۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 55419338

تهران جاذبه‌های تاریخی کم‌نظیری دارد و این شامل عمارت‌ها نیز می‌شود، از این رو با ما همراه باشید و درباره چند عمارت خاص در تهران بیشتر بدانید.

چند عمارت خاص در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: معروف ترین عمارت های تاریخی تهران ردپای گذر زمان را بخوبی نشان می‌دهند. خوشبختانه فرهنگ و تمدنی بسیار غنی و قوی در جان و دل این سرزمین ریشه دوانده است. تهران؛ پایتخت ایران در کنار شلوغی ها و آلودگی هایی که دارد، جذابیت های خاص خود را نیز دارد. مناطق دیدنی و تاریخی از جمله جاذبه‌های این شهر محسوب می شوند که دوره‌های مختلف حکومتی مانند قاجاریه، پهلوی و غیره از خود یادگارهای فراوانی در آن برجای گذاشته‌اند.

عمارت‌های باشکوه و خاص در تهران

عمارت ارباب هرمز (موزه گرافیک ایران)

عمارت ارباب هرمز یکی از دیدنی های تهران است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این عمارت دارای دو طبقه بوده و از سبک معماری سنتی و اروپایی بهره برده است. عمارت ارباب هرمز را با نام موزه گرافیک ایران نیز می شناسند. این بنا در سال های اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در میان پارک پلیس یا همان باغ اناری عمارت دو طبقه ای قرار دارد که به واسطه تزئینات و گچبری هایی که در آن انجام گرفته است، می درخشد.

چند عمارت خاص در تهران

این عمارت حدود ۹۰۰ متر مربع مساحت داشته و زیرزمین کوچکی را در خود جای داده است. عمارت کنونی پس از بازسازی تغییرات بسیاری را به خود دید و با شکل اولیه خود بسیار متفاوت شد. موزه گرافیک ایران که به عوان نخستین موزه طراحی گرافیک آسیا شناخته می شود، آثار ارزشمندی از تاریخ گرافیک ایران را در خود جای داده است.

آدرس عمارت ارباب هرمز: تهران، بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید

عمارت قزاقخانه تهران

عمارت قزاقخانه تهران قدیمی ترین و نخستین ساختمان کوشک مصری به شمار می رود که به دستور مظفرالدین شاه در زمان ناصرالدین شاه و در میدان مشق تهران ساخته شد. این بنا به عنوان کهن ترین بنای اداری تهران به شمار می رود و در مقابل سر در باغ ملی قرار دارد. این عمارت دارای چندین ساختمان می باشد که به فاصله مشخصی از یکدیگر قرار گرفته اند. اما این بنا در حال حاضر رو به افول گذاشته و به بنایی متروکه شباهت پیدا کرده است. اما در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه و رضاشاه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

چند عمارت خاص در تهران

امروزه از عمارت قزاقخانه به عنوان لوکیشن بسیاری از سریال ها و فیلم های سینمایی استفاده می شود. این عمارت به عنوان یکی از دیدنی های تهران شناخته شده و از بخش های شمال و جنوب به میدان مشق منتهی می شود. از آنجایی که میدان مشق یکی از میدان های نظامی تهران بوده و ایوان هایی در شمال و جنوب طبقات بالایی ساختمان ساخته شده که تماشای مراسم های نظامی را امکان پذیر نموده است. دانشگاه هنر تهران با خرید این عمارت از ارتش تصمیم داشت در دهه ۸۰ آن را مورد مرمت و بازسازی قرار دهد و از آن به عنوان دانشگاه استفاده کند. سپس تنها یکی از ساختمان های بخش شرقی مجموعه را بازسازی کرد. عمارت قزاقخانه تهران با شماره ۱۸۶۷۴ در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید.

آدرس عمارت قزاقخانه: تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، مقابل سر در باغ ملی، میدان مشق

تهران و عمارت‌های منحصربه فرد آن

عمارت عین‌الدوله

باغ و عمارت عین‌الدوله یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان پهلوی اول است که در ردیف جاهای دیدنی تهران قرار دارد؛ با این حال، شاید کمتر کسی از شهروندان نام آن را شنیده باشد.

چند عمارت خاص در تهران

در گذشته تعدادی از درخت‌های جنوب باغ به‌علت تغییر مسیر آب قنات از بین رفت و در طرف جنوبی باغ با کوچه مجاور دیواری وجود نداشت. همچنین وسط باغ استخر بزرگی قرار داشت که در میان آن محل‌هایی به‌صورت جزیره کوچک ساخته شده بود. این جزایر به‌وسیله پل‌های فلزی کوچکی به خشکی و یکدیگر متصل می‌شدند. این بنا دارای چهار در است: دو در اصلی شمالی و جنوبی و دو در فرعی شرقی و غربی.

طبقه همکف عمارت، شاه‌نشین محسوب می‌شد و بعدها که عمارت توسط بصیرالدوله مورد نوسازی قرار گرفت، در طبقه همکف دو اتاق به‌شکل دو گوشواره قرینه ایجاد شد. او با ذوق و عشق فراوان تزیینات شگفت‌انگیزی در آن به وجود آورد.

تزئینات بسیار زیبایی همچون نقاشی دیواری، گچ‌بری، آینه‌کاری و قاب‌بندی زینت‌بخش این عمارت شده‌اند. در و پنجره‌های چوبی عمارت که با هنر گره‌چینی و با استفاده از شیشه‌های رنگی در میان دیوارهای آن جا گرفته‌اند، بر زیبایی این عمارت افزوده‌اند. همه قسمت‌های عمارت عین‌الدوله، اعم از در و پنجره‌های زیبای آن در دوره جدید ساخته شده‌اند و با شکل پنجره‌های قدیمی تفاوت دارند.

چند عمارت خاص در تهران

در حقیقت، تنها بخشی که از دوره گذشته بدون دست‌خوردگی باقی مانده، ستون‌های عمارت است که بیش از ۸۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد. طبقه دوم عمارت، بالکن بزرگی دارد که ابعاد آن قدری از یک زمین والیبال بزرگ‌تر است.

آدرس عمارت عین الدوله: تهران، خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی

عمارت کاظمی (خانه موزه تهران قدیم)

از جمله دیگر خانه های قدیمی شهر تهران، عمارت کاظمی است که آن را امروزه با نام خانه موزه تهران قدیم می شناسند. این خانه را آقای “میرزا سید کاظم تفرشی” درست در زمان حکومت دولت محمد شاه قاجار ساختند. به همین دلیل این عمارت از خانه های قاجاریه شهر تهران محسوب می شود. عمارت کاظمی که یکی دیگر از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران است، معماری عجیب و جذابی دارد.

گچبری ‌های عمارت و منبت کاری هایی که برای پنجره ها انجام شده اند در نوع خود باشکوه و مثال زدنی هستند. درون این عمارت در حال حاضر موزه مردم شناسی است. بازتاب کردن نور خورشید از پشت شیشه‌های رنگارنگ پنجره‌ها، ردپایی جذاب از این نور را در دل بنا بر جا گذاشته است.

چند عمارت خاص در تهران

عکس گرفتن در کنار پنجره های ارسی منظره ای بی نظیر را برای شما خلق می کند. درختان کاشته شده در فضای اطراف عمارت، همگی تنومند و قطور هستند و با شاخه ها و برگ های رقصان خود به استقبال شما می آیند.

آدرس: شهر تهران، منطقه ۱۲، خیابان ۱۵ خرداد، محله امام زاده یحیی، کوچه ابوالقاسم شیرازی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید