین
عدم پوشاندن نرمال دندان های جلویی بالا و پایین به یکدیگر
وجود عادات بد مختلف مانند مکیدن انگشت یا پستانک.

علت وقوع ناهنجاری های فک و صورت در کودکان

آیا سن ایده آلی برای درمان وجود دارد؟ 

مشکلات و ناهنجاری های فک که اختلالات اسکلتی ندارند و فقط به دلیل موقعیت دندان ها ایجاد می شوند در هر سنی قابل اصلاح هستند. این اختلالات با حرکت دادن دندان ها به موقعیت های دلخواه توسط براکت ها برطرف می شود. در مواردی که اختلالات اسکلتی در آن دخیل است، مانند جلو بودن بیش از حد فک بالا یا پایین و یا اینکه دندان های بالا و پایین یکدیگر را نپوشانند، شروع درمان در دوران کودکی برای کارایی و ماندگاری درمان بسیار مهم است. اگر اختلالات اسکلتی به موقع درمان نشود، می تواند منجر به مشکلاتی شود که تنها با روش های جراحی و مراجعه به متخصص ارتودنسی متبحر قابل اصلاح است.

آیا در طول دوره درمان ارتودنسی تغییراتی در زندگی روزمره کودک ایجاد خواهد شد؟ 

درمان ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی دیمون و... یک درمان رایج در دوران کودکی است. کودک شما می تواند هر کاری بجز محدودیت های جزئی در طول درمان ارتودنسی انجام دهد. او می تواند در فعالیت های ورزشی شرکت کند، آواز بخواند و آلات موسیقی بنوازد. درمان ارتودنسی تاثیر منفی بر روند آموزشی و درس های کودک شما نخواهد گذاشت و هم ظاهر بیرونی و هم سلامت دهان و دندان را در کنار شخصیت و بدن او بهبود می بخشد و سلامت جسمی و روانی او را هم متعادل تر می کند. 

مهم ترین نکته در طول درمان، مسواک زدن صحیح بعد از هر وعده غذایی است. پزشک و یا متخصص ارتودنسی کودکان به فرزند شما کمک می کند که چگونه بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. عادت به مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی تضمینی برای سلامت دهان و دندان مادام العمر است.

برای اثربخشی بهتر درمان بسیار مهم است که دستگاه های ثابت ارتودنسی آسیب نبینند. گاز گرفتن غذای سفت می تواند به کش یا سیم ها آسیب برساند. برای جلوگیری از این امر کافی است میوه های هسته دار و غذاهایی مانند چیپس و کراکر را با احتیاط بیشتری مصرف کنید و غذاهایی را که ممکن است به براکت ها بچسبند زیاد مصرف نکنید. در مرحله اولیه درمان، ممکن است ناراحتی موقت در دندان ها، لثه ها و گونه ها وجود داشته باشد. این ناراحتی ها نتیجه ای طبیعی از روند عملکرد دستگاه های ارتودنسی است که به مرور و عادت کردن رفع می شود. این ناراحتی خفیف که ممکن است ۲-۳ روز طول بکشد، در بقیه دوره درمان دیده نمی شود.
 

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید