تهران مدرسه‌هایی تاریخی با سابقه فوق‌العاده دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره مدرسه‌های موفق و تاریخی تهران بیشتر بدانید.

مدرسه سپهسالار

سلام نو _ سرویس گردشگری: بخش مهمی از خاطرات زندگی هر شخص، روزهایی است که در مدرسه سپری کرده است. ساختمان مدرسه، کلاس و حیاط تصاویری است که تا همیشه همراه ما می‌مانند. در طول تاریخ نیز مدرسه، بنایی با اهمیت بالا بوده است که از حدود دو قرن پیش بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ ایران را تشکیل داده. قدیمی ترین مدارس تهران بناهایی هستند که در پس آجرها و خشت‌های آن‌ها روایتی تاریخی نهفته است.

چند مدرسه تاریخی در تهران

مدرسه مروی

مدرسه مروی که با نام مدرسه فخریه نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از قدیمی ترین دیدنی های تهران در خیابان ناصرخسرو قرار دارد. در کنار مدرسه مروی مسجدی قدیمی با همین نام قرار گرفته و دارای قدمتی بسیار طولانی می باشد و ساخت آن به سال ۱۱۹۵ هجری شمسی می رسد. در حال حاضر این مدرسه و مسجد را با نام مدرسه علمیه مروی می شناسند. محمدحسین خان مروی که یکی از نزدیکان فتحعلی شاه قاجار بود این مدرسه را از خود به جای گذاشت.

مدرسه‌های موفق و تاریخی تهران

معماری مدرسه مروی بدین گونه است که دارای یک ایوان بزرگ در بخش شمالی صحن بوده و دو مدرسه کوچک و بزرگ را در خود جای داده. کتابخانه ای در این مدرسه قدیمی قرار دارد که قدمت آن با قدمت مدرسه همزمان می باشد و بالغ بر ۱۰۵۰ نسخه خطی و هشت هزار نسخه چاپی در این کتابخانه وجود دارد. مدرسه مروی از زمان ساخت تا به امروز حوادث و رویدادهای تاریخی مهم زیادی را به خود دیده است.

امروزه هر ساله در روزهای محرم، مراسم عزاداری برگزار می شود و حدود ۲ هزار نفر را شام می دهند. جالب است بدانید که این مدرسه به عنوان شعبه مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه قم و شعبه مرکز خدمات درمانی حوزه علمیه قم در تهران می باشد. مدرسه مروی در طول عمر خود مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و تولیت آن به عهده حاج شیخ محمد باقر تحریری می باشد که از طرف آیت الله خامنه ای در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۶ هجری شمسی انتخاب گردید.

مدرسه‌های موفق و تاریخی تهران

امروزه حدود ۳۰۰ طلبه در مدرسه مروی در حال تحصیل هستند و حجره های آن برای ۲۰۰ طلبه جایگاه دارد.

آدرس مدرسه مروی: استان تهران، خیابان ناصرخسرو، کوچه رو به روی شمس العماره

مدرسه سپهسالار

مدرسه سپهسالار قدیم یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای دوره‌ قاجار و دیدنی های تهران است که مربوط به سده‌ی ۱۳ هجری قمری است و با قرارگیری در خیابان ناصرخسرو، کوچه مروی، از سمت غرب به مدرسه‌ خان مروی متصل است. این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نقشه‌ این مدرسه شبیه مساجد چهار ایوانی و دارای دو شبستان است، که از یکی برای مسجد و از دیگری به عنوان مدرسه استفاده می‌شود و در ضلع شمالی قرار دارد.

مدرسه‌های موفق و درخور توجه تهران

مدرسه دارالفنون

از جاذبه های تاریخی تهران و قدیمی ترین مدرسه ای که در تهران تاسیس شد مدرسه دارالفنون است یکی از کهن‌ترین بنیادهای آموزشی نوین ایران است که به کوشش میرزاتقی‌ خان فراهانی (امیرکبیر)، در سال ۱۲۳۱ خورشیدی (۱۸۵۱ میلادی- ۱۲۶۸ هجری قمری) بازگشایی شد. بسیاری از امکانات مدرسه، برای اولین بار در ایران راه اندازی شده بود.

مدرسه‌های موفق و تاریخی تهران

آزمایشگاه‌های شیمی و فیزیک، کتابخانه و سالن غذاخوری امکانات عمومی مدرسه به حساب می‌آمد و هردانش آموز از هر رشته‌ای می‌توانست از آن استفاده کند. اما بخش‌های شگفت انگیزتری هم وجود داشت که به رشته‌های خاصی مربوط می‌شد. اتاق اسکلت برای رشته‌های پزشکی و آمفی تئاتر برای تمرین دانش آموختگان هنر از جمله‌ی این بخش‌ها بود.

دبیرستان البرز

«من میلیونر هستم؛ زیرا هزارها فرزند دارم که هر کدام برای من، برای ایران و برای دنیا میلیونها ارزش دارند» این جمله از خاطرات شخصی است که نه ملیت ایرانی دارد و نه در ایران به دنیا آمده. ساموئل مارتین جردن که ایران را وطن دوم خود می‌داند، بانی و مدیر دبیرستان البرز است. دبیرستانی که با ورود به چهاراه قدیمی کالج و از ورای درختان سر برآورده و علت نام گذاری آن را تصویر پس زمینه‌ی آن می‌دانند. زیرا در گذشته می‌شد رشته کوه البرز را بدون دود و برج و ساختمان، در زیباترین حالت خود دید. بعد از دارالفنون، این مدرسه را به عنوان مهم‌ترین مرکز آموزشی ایران می‌دانند.

مدرسه‌های موفق و تاریخی تهران

در ابتدا این بنا را با نام کالج آمریکایی‌ها می‌شناختند و در حقیقت مدرسه‌ای بود که مهاجران اروپایی و آمریکایی با بهترین اساتید در آن آموزش می‌دیدند. اما بعد از چند سال راه ورود ایرانیان به این مدرسه نیز باز شد. ساختمان اصلی مدرسه با حجم کشیده و البته متقارن خود از سال ۱۳۰۳ پذیرای دانش آموزان رشته‌های مختلف بود.

به دلیل این اهمیت تاریخی در سال ۱۳۸۵ نام آن را به دبیرستان ماندگار البرز تغییر دادند تا همچنان در شمار قدیمی ترین مدارس تهران به فعالیت خود ادامه دهد. دکتر جردن بخشی از قوانین دبیرستان و نحوه‌ی مدیریتش را در خاطرات خود یادداشت کرد که بعدها در قالب کتابی به قلم شکرالله ناصر به چاپ رسید.

مدرسه فیروز بهرام

یکی از قدیمی ترین مدارس تهران است که در سال ۱۳۱۱ در خیابان جمهوری تهران و خیابان معروف میرزا کوچک خان ساخته شد. دبیرستان فیروز بهرام مخصوص زرتشتیان بود و رادمنش بهرامجی بیکاجی برای زنده نگه داشتن یاد و نام فرزند ناکامش فیروز آن را ساخت. ورود به این بنای شگفت انگیز در ابتدا شما را با سنگ مرمری مواجه می‌کند.

مدرسه‌های موفق و تاریخی تهران

این مدرسه در سال ۱۳۹۷ جشن ۸۷ سالگی خود را با دانش آموزان امروز سرزمین ایران جشن می‌گیرد. سروش حبیبی، احمد شاملو و محمد نوری از فارغ التحصیلان این مدرسه‌ی زیبا هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید