تهران جاذبه‌های تاریخی پرشماری دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانید مهم‌ترین میدان‌های تهران کجاست.

مهم‌ترین میدان‌های تهران کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران نخستین شهر پرجمعیت ایران و به عنوان پایتخت ایران شناخته شده است. با جای دادن ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ تن جمعیت در خود توانسته رتبه بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان را از آن خود کند در همین راستا به میدان‌های مهم و قدیمی تهران می‌پردازیم.

میدان حسن ‌آباد؛ تاریخی و مهم

در تقاطع خیابان امام خمینی با نقطه‌ای که خیابان حافظ به پایان می‌رسد و خیابان وحدت اسلامی آغاز می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران، میدان حسن آباد، واقع شده است. وقتی به این میدان می‌رسید، باید لحظه‌ای بایستید، خودتان را از همهمه‌ صداها، آدم‌ها و ماشین‌ها جدا کنید، دل به دل آجرها بدهید و به سال‌ها پیش برگردید.

میدان حسن‌ آباد که خیلی قدیم‌ها میدان هشت گنبد نام داشت، شباهت چندانی به آثار معماری قدیمی شهر ندارد. شاید اگر شبی با چشم بسته به آنجا برسید و ناگهان چشمان‌تان را باز کنید،‌ میان نورپردازی جذاب میدان و نمای زیبای ساختمان‌های دور تا دورتان نتوانید تهران را به‌جا بیاورید. سال‌ها پیش از آنکه آجر روی آجر گذاشته شود و بناهای دور میدان حسن آباد ساخته شود، در این‌ منطقه باغ بزرگی وجود داشت.

مهم‌ترین میدان‌های تهران کجاست؟

این باغ بخشی از املاک میرزا یوسف آشتیانی بود. پسر میرزا، حسن نام داشت و مدتی بعد، املاک پدر به نام او، یعنی حسن‌ آباد نام گرفت. با درگذشت میرزا یوسف، ‌سرنوشت باغ و ملک به جایی رسید که هر تکه‌اش فروخته شد، درختان افتادند، خانه‌ها ساخته شدند و در نهایت دو چهارراه از آن‌ها باقی ماندند.

هنوز دوره‌ قاجاریه است. حسن‌ آباد، شمال غرب تهران به‌ شمار می‌رود. مردم در خانه‌هایی میان کوچه‌های باریک و پیچ‌ در پیچ آن به زندگی مشغول هستند. پهلوی اول از راه می‌رسد و چهارراه تبدیل می‌شود به میدانی به شعاع ۴۵ متر و مساحت ۶۵۰۰ متر.

سال ۱۳۰۹ ساخت بناهای دور میدان با گنبدهایشان به پایان می‌رسد و به همین مناسبت میدان هشت گنبد نام می‌گیرد. هشت گنبد، مدتی ملک‌المتکلمین نام گرفت‌، پس از پیروزی انقلاب میدان سی و یک شهریور نامیده شد و در نهایت نام آن به همان حسن‌ آباد برگشت.

منظره‌ متقارن و باشکوه میدان حسن‌ آباد سال‌ها به همان شکل باقی ماند؛ چهار ساختمان قرینه و مدور در چهار سوی میدان، با گنبدهای هم‌اندازه که شب‌ها کم از روز زیبا نیستند.

مهم‌ترین میدان‌های تهران کجاست؟

متاسفانه در ابتدای دهه‌ پنجاه در گوشه‌ جنوب شرقی میدان، ساختمان نازیبای بانک ملی برپا می‌شود که قرینگی بناهای میدان را برای همیشه برهم می‌زند.

میدان بهارستان؛ مهم و قدیمی

میدان بهارستان تهران یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی تهران است. این مکان خاص که از قدیمی‌ترین میدان‌ها و محله‌های تهران محسوب می‌شود، شاهد ماجراها و حوادث تاریخی متنوعی بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب اهمیت میدان بهارستان شده است، وجود مجلس شورای ملی در این میدان است. همچنین ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شمال غربی میدان بهارستان قرار دارد.

میدان بهارستان نقش مهمی را در حوادث مشروطه داشت و از محل‌های عمده گردهمایی و تجمع بوده است. این میدان در سال ۱۳۹۵ با شماره ثبت ۳۱۵۴۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

میدان بهارستان در ابتدا با نام میدان نگارستان شهرت داشت و تا پایان سلطنت رضاشاه به همین نام خوانده می‌شد. این میدان نام خود را از کاخ نگارستان گرفته بود. مجموعه نگارستان در شمال میدان قرار داشت و به دستور فتحعلی شاه قاجار به‌عنوان خانه تابستانی پادشاه در خارج از شهر تهران ساخته شد.

مهم‌ترین میدان‌های تهران کجاست؟

به همین دلیل به میدان بهارستان، جلوخان نگارستان نیز گفته می‌شد. میدان بهارستان علاوه بر نگارستان به نام‌های دیگری چون باغ سپهسالار، عزیزیه، مجلس و شاه‌آباد نیز معروف بوده است.

مالک اولیه میدان بهارستان، محمدحسن خان سردار بود که آن را به علی‌خان حاجب‌الدوله مقدم مراغه‌ای فروخت. مراغه‌ای بهارستان را به میرزا حسین سپهسالار فروخت و وی باغ بزرگی در آن بنا کرد. ازاین‌رو به نام باغ سپهسالار شهرت داشت.

اولین اقدام برای محوطه‌سازی میدان بهارستان در سال‌های بعد از مشروطه با ریاست منطق‌الملک، رییس بلدیه تهران، انجام شد. به دستور وی اطراف میدان درختکاری و فضای سبز ایجاد شد. در سال ۱۳۹۵ میدان بهارستان توسط سازمان زیباسازی تغییر شکل داد و تمامی ساختمان‌های پیرامون آن پیرایش و از زواید شهری پالایش شد. توپی به‌صورت نمادین در ضلع جنوب غربی میدان نصب شد و کتیبه‌ای با ۴۰۰۰ کلمه در شمال غرب میدان نصب شد که به تاریخچه آن اشاره دارد.

میدان تجریش؛ گذرگاهی جذاب

میدان تجریش در شمالی‌ترین منطقه تهران قرار دارد و از شمال به دربند، از جنوب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان دکتر علی شریعتی محدود می شود.

مهم‌ترین میدان‌های تهران کجاست؟

این میدان در دل یکی از محله های تاریخی پایتخت جای گرفته است و در اطراف آن می توان گشتی در تهران قدیم زد. میدان تجریش که امروزه یکی از مراکز تجاری تهران به شمار می رود، روزگاری یک میدان خلوت و منزوی بود که بازار و امامزاده صالح تنها مراکز مهم آن به شمار می رفت. در آن روزگاران حیوانات بارکش چون یابو، قاطر و الاغ مورد استفاده قرار می گرفتند و کمتر ماشینی در این میدان دیده می شد. حالا میدان تجریش یکی از گذرگاه های اصلی شهر به شمار می رود که پایانه اتوبوس، تاکسی و ایستگاه مترو دارد و همیشه شلوغ و پر رفت و آمد است.

این میدان به یکی از اماکن جالب توجه برای خرید تبدیل شده و البته وجود رستوران های متعدد و به نام فرصت های خوبی برای یک شکم گردی جذاب نیز به شمار می روند. کباب، فست فود، جگر، آش و حلیم خوشمزه از گزینه های خوش طعم پیش روی شما هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید