باغ نگارستان از جاذبه‌های تماشایی تهران به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره باغ نگارستان و دیدنی‌های جذاب‌تر آن بیشتر بدانید.

باغ نگارستان و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

سلام نو _ سرویس گردشگری: در سراسر شهر بزرگ تهران جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری وجود دارند که لذت سفر را برای شما دوچندان می‌کنند. حتما تا به حال نام باغ موزه نگارستان تهران به گوش‌تان خورده یا اگر به تهران سفر کرده باشید تعریفش را از تهرانی‌ها زیاد شنیده‌اید. باغ موزه نگارستان تهران نمونه بارز از باغ موزه هنر ایرانی به شمار می‌رود که در حال حاضر به عنوان یک جاذبه تاریخی و تفریحی محبوبیت زیادی نزد گردشگران دارد.

درباره باغ نگارستان

یکی از جاهای باصفا و آرام‌بخشی که در شهر تهران وجود دارد، باغ نگارستان است؛ جایی که با گذراندن ساعتی در آن، از شلوغی‌های پایتخت و آلودگی هوا دور می‌شوید و از سرسبزی و زیبایی آن لذت می‌برید. این باغ که در زمان خود از عظمت و اهمیت بالایی برخوردار بود، در دوره قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. وی یکی از شاهان دودمان قاجار بود که قصرها و باغ‌های باشکوه متعددی در تهران بنا کرد. باغ گلشن، قصر ماه، قصر فیروزه، قصر زر، قصر آبگینه، قصر زمرد و باغ و قصر نگارستان از جمله ‌آن‌ها است.

باغ نگارستان و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

باغ نگارستان از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های قاجاری محسوب می‌شود که در سال‌های ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هجری قمری با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی-حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران ساخته شد. این قصر باغ در روزگار اولیه خود دارای وسعت زیادی بود و به‌دلیل حوادث سیاسی مهمی که در قرن ۱۳ هجری قمری روی داد، به‌ویژه قتل منشی و وزیر بزرگ و کاردان این دوره میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

حکایت باغ نگارستان و جاذبه‌های دیدنی آن

این باغ جزو یادگاری‌های ارزشمند عهد قاجار در تهران است که به لطف معماری و جاذبه‌هایش یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در تهران محسوب می‌شود. این بنای تاریخی در تهران به سبک عمارت کلاه فرنگی طراحی شده و دارای تالارهای باشکوه، باغی زیبا با فضای سرسبز، کتابخانه، کافه و رستوران و دیگر آثار ارزشمند است. باغ موزه نگارستان به محلی برای قرارها و گپ‌های دوستانه در آخر هفته تبدیل شده است.

موزه‌ی مکتب‌خانه‌ی کمال‌الملک:

شما در این موزه می‌توانید به تماشای بیش‌ از 130 اثر نقاشی از آثار استاد کمال‌الملک و شاگردانش را به تماشا بنشینید.

باغ نگارستان و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

تالار اسفرجانی:

پس از اینکه موزه‌ی مکتب‌خانه‌ی کمال‌الملک را دیدید، می‌توانید از تالار اسفرجانی دیدن کنید. در بازدید این تالار می‌توانید هجده اثر معرق سوخت اهدایی استاد اسفرجانی را ببینید و هم‌زمان از دیدن فضای تالار که بسیار دیدنی و زیبا است لذت ببرید.

تالار مجموعه ملک‌الشعرای بهار:

این تالار محلی است که با مراجعه به آن می‌توانید دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها، تصاویر و اسناد دیجیتالی از این شاعر عالی‌قدر سرزمین‌مان دیدین کنید.

تالار جهانگیر ارجمند:

نتیجه نیم‌ قرن زحمات استاد جهانگیر ارجمند را در این سال خواهید دید. مجسمه‌های کوچکی از معروف‌ترین افراد کشورمان و برخی چهره‌ها از افراد اهل سیاست خارجی را خواهید یافت.

تالار منیر فرمانفرمائیان:

آثار مدرن این هنرمند که مرکب از اشکال هندسی، آینه‌کاری، و نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه هستند، در به‌نام‌ترین مراکز هنری جهان، موزه‌های متروپولیتن و گوگنهام نیویورک، و موزه هنر مدرن نمایش داده شده است.

حافظیه:

اگر خیلی اهل‌دل باشی می‌توانید به کافه‌ای که در این مجموعه است بروی و زیر آلاچیقی که شبیه به حافظیه شیراز است و به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده بوده صبحانه‌ای میل کنید.

باغ نگارستان و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

از دیگر بخش‌های باغ موزه نگارستان می‌توان موارد زیر را نام برد:

مجموعه و تالار روح الامینی

صف سلام فتحعلی شاهی

سردیس فردوسی

اتاق کاشی‌های کاخ نگارستان

موزه مجموعه آثار قلم‌زنی روی نقره اهدایی غلامحسین ملول

دیدنی‌های اطراف باغ نگارستان

موزه‌ی زیبای باغ نگارستان نشسته در میدان بهارستان در جوار چند خیابان پر رفت‌وآمد و دیدنی تهران قرار دارد. دیدنی‌های اطراف این باغ بسیارند و می‌توانید برای بازدید از سایر نقاط نیز برنامه‌ریزی کنید.

  • عمارت مسعودیه: در میدان بهارستان و در خیابان اکباتان قرار دارد. می‌توانید از این عمارت تاریخی که سردر زیبایی دارد و بافت و معماری قدیمی آن بسیار تماشایی است، نیز بازدید کنید.
  • خیابان جمهوری: این خیابان در نزدیکی میدان بهارستان نشسته است و بافتی نسبتا قدیمی دارد و در لابه‌لای پاساژها و مغازه‌های آن می‌توانید نمای زیبای چندسازه‌ی قدیمی و خاطره‌انگیز را با آن در و پنجره‌های فیروزه‌ای ببینید.
  • خیابان سپه‌ سالار: خیابان دیگری که می‌شود به تماشای آن رفت و کمی هم دور می‌شود، خیابان سپه‌ سالار است که بورس کفش در تهران دقیقا در همین خیابان است و کفش‌های متنوعی را می‌توانی در آن پیدا کنید.

باغ نگارستان و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

  • خیابان لاله‌ زار: خیابان لاله‌ زار از آن خیابان‌های از تک و تا افتاده است که همه خاطرهای خوش از گذشته‌ی پرشور و شوق آن دارند. این خیابان مقر سینماهای تهران بوده که امروز مغازه‌های الکتریکی بیشتر آن سینماها را بلعیده‌اند؛ اما همچنان میتوانید برخی از سینماهای زیبای قدیمی این خیابان را ملاقات کنی و فیلمی در آن ببینید.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید