در میان جاذبه‌های گردشگری تهران، پارک‌های بزرگ آن محلی برای تنفس و خوشگذرانی هستند، همراه باشید و درباره پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران بدانید.

پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیاری دارد و در این میان پارک‌های آن جالب هستند و امکان تفریح را فراهم می‌کنند. با توجه به وسعت و بزرگی تهران در ادامه به پارک‌هایی در چهار گوشه آن می‌پردازیم.

پارک‌های بزرگ و جذاب شرق و شمال تهران

پارک پلیس

اگر در شرق تهران به دنبال پارک یا بوستانی زیبا هستید، می توانید پارک پلیس را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنید. این پارک در محله باغ مجیدیه یا باغ اناری واقع شده است. خیابانی بین پارک پلیس قرار گرفته است و باعث شده این پارک به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم گردد، بدین گونه که نیمه شمالی پارک حدود ۲۷ هکتار مساحت و نیمه جنوبی آن نیز حدود ۲۴ هکتار مساحت دارد. راه ارتباطی میان این دو نیمه پارک از طریق پل عابر پیاده میسر می گردد. بخش شمالی پارک به دلیل داشتن تعداد زیادی درخت انار، به باغ اناری معروف شده بود و بخش جنوبی آن نیز با جنگل های لویزان ارتباط برقرار می کرد.

پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران

در سال ۱۳۸۲ و در هفته پلیس تصمیم بر آن شد که نام این پارک از باغ اناری یا باغ مجیدیه به پارک پلیس تغییر کند. این بوستان طراحی خود را از سبک باغ های ایرانی الهام گرفته است و استخرهای مملو از آب باعث طراوت بیشتر آن شده اند.

پارک پلیس از گونه های گیاهی متنوعی بهره می برد که می توان به درختان اقاقیا، پیراکانتا، بیدمجنون، کاج، سرو تبریزی و… اشاره کرد. یکی از معروف ترین دیدنی های داخل پارک پلیس که در بخش میانی آن قرار دارد عمارت ارباب هرمز می باشد که یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار محسوب می شود. این بوستان نیز همانند بسیاری از بوستان های دیگر از اممانات تفریحی و رفاهی متنوعی برخوردار است که باعث شده یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران محسوب شود و بازدیدکنندگان بسیاری به سمت آن روانه شوند.

آدرس پارک پلیس: تهران، فلکه چهارم تهرانپارس، خیابان توحید

پارک قیطریه

یکی از پارک های قدیمی و باصفای تهران پارک قیطریه می باشد که در زمان های گذشته به عنوان یکی از باغ های دوره قاجار محسوب می شد و متعلق به میرزا علی اصغر خان اتابک بود.

پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران

در دهه ۱۳۵۰ تصمیم بر آن شد که این مکان را به بوستان تبدیل کنند و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت. پارک قیطریه یکی از مکان های دیدنی تهران بوده که در شمال شهر و در پایین تپه قیطریه واقع شده است. بوستان قیطریه در مساحتی حدود ۱۲۲ هزار و ۲۰۶ متر مربع احداث شده و از پوشش گیاهی بسیار غنی بهره می برد. ساختمانی در بخش شمال غربی این بوستان وجود دارد که توسط امیرکبیر ساخته شده است.

این بوستان در یکی از بهترین محله های تهران به نام محله قیطریه واقع شده است. پارک قیطریه دارای امکانات تفریحی و رفاهی متعددی نظیر فرهنگسرای ملل، نگارخانه، زمین بازی کودکان و امکانات تفریحی متنوع دیگر، آلاچیق و دستگاه تغذیه حیوانات شهری می باشد.

دستگاه تغذیه حیوانات شهری یکی از امکانات نوینی است که در برخی از پارک ها قابل مشاهده می باشد و کارایی آن بدین گونه است که روی دستگاه علامت هایی وجود دارد که بطری خالی آب و مایعات را داخل آن می اندازید و با سنسور مقدار مشخصی غذا را در ظرف داخل دستگاه تخلیه می کند.

پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران

بوستان قیطریه یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب شده و به لطف قرار گرفتن در تپه های قیطریه، از آب و هوایی مطلوب بهره می برد.

آدرس پارک قیطریه: تهران، خیابان قیطریه، نرسیده به میدان پیروز، جنب خیابان روشنگر

پارک‌هایی وسیع در غرب و جنوب تهران

پارک پردیسان

پارک پردیسان یکی از بوستان‌های قدیمی تهران است. این پارک به‌صورت بوستانی جنگلی در شمال غربی این شهر و در نزدیکی میدان صنعت قرار دارد. به‌علت وجود چندین بزرگراه در اطراف پردیسان و دسترسی راحت به این بوستان، این پارک بسیار مورد استقبال اهالی پایتخت است.

پارک پردیسان تا سال ۱۳۹۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست اداره می‌شد و از این سال به‌مدت ۱۵ سال تحت مدیریت شهرداری تهران قرار گرفت. در ضمن، ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد. پارک پردیسان به‌دلیل قرار داشتن در مسیر بادهای غالب غربی، نقش مهمی در تلطیف و خودپالایی هوای آلوده کلان‌شهر تهران دارد و به همین علت به‌عنوان ریه پایتخت شناخته می‌شود. پردیسان در سال ۱۳۹۳ نیز از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، پارک بدون دخانیات نام‌گذاری شد.

پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران

بوستان آزادگان

بوستان آزادگان تهران با ۱۱۲هزارهکتار وسعت، بزرگ‌ترین بوستان شهری در تمام ایران است. در این پارک کتابخانه‌ای ۲طبقه مجهز به ۴۶هزار جلد کتاب نفیس قرار دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. وجود ۲۰هزار مترمربع زمین بازی و ۵هزار مترمربع دریاچه مصنوعی جزو سایر افتخارات این پارک محسوب می‌شود. بوستان آزادگان در منطقه‌ای قرار دارد که در گذشته آن را با نام «سلیمانیه» می‌شناختند. بر اساس اسناد تاریخی، این منطقه به فردی با نام امیر سلیمانی تعلق داشت که یکی از اشراف قاجار بود. حتی هنوز هم عمارتی قدیمی در این پارک قرار دارد که آن را با نام کوشک سلیمانیه می‌شناسند. این بوستان در سال ۱۳۸۴ پس از سال‌ها تلاش و کوشش مسئولان، افتتاح شد.

در این بوستان از ۹۰ گونه مختلف درخت و درختچه استفاده شده است. در بوستان آزادگان تهران می‌توانید شاهد انواع درختان پهن‌برگ، سوزنی‌برگ و همچنین ۴۰۰ نوع بوته مختلف باشید. از این میان می‌توان به صنوبر، کاج، توت، اکالیپتوس، زبان گنجشک، تبریزی، زیتون، بید، گردو، شمشاد، واگلیا، نخل، سیدالاشجار، توسکا، کاتالپا و بلوط اشاره کرد.

پارک‌هایی بزرگ در چهارگوشه تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام،پارک پلیس در منطقه مجیدآباد که از قریه های قدیم شمیرانات میباشد و امروزه چیززیادی از آن باقی نمانده قراردارد که به اشتباه در گزارش مجیدیه ذکرشده،واین منطقه از نظر جغرافیایی در شمالشرق تهران ودر مسیر لواسانات قراردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید