میدان‌ها از مهم‌ترین نقطه‌های هر شهری به حساب می‌آیند، شما درباره اولین میدان تهران چه می‌دانید؟

درباره اولین میدان تهران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران در حال حاضر ترکیبی از اصول شهرسازی مدرن و بافت های فرسوده یی است که اصول شهر سازی در آن کمتر رعایت شده است. «میدان» چه در قدیم و چه در شهرسازی مدرن جزء نقاط کلیدی شهر به حساب می آید. «سبزه میدان» اولین و به گفته برخی جزء اولین میدان های تهران به حساب می آید.

درباره سبزه میدان؛ اولین میدان تهران

در دوره قاجاریه که اسکلت اصلی تهران از آن زمان بنا شده است، «سبزه میدان» اولین و در واقع میدان اصلی شهر بوده است. این میدان زمانی جزء معدود میدان های دارالخلافه تهران به حساب می آمده است.

در حال حاضر آب نمای قدیمی آن تبدیل به میدان چهارگوش سنگی و مغازه های نوساز و پاساژ شده است. اساس طرح اولیه از گذشته باقی مانده، اما شکل معماری جدید را به خود گرفته است.

در گذشته، سبزه میدان علاوه بر محل کسب، محل تجمع مردم در ایام ماه محرم بوده و هم اکنون نیز در دهه اول ماه محرم مردم مراسم عزاداری خود را در آن برگزار می کنند.

درباره اولین میدان تهران چه می‌دانید؟

از رویدادهای مهمی که در سبزه میدان به عنوان اولین میدان مدرن شهر اتفاق می افتاد اعدام مجرمان بود که این عمل بنا به دستور امیرکبیر به میدان پاقاپوق (اعدام قدیم و محمدیه فعلی) منتقل شد. این میدان در حال حاضر، همان اسلوب قدیمی را دارد، البته بدون آن درختان بلند، آب نماها و مغازه های قدیمی.

دلیل نامگذاری این محل به سبزه میدان به دوران سلطنت زندیه و اوایل قاجار ها برمی گردد که محل کشت و تهیه سبزیجات اهالی تهران بوده است. البته این میدان در زمان قاجاریه «تخته پل» هم نامیده می شد. در دوران سلطنت ناصرالدین شاه، حاجب الدوله کشت سبزی را ممنوع و آنجا را به تفرجگاه تبدیل کرد. این میدان، چند سال در همین موقع از سال، یعنی ماه مبارک رمضان، بازار روز شده و در آن کالاهای مورد نیاز مردم عرضه می شد.

در عهد پهلوی اول، باغچه هایی در وسط میدان ساخته شده بود که در حال حاضر چیزی از آنها باقی نمانده است. در ضلع جنوبی سبزه میدان بازار اصلی تهران شکل گرفت که از دوره فتحعلی شاه به تدریج توسعه یافت و محل اصلی داد وستد تهرانی ها شد.

درباره اولین میدان تهران چه می‌دانید؟

در واقع سبزه میدان و بازار قدیم، نقطه ثقل تهران به حساب می آمد که عمده تجارت شهر در این قسمت انجام می شد. شاید این قسمت از شهر به مانند گذشته کمترین حجم جمعیتی را به لحاظ اسکان در اطراف این میدان دربرداشته باشد، اما در گذشته از محل های بسیار مهم شهر بود و بازار منشعب از آن نبض پایتخت به شمار می رفت.

زنده بودن سبزه میدان

سبزه میدان یکی از پر رفت‌وآمدترین میدان‌های تهران است. این مکان در دوران زندیه و قاجار محل کاشت سبزی برای مردم تهران بود و به همین دلیل به این نام شهرت دارد. امروزه سبزه میدان به‌دلیل مجاورت با بازار تهران و جای دادن ورودی اصلی بازار در خود، بسیار شلوغ و پر هیاهو است. در اطراف این میدان انواع کالا، از خشکبار، فرش، لوازم دکوراسیون داخلی خانه، غذاهای سنتی و فست‌فود گرفته تا طلا و جواهر، به فروش می‌رسد.

سبزه میدان تهران در مجاورت بازار تهران قرار دارد و ورودی اصلی بازار در آن واقع شده است. برخی از دیدنی‌ های تهران نیز در نزدیکی سبزه میدان جای گرفته‌اند، از جمله کاخ گلستان. این میدان پرتردد، امروزه محل فروش کالاهای متنوعی است؛ از خوراکی گرفته تا لوازم دکوری.

درباره اولین میدان تهران چه می‌دانید؟

بسیاری از ساختمان‌های اطراف سبزه میدان مانند بانک ملی ایران (شعبه بازار)، کاخ گلستان و ورودی بازار کفاش‌ها از آثار تاریخی و معماری ارزشمند و دیدنی های پایتخت هستند. همچنین اغذیه فروشی‌های معروفی مانند کبابی نایب، مسلم و شمشیری که از تهران قدیم به‌جای مانده‌اند، همه روزه میزبان مراجعه‌کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

دسترسی راحت به سبزه میدان

بهترین راه برای رسیدن به سبزه میدان، استفاده از مترو است. برای رسیدن به سبزه میدان می‌توانید با خط یک متروی تهران، در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شوید و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی به‌ سمت شرق به این میدان برسید. همچنین از نقاط مختلف شهر، مانند پایانه تاکسی میدان آزادی به چهارراه گلوبندک تاکسی تردد می‌کند و از آنجا در همین مسیر می‌توانید به سبزه میدان برسید.

همچنین از میدان توپخانه (امام خمینی) ماشین دودی‌های قدیمی به‌سمت خیابان پانزده خرداد و سبزه میدان تردد می‌کنند که استفاده از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای جالب و خاطره‌ انگیز باشد.

محل قرارگیری: سبزه میدان در خیابان پانزده خرداد و نرسیده به خیابان ناصر خسرو قرار دارد.

درباره اولین میدان تهران چه می‌دانید؟

وجه تسمیه: این مکان در دوران زندیه و قاجار محل کاشت سبزی برای مردم تهران بود و به همین دلیل به این نام شهرت دارد.

دیدنی‌های اطراف سبزه میدان: برخی از دیدنی‌های نزدیک سبزه میدان شامل بازار تهران، کاخ گلستان و بانک ملی ایران (شعبه بازار) می‌شود.

نحوه رسیدن به سبزه میدان: برای رسیدن به سبزه میدان می‌توانید با خط یک متروی تهران، در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شوید و با حدود پنج دقیقه پیاده‌روی به‌ سمت شرق به این میدان برسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید