تهران پارک‌های بزرگ و درخور توجهی دارد در این میان با ما همراه باشید و درباره پارک جمشیدیه؛ از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران بیشتر بدانید.

پارک جمشیدیه؛ از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک جمشیدیه با وسعتی در حدود ۱۰ هکتار در شمال تهران قرار دارد. این تفرجگاه دلنشین با امکانات خوبی که در دل خود دارد، توانسته است تا شرایط تفریح یک روز تعطیل را برای پایتخت‌نشینان مهیا کند. وجود درختان کهنسال، این بوستان را به یکی از ریه‌های شهر تهران تبدیل کرده است.

درباره پارک قدیمی و جذاب جمشیدیه

پارک جمشیدیه که در منطقه یک و ناحیه چهار تهران و در بخشی از اراضی باغ‌های دولو ساخته شده است، روزگاری متعلق به خاندان دولو بود. این خاندان در دوره قاجار می‌زیست.

بوستانی که امروزه به آن «پارک جمشیدیه» می‌گویند، در واقع متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو، از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار، سند خورده بود. در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه نیز نام جمشید دولو قاجار به‌عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است، مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید.

پارک جمشیدیه؛ از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران

در ابتدا قرار بود بنای یک سرای سالمندان در این ملک طرح‌ریزی شود؛ اما این تصمیم هرگز به اجرا در نیامد و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت. در سال ۱۳۵۶، این منطقه شمایل یک پارک عمومی را پیدا کرد و به یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تهران تبدیل شد.

بوستان جمشیدیه از بدو تأسیس، دو بار بازسازی شده است و در سال ۱۳۷۴، ‌۱۶ هکتار به وسعت آن افزوده شد که قسمت الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، به نام «فردوسی» مزین شد؛ بوستان سنگی فردوسی با ابتکاراتی که برای احداث آن به کار رفته، از نظر جذب توریست با پارک اصلی در رقابت است.

در واقع آنچه امروز به‌عنوان بوستان جمشیدیه می‌شناسیم، در طول سال‌ها دچار تغییرات شده؛ اما طراحی اصلی آن را کامران طباطبایی دیبا انجام داده است. وی در ۱۴ اسفند ۱۳۱۵ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۵، تحصیل را در رشته معماری دانشگاه هاروارد، در شهر واشینگتن دی.سی آغاز کرد.

پارک جمشیدیه؛ از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران

او نقاش، شهرساز و معمار نوگرا و صاحب سبک ایرانی است که بناهای زیبا و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و... را در کارنامه خود دارد.

جاذبه‌های دیدنی پارک جمشیدیه

گذرگاه های سنگی و رویایی: فرقی نمی‌کند که از کدام یک از چهار ورودی پارک به آن وارد شوید از همان ابتدا این فضای سنگی پارک و آرامش آن است که شما را مسحور خود خواهد کرد. می‌توانید در گذرگاه‌های سنگفرش شده قدم بزنید و گوشه‌گوشه پارک را از نظر بگذرانید. درختان سر به فلک کشیده در دو سوی این گذرگاه‌ها منظره‌ای رویایی و مسیری چشم‌نواز را پیش روی‌تان قرار می‌دهند و شما را با خود به دنیایی دیگر می‌برند.

دریاچه، آبشار و آبنماهای سنگی: یکی از دیدنی‌هایی که نگاه هر کسی را به خود جلب می‌کند، رقص آب در جای جای جمشیدیه است که در محل دریاچه به اوج خود می‌رسد. حضور آب در این پارک طراوت خاصی به آن بخشیده و به نوعی، تصویری از باغ‌های ایرانی را در ذهن تداعی می کند.

پارک جمشیدیه؛ از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران

در مجاورت آبشار و دریاچه نیمکت‌هایی وجود دارند که به شما فرصت می‌دهند برای ساعت‌ها به این جلوه روح‌نواز آب خیره شوید و از رقص ماهی‌ها در آب نیز لذت ببرید. اردک‌ها و مرغابی‌ها نیز سر و صدای خودشان را دارند و در میان دریاچه چرخ می‌زنند. حضور این جانداران نیز زیبایی این مکان را دوچندان می‌کند.

حیوانات و تندیس های سنگی: یکی از دیدنی‌های جالب توجه جمشیدیه، تخته سنگ‌هایی هستند که تغییر شکل داده شده‌اند و هیبت حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می‌کنند. این باغ وحش سنگی به حدی جذاب است که گردشگران سختی پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات، به جان می‌خرند و از گردش خود لذت می‌برند. در این میان، به جز حیوانات، تندیس‌های دیگری هم دیده می‌شوند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود قوه تخیل شما را به کار می‌اندازند.

بوستان فردوسی: بوستان جمشیدیه تا به امروز ۲ بار مورد بازسازی قرار گرفته تا زیبایی‌هایش حفظ شوند و مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند.

پارک جمشیدیه؛ از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران

یکی از این بازسازی‌ها در سال‌های ۱۳۷۵- ۱۳۷۴ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد؛ اما نام تازه‌ای به خود گرفت و به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین شد. بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک به گل‌کاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه‌ای متفاوت به آن داد. حالا این بوستان همچون فرزند پارک جمشیدیه است و با داشتن فضایی روح‌نواز مردم را به سوی خود می‌کشاند.

نمایشگاه های فصلی: در برخی ایام سال می‌توانید شاهد برپایی نمایشگاه‌های هنری مختلف در جمشیدیه باشید. به عنوان مثال ممکن است در این پارک با هنرمندان صنایع دستی مواجه شوید که گرد هم آمده‌اند و حاصل هنر خود را عرضه می‌دارند. وجود این نمایشگاه‌ها در فضای خاص پارک، علاقه مندان بسیاری را راهی جمشیدیه می‌کند تا لحظات خوبی را در آن بگذرانند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید