تهران دیدنی‌های پر شمار و جذابی دارد و کاخ‌های آن از جمله این دیدنی‌ها به حساب می‌آیند، با ما همراه باشید و درباره کاخ‌های درخشان تهران را باید دید بیشتر بدانید.

کاخ‌های درخشان تهران را باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به بازدید از فضاهای تاریخی علاقه دارید، بدون شک رفتن به کاخ‌های درخشان تهران انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود که در ادامه به سه تا از زیباترین آن‌ها می‌پردازیم.

کاخ گلستان؛ مجموعه‌ای شگفت‌انگیز

مجموعه کاخ گلستان چندین بنای زیبا را در خود جای داده است و از نظر معماری و هنری توانسته تبدیل به یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شود. از همین رو در تمام طول سال گردشگران زیادی اعم از داخلی و خارجی برای بازدید از این کاخ راهی می شوند. کاخ گلستان شامل بخش هایی نظیر تالار سلام، تالار سفره خانه، ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، تالار الماس، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره و کاخ ابیض می شوند.

کاخ گلستان که یکی از دیدنی های تهران محسوب می شود در حال حاضر دارای مساحتی به وسعت ۴.۵ هکتار می باشد. طبق برخی شواهد تاریخی نشان می دهند که کاخ گلستان متعلق به دوره شاه عباس صفوی می باشد. پس از آن که در سال ۱۲۱۰ هجری قمری تهران به عنوان پایتخت معرفی شد، کاخ گلستان اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

کاخ‌های درخشان تهران را باید دید!

نخستین پادشاه ایران که به اروپا سفر کرده بود، ناصرالدین شاه قاجار بود که پس از سفر وی به اروپا باعث شد، کاخ گلستان مورد بازسازی قرار گیرد و از معماری اروپایی در مرمت آن الهام گرفته شد. بنای بزرگی در ضلع شمالی شمس العماره قرار دارد که با نام عمارت خارجی شناخته می شود و باعث شده باغ گلستان به دو بخش تقسیم شود.

ساخت این عمارت را از زمان آقا محمدخان آغاز کردند و تا زمان فتحعلی شاه به طول انجامید. برخی از کارشناسان بر این باورند که نام کاخ گلستان از نام تالار گلستان برگرفته شده و پس از چندی گلستان را برای تمام مجموعه برگزیدند.

کاخ گلستان افزون بر عمارت و بناهای متعددی که در خود جای داده است، استخر و فواره ای زیبا در میان درختان فضای باغ قرار دارد که می تواند برای عکاسی بسیا جالب توجه باشد. یکی از ویژگی های منحصر به فردی که در باغ کاخ گلستان به چشم می خورد، کاشی کاری های رنگارنگ آن می باشد که در طرح ها و نقش های مختلفی پدید آمده اند.

کاخ‌های درخشان تهران را باید دید!

این کاخ در تاریخ ۱۱ بهمن سال ۱۳۳۴ با شماره ۴۱۷ در لیست آثار ملی ایران ثبت گردید. همچنین در سال ۱۳۹۲ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

کاخ سعد آباد؛ از درخشان‌ترین دیدنی‌های تهران

مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعد آباد تهران، یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است. مجموعه کاخ سعد آباد یکی از سه مجموعه کاخ زیبا و تاریخی منطقه شمیرانات شهر تهران به شمار می‌رود که آخرین پادشاهان ایران در آن اقامت داشته‌اند.

اطراف مجموعه کاخ سعد آباد در گذشته از باغ پوشیده بود و داخل این مجموعه نیز باغی پر درخت وجود داشت. کاخ اختصاصی مجموعه سعد آباد، کاخ اصلی این مجموعه به شمار می‌رود و رضاخان به مرور زمان بر تعداد کاخ‌ها و بناهای مجموعه سعد آباد افزوده است. کاخ‌های ساخته شده در مجموعه سعد آباد به اعضای خانواده رضا شاه پهلوی تعلق داشتند و آخرین کاخ ساخته شده در مجموعه سعد آباد متعلق به لیلا پهلوی، دختر کوچک محمد رضا شاه بود.

کاخ‌های درخشان تهران را باید دید!

امروزه مجموعه کاخ سعد آباد یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به تهران از این مجموعه زیبا با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بازدید می‌کنند.

کاخ نیاوران؛ چشم‌نواز و زیبا

کاخ نیاوران از دیدنی‌های معروف شهر تهران در باغ نیاوران منطقه شمیرانات است. این کاخ در شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد و از آخرین اقامتگاه‌های پادشاهی در ایران به شمار می‌رود. کاخ نیاوران یکی از سه مجموعه کاخ تاریخی شهر تهران است و در منطقه‌ای خوش آب و هوا در باغی با مساحت نزدیک به ۱۱ هکتار در جوار کوه‌های البرز قرار دارد. کاخ نیاوران ییلاق خانواده محمد رضا شاه پهلوی بود. پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، کاربری کاخ نیاوران تغییر کرد و به موزه‌ای تاریخی تبدیل و بازدید از آن برای عموم مردم میسر شد.

کاخ نیاوران در مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران با نام کاخ اختصاصی نیاوران شناخته می‌شود و بخش‌های مختلفی دارد. تا سال ۱۳۷۸ کاخ نیاوران به‌صورت مشترک با کاخ سعد آباد اداره می‌شد؛ اما پس از آن مجموعه‌ای مستقل شده است. در این مجموعه اطلاعات تاریخی مستندی از دوره‌های تاریخی پهلوی و قاجار موجود است.

کاخ‌های درخشان تهران را باید دید!

باغ نیاوران در اطراف کاخ اختصاصی نیاوران و دیگر کاخ‌ها و ساختمان‌های این مجموعه، طبیعتی بسیار چشم‌نواز دارد. درختان قطور باغ نیاوران، سر به فلک کشیده‌اند و هوای باغ را نسبت به محله‌های اطراف به‌طرز محسوسی بهتر کرده‌اند.

کاخ نیاوران تهران در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر این مجموعه فرهنگی-تاریخی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود.

کاخ نیاوران معماری ساده و در عین حال مدرنی دارد. در این ساختمان گچبری‌های زیبا، آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های برجسته به چشم می‌خورند. در این کاخ تابلوهای نفیس اثر نقاشان معروف داخلی و خارجی به یادگار مانده است. فرش‌های دستباف ارزشمند و ظروف و وسایل تزئینی گران‌بها، از دیگر اشیای دیدنی در کاخ نیاوران است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید