موزه‌گردی تجربه رضایت‌بخشی است و بازدید از موزه‌های هنری بسیار جذاب، با ما همراه باشید تا بدانید مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست.

مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه‌ها اهداف مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به خدمت به محققان و متخصصان و خدمت به عموم مردم اشاره کرد. این موزه‌ها دارای موضوعات متنوع زیادی هستند. یکی از انواع موزه‌هایی که می‌توان در آن ساعت‌ها روان را پالایش کرد بدون شک موزه‌های هنری است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها در تهران می‌پردازیم.

محل قرارگیری مهم‌ترین موزه‌های هنری تهران

موزه فرش

موزه فرش در سال ۱۳۵۶ ه.ق با تعدادی قالی و گلیم افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران با معماری چشمگیر و نمایی شبیه به دستگاه دار قالی بنا شده است و شامل دو تالار نمایش به وسعت ۳۴۰۰ متر مربع است. تالار طبقه همکف به نمایشگاه دائمی اختصاص دارد و تالار طبقه دوم جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت طراحی شده است.

مجموعه آثار موزه از طریق خرید از بازارهای بین‌المللی و داخلی و همچنین گردآوری آن‌ها از موزه‌ها و کاخ موزه گلستان تشکیل شد و بعد از انقلاب نیز با انتقال قالی‌های نفیس و موزه‌ای از کاخ‌های سعدآباد و نیز سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به موزه این مجموعه غنای بیشتری یافت.

مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست؟

این مجموعه شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از سده دهم هجری قمری تا دوره معاصر است که امروزه نیز از منابع غنی تحقیقی به شمار می‌رود.

آدرس موزه فرش: تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی

موزه موسیقی

یکی از موزه‌های هنری تهران، موزه موسیقی است که در سال ۱۳۸۸ افتتاح شده است. این موزه از سه طبقه و بخش‌های متنوعی چون سالن نمایش سازها، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری، سالن اجرا و استودیویی ضبط موسیقی، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز، واحد ویژه نگهداری بهینه سازها، بخش ویژه به سازها دست بزنید، نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط موسیقی، اسناد مکتوب و ضبط شده، بخش‌های سمعی و بصری و کافی‌شاپ است.

سالن نمایش سازها به سازهای زهی، سازهای کوبه‌ای و سازهای بادی تقسیم شده است. گنجینه موزه نیز به سازها، متعلقات و آثار نوازندگان، موسیقیدانان و پژوهشگران صاحب نام اختصاص دارد. تاکنون در این بخش آثار، سازها و برخی لوازم شخصی اساتید، از جمله زنده یادان احمد عبادی، حاج قربان سلیمانی، خاطره پروانه، کلنل علینقی وزیری گردآوری شده است.

آدرس موزه موسیقی: میدان تجریش، خیابان شهید ابراهیم دربندی (مقصودبیک سابق)، بعد از سه راه تختی، خیابان موزه، نبش کوچه نیلوفر، پلاک ۹

مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست؟

موزه صبا (موزه استاد ابوالحسن صبا)

موزه صبا مربوط به استاد ابوالحسن صبا، استاد برجسته موسیقی ایرانی است. ابوالحسن صبا علاوه بر نوازندگی‌، دستی نیز بر آهنگسازی داشت و همچنین آشنایی خوبی با ادبیات کلاسیک ایران داشت. این موزه هنری، خانه شخصی ابوالحسن صبا است و دارای نمای قدیمی و در چوبی است که بر اساس وصیت او در ۲۹ آبان ۱۳۵۳، توسط دانشکده هنرهای زیبا به موزه تبدیل شد. این مجموعه کوچک در حال حاضر توسط دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود.

آدرس موزه صبا: میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسلام، شماره ۹۰

چند موزه دیدنی و هنری در تهران

موزه هنرهای زیبا در تهران

در جنوبی ترین نقطه مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ساختمانی وجود دارد که ساختش در سال ۱۳۱۹ به دستور رضاشاه آغاز شد. در سال ۱۳۲۰ با تبعید این شاه، ساختمان مذکور نیز نیمه کاره ماند تا آنکه در سال های ۱۳۴۲-۱۳۴۳ ساخت آن به دستور محمدرضا پهلوی از سر گرفته شد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان وزارت دربار مورد استفاده قرار گرفت.

مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست؟

استفاده از سنگ های مرمر سیاه باعث شد تا این بنا نمایی جذاب داشته باشد و به کاخ اسود معروف شود. تمام این سنگ ها را در آن زمان از معدن ولی آباد چالوس به این مکان آوردند. پس از انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۶۱ کاربری تازه ای برای این ساختمان تعریف کردند و درِ آن را در سال ۱۳۶۴ به عنوان موزه هنرهای زیبا به روی عموم مردم گشودند. در این موزه می توانید آثار زیر را ببینید:

طبقه همکف: آثار هنرمندان معاصر ایرانی همچون سهراب سپهری، حسین کاظمی، ناصر اویسی، حسین محجوبی، فرامرز پیلارام

طبقه اول: آثار نقاشان اروپایی قرن نوزدهم و بیستم میلادی است که بیشتر به سبک های رئالیسم و ناتورالیسم به همراه مجسمه های برنزی و مرمرین

طبقه دوم: آثار ایرانی متعلق به دوران صفوی، افشار، زند و بیشتر قاجار

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

موزه سینما

عمارت باغ دو طبقه دارد و معماری آن به سبک دوره قاجار و ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است.

مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست؟

یکی از زیباترین بخش های عمارت، گچ بری های ظریف و هنرمندانه ستون ها و سقف ایوان کاخ است که بی شک توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. علاوه بر آن تزیینات آینه کاری موجود در پنجره ها، عمارت را با شکوه تر جلوه می دهد. این عمارت هم اکنون محل دائمی موزه سینمای ایران است.

آثار دیدنی مجموعه موزه سینما تنها محدود به داخل عمارت نیستند و شما در قسمت باغ می توانید مجموعه از تندیس ها و سردیس های هنرمندان بزرگی مثل زنده یاد عزت الله انتظامی، سهروردی، شیخ اشراق و چند تن دیگر را هم ببینید. این باغ همچنین ۳ سالن سینما به نام های فردوس، کارتوگراف و تمدن دارد که می توانید در آن ها به تماشای فیلم های روز سینمای ایران بنشینید.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان باغ فردوس

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن را در خود جا داده است، همچنین یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه مهم هنر نوگرا در سراسر دنیا به شمار می‌آید. معمار و طراح این موزه کامران دیبا بود که آن را در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد.

مهم‌ترین موزه‌های هنری در تهران کجاست؟

بیش از سه هزار اثر در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران موجود است که مجموعه آثار خارجی آن یک دوره ۱۵۰ ساله از امپرسیونیسم تا هنر مفهومی را تشکیل می‌دهد. آثار هنرمندان بزرگی چون پابلو پیکاسو، کامی پیسارو کلود مونه پل گوگن در این موزه چشم‌نوازی می‌کند.

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید