۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55419002

بازارگردی در هر مقصدی جذاب است، با ما همراه باشید و درباره چند بازار پرطرفدارتر در ارومیه بیشتر بدانید.

چند بازار پرطرفدارتر در ارومیه

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازارها، آیینه تمام‌نمایی از فرهنگ و سبک زندگی مردم محلی هر نقطه از جهان هستند و گفتنی است که یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه که حسابی وسوسه‌انگیز است، بازارهای این شهر است. ارومیه یکی از شهرهای مرزی است که بازارهای مختلفی دارد که می‌تواند سفر شما را جذاب‌تر کند. البته حواستان باشد که با جیب پر پول به ارومیه سفر کنید تا چیزی را در این شهر از دست ندهید.

پرطرفدارترین بازارهای ارومیه

بازارچه مرزی سرو

بازارچه مرزی سرو دارای چند مجتمع تجاری و مغازه‌های مختلف است که می‌توانید انواع پوشاک ترک مثل کیف و کفش، محصولات آرایشی بهداشتی و… را در اینجا پیدا کنید. محصولات عرضه شده در این بازار مستقیم از کشور ترکیه وارد می‌شود و می‌توانید اجناس خارجی را با قیمت مناسب و تنوع بالا در اینجا پیدا کنید.

آدرس: آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، ۵۵ کیلومتری شهر ارومیه، سرو

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۸ شب

هزینه بازدید: ندارد

بازار خیام جنوبی ارومیه

بازار خیام جنوبی ارومیه نامی است که به خیابان خیام جنوبی در شهر ارومیه داده‌اند.

چند بازار پرطرفدارتر در ارومیه

این خیابان به یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های شهر، یعنی خیابان امام متصل است و در نزدیکی مرکز شهر و بازار ارومیه قرار دارد. از آن‌جا که عبور و مرور وسایل نقلیه در این خیابان ممنوع است، از آن با نام بازار یاد می‌کنند. این منطقه یکی از جاهای دیدنی ارومیه است و از پررفت‌وآمدترین خیابان‌ها و بازارها شهر به‌ شمار می‌رود.

نشانی: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیام جنوبی

بازار تاناکورای ارومیه

اگر اهل خرید اجناس دست‌دوم هستید، بازار تاناکورای ارومیه یکی از گزینه‌های خوبی است که می‌توانید روی آن حساب کنید. اینجا بزرگ‌ترین بازار پوشاک دست‌دوم خارجی در ایران است که علاوه‌بر لباس اجناس دیگری مثل کیف و کفش، عروسک، عینک و… را می‌توانید در آن پیدا کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، ابتدای جاده ارومیه به اشنویه

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۶ بعد از ظهر

هزینه بازدید: ندارد

بازار دوشابچی خانا

بازار دوشابچی خانا که با نام بازار شیره‌فروشان نیز شناخته می‌شود، در میدان ولایت ارومیه واقع شده است. این بازار ۸۱ متر طول و ۵.۵ متر عرض دارد.

چند بازار پرطرفدارتر در ارومیه

با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، حدود ۷۰ مغازه در دو سوی بازار واقع شده‌اند. دوشابچی خانا یکی از مشهورترین محله‌های قدیمی شهر ارومیه به شمار می‌آید که از گذشته‌های دور محل تهیه، فرآوری و فروش لوازم مربوطه دوشاب در ارومیه بوده است. با توجه به اهمیت تاریخی، این بازار از مکان های دیدنی ارومیه محسوب می‌شود و با شماره ۳۱۳۶۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار ارومیه، بازاری دیدنی و پرطرفدار

این بازار که از گذشته دور یکی از پرطرفدارترین بازار های ایران و جاذبه های شهر ارومیه محسوب می شود، بازار ارومیه همانند دیگر بازارهای سنتی ایران در بافت قدیمی شهر قرار دارد. این بازار که بر اساس نیازهای اجتماعی و اقتصادی مردم ارومیه در عصر خود شکل گرفت، دارای معماری خاصی است که با اندک تفاوت‌هایی تقریبا در تمامی بازارهای سنتی ایران وجود دارد. بازار ارومیه که آن را حاصل ذوق هنری و معماری ایرانی-آذری دانسته‌اند، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و همواره یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

چند بازار پرطرفدارتر در ارومیه

این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۶۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۶۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازار ارومیه که یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ارومیه محسوب می‌شود، در دوره صفویه ساخته شد. این بازار که در مرکز شهر و کنار مسجد جامع ارومیه قرار دارد، هنگام ساخت به بزرگی امروز نبود. در دوران زندیه و قاجاریه بر وسعت و بخش‌های بازار افزوده شد.

در زمان شکل‌گیری بازار ارومیه، روستاهای اطراف شهر برای عرضه و تقاضای محصولات مورد نظر خود به این مکان مراجعه می‌کردند. وجود مسجد و حمام در کنار بازار تاریخی ارومیه نشان‌دهنده پویایی این بخش از شهر در زمینه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر کارکردهای بازارهای سنتی ایران در عصر خود بوده است. عمده واردات در زمان‌های گذشته نفت بود که با شتر از قفقاز به بازار تجاری خوی و از آنجا به بازار ارومیه و تبریز انتقال داده می‌شد. بازار ارومیه در حدود ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد که بافت قدیمی آن امروزه تحت مراقبت و بهسازی است.

چند بازار پرطرفدارتر در ارومیه

این بازار بالغ بر ۱۰۰۰ مغازه با کارکردهای مختلف و متنوع، هفت تیمچه و سرای نسبتا بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد معروف به مسجد جامع را در خود جای داده است.

امروزه با عبور از در اصلی بازار، ابتدا مغازه‌های لبنیات‌فروشی به چشم می‌خورند و بعد می‌توان وارد راسته زرگرها شد. با گذشتن از این راسته، فرش‌های ابریشمی اصیل در بازار شهر توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. در طول مسیر این زیبایی معماری بازار ارومیه است که چشم‌ها را به‌سمت خود سوق می‌دهد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید