تهران جاذبه‌های دیدنی کم‌نظیری دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره چند آرامستان خاص در تهران که باید دید بیشتر بدانید.

چند آرامستان خاص در تهران که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از مهم ترین نمونه های گردشگری سیاه که در نقاط مختلفی از جهان می توانید آن را مشاهده کنید، بازدید از آرامستان ها و قبرستان های موجود در این مناطق است. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به آرامستان های مختلف تهران بیاندازیم

آرامستان ابن بابویه؛ خاص و دیدنی

آرامستان ابن بابویه نیز یکی از قدیمی ترین آرامستان های تهران است که بسیاری از افراد سابقه به وجود آمدن آن را به پیش از ورود اسلام به ایران نسبت داده اند. البته آن چه که امروز می دانیم آن است که در ۲۰۰ سال گذشته این آرامستان یکی از آرامگاه های اصلی تهران و منطقه ری بوده و همین موضوع باعث شده تا بزرگان بسیار زیادی در آن دفن شوند.

بر اساس بررسی های تاریخی این منطقه در گذشته کشتزار بوده اما به دلیل سیلاب این منطقه تخریب می شود. در کمال تعجب در سرداب یکی از خانه های این منطقه یک جنازه تقریباً سالم پیدا می شوند که آن را به شیخ صدوق که یکی از بزرگترین علمای شیعه است، نسبت می دهند.

چند آرامستان خاص در تهران که باید دید!

آرامستان ابن بابویه از دو منظر اهمیت بسیار زیادی دارد. در وهله اول باید گفت که بزرگان بسیار زیادی در این آرامستان دفن شدند و از سوی دیگر بر روی سنگ قبرهای این آرامستان نقوش هنری بسیار زیادی وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا شاهده قبرهای خاص و شگفت انگیزی در آرامستان ابن بابویه باشیم.

از مهم ترین افرادی که در آرامستان ابن بابویه دفن شده اند و به شما پیشنهاد می دهیم تا در هنگام بازدید از این مکان به سراغ مزار آن ها بروید می توان به غلامرضا تختی، علی اکبر دهخدا، حسین بهزاد، محمود محمود، محمد علی فروغی و موذن زاده اردبیلی اشاره کرد. وجود این افراد بزرگ و مشهور باعث اهمیت بسیار زیاد گورستان ابن بابویه ری شده است.

قبرستان دولاب؛ قبرستانی درخور توجه در تهران

در میان تعداد زیادی از جاهای دیدن تهران، قبرستان دولاب جای گرفته و در یکی از مناطق قدیمی تهران واقع شده است. اما سؤال پیش می آید که چرا این قبرستان در لیست جاهای دیدنی و گردشگری تهران قرار گرفته است؟

چند آرامستان خاص در تهران که باید دید!

یکی از دلایلی که باعث شده این قبرستان جزء دیدنی تهران محسوب شود، وجود نقش و نگارهایی است روی قبور دیده می شوند. قبرستان دولاب قبرستان تاریخی ارامنه ساکن تهران می باشد و ۴۰۹ سرباز و ۵۲۸ غیرنظامی در آن دفن شده اند. اما مدت طولانی می شود که در این گورستان جنازه جدیدی دفن نشده است.

روی تمام سنگ قبرهای این گورستان علامت صلیب قرار داده شده و به کشورهای فرانسه، ایتالیا، لهستان، روسیه و مسیحیان ایرانی تعلق دارد. قبرستان دولاب را با نام های دیگری همچون قبرستان اکبرآباد، گورستان لهستانی ها، قبرستان ارتودکس ها، قبرستان سلیمانیه، قبرستان آشوری ها و قبرستان کاتولیک ها نیز شناخته می شود.

تاریخ احداث این قبرستان در یکی از نوشته های اعتمادالسلطنه در سال ۱۱۳۷ هجری قمری، سنگ تراش اصفهانی به دستور کریم خان زند به تهران فرستاده شد و در محله دولاب تهران سکونت گزید. تاریخ احداث این گورستان را می توان این تاریخ دانست.

قبرستان دولاب دارای مساحتی بالغ بر ۷۵ هزار متر مربع می باشد و از بخش هایی همچون کلیسای حواری ارمنی، کاتولیک رومی، ارتودکس شرقی، آشوری، لهستانی و کاتولیک ارمنی تشکیل شده است.

چند آرامستان خاص در تهران که باید دید!

اگر قصد بازدید از این قبرستان تاریخی را دارید، می بایست مجوزی را از اداره امور اقلیت های وزارت ارشاد اخذ نمایید. همچنین زمان بازدید را نیز در همان مجوز برای شما مشخص می کنند. لازم به ذکر است بدانید که قبرستان دولاب تهران در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۶۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آرامستان ظهیرالدوله؛ یک جاذبه منحصر به فرد

آرامستان ظهیرالدوله در منطقه دربند تهران قرار داشته و بسیاری از افراد معروف در آن به خاک سپرده شده اند. این آرامستان دارای قدمتی طولانی بوده و به دوره قاجار بازمی گردد و در میان امامزاده قاسم و تجریش قرار گرفته است.

از جمله افراد سرشناسی که در آرامستان ظهیرالدوله آرام گرفته اند، می توان به علی خان ظهیرالدوله یکی از سیاستمداران مذهبی دوره قاجار، محمد تقی بهار، فروغ فرخزاد و… اشاره کرد. علی خان ظهیرالدوله در تاریخ ۲۴ ذیقعده سال ۱۳۰۳ هجری شمسی بر اثر سکته قلبی در باغ جعفرآباد شمیران از دنیا رفت و در گورستانی عمومی که در نزدیک باغش بود، به خاک سپرده شد.

چند آرامستان خاص در تهران که باید دید!

مدتی بعد، خانقاه ظهیرالدوله به این گورستان انتقال یافت و پس از آن که ظهیرالدوله در این گورستان دفن شد، آن را آرامگاه ظهیرالدوله نامگذاری کردند.

محلی که وی در آن دفن شده بود، داغداغان نام داشت و محلی بود که ظهیرالدوله در زمانی که در قید حیات بود در آن می نشست. هنگامی که وارد آرامستان ظهیرالدوله می شوید، اولین چیزی که توجهتان را به خود جلب می کند درختان انبوه داخل باغ می باشد. آرامستان ظهیرالدوله یکی از مکان های دیدنی تهران به شمار می رود و به گورستان پرلاشز فرانسه شباهت دارد. افرادی که می خواهند از این آرامستان دیدن کنند و به زیارت اهل قبور این مجموعه بروند، می توانند در روزهای پنجشنبه و به صورت تفکیک جنسیتی مراجعه کنند. ساعتی که برای بانوان در نظر گرفته شده از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ ظهر بوده و آقایان می بایست از ساعت ۱۳ بعد از ظهر الی ۱۵ بعد از ظهر اقدام نمایند. گورستان ظهیر الدوله در تاریخ ۱ اردیبهشت سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۰۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

چند آرامستان خاص در تهران که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید