شکم‌گردی در خرم‌آباد فوق‌العاده است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند غذای محلی خرم‌آباد که باید امتحان کرد، بیشتر بدانید.

چند غذای محلی خرم‌آباد که باید امتحان کرد!

سلام نو _ سرویس گردشگری: در ایران در هر منطقه و قومیت خاص غذاهای خاصی نیز طبخ می شود که قطعا امتحان کردن آن ها می تواند بخش جالبی از سفر باشد. لرستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای غذاهای سنتی بسیاری است که در این مطلب در اصفهان تور به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. متنوع بودن غذاهای محلی و سنتی کشور یکی از چیزهایی است که مردم در سفرهای خود به آن توجه دارند و تنوع این غذاها مسافران را به چشیدن آن ترغیب می‌کند. لرستان علاوه بر فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری دارای غذاهای سنتی خوشمزه‌ای است و برخی از این غذاها در ایام نوروز توجه بسیاری از مسافران را به خود جذب می‌کند.

غذاهای خرم‌آباد، خوشمزه و هیجان‌انگیز

چزنک رغو

در میان مردم خرم آباد نوعی نان که غذایی سنتی است با نام چزنک رغو وجود دارد که در زمان ورود مهمانی تازه وارد و به احترام وی طبخ می شود. در گویش محلی به نان فطیر چزنک و به روغن حیوانی رغو گویند.

چند غذای محلی خرم‌آباد که باید امتحان کرد!

به همین سبب نیز نام این غذا برگرفته شده از مواد اولیه تشکیل دهنده آن که نان فطیر و روغن حیوانی است، بوده و به آن چزنک رغو گویند. این نان اغلب با شیره انگور، خرما و یا خاک قند خورده می شود.

آش شله ماش

یکی از غذاهای محلی خرم آباد و همچنین شهرستان دورود، آش شله ماش دورود است. طبخ این آش به دلیل زمان بر بودن، نیازمند صبر زیادی است. مواد اولیه تشکیل دهنده آش شله ماش، لوبیا چیتی،‌ ماش،‌ عدس، ‌برنج،‌ پیاز، آب‌گوشت، کشک، زعفران و نعنا داغ است. بهتر است لوبیایی که برای تهیه این آش دلپذیر درنظر گرفته شده، از شب قبل خیس شده و آب آن‌ چند بار عوض شود. همچنین برنج و عدس را نیز از یک ساعت قبل از تهیه‌ آش باید در آب خیس کرد.

آش گوشت خرم‌آباد

آش گوشت خرم‌آباد یکی دیگر از غذاهای مناسبتی شهرستان خرم‌آباد که اغلب در عروسی‌ها و اعیاد طبخ می‌شود، آش گوشت است.

چند غذای محلی خرم‌آباد که باید امتحان کرد!

زیر برنجی یا همان چلو گوشت را در سینی بزرگی که به‌ اصطلاح لُری به آن مجمع می‌گویند، سرو می‌کنند. مجمع، سینی‌های مخصوص و گردی از جنس رویی یا استیل است که هر سینی برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود.

افراد به شکل گرد دور مجمع نشسته، غذا را سرو می‌کنند. نحوه‌ی کشیدن این غذا در مجمع نیز آداب خاصی دارد، به این گونه که کمی پلو در کف مجمع می‌ریزند، سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج کشیده و روی آن‌را با برنج می‌پوشانند به‌طوری که گوشت پیدا نباشد. در آخر یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و برای گرم نگه داشتن غذا، روی آن را تا زمان سرو با نان محلی می‌پوشانند. در دستور پخت این غذا، از گوشت تمامی قسمت‌های گوسفند از جمله ماهیچه، گردن و مغز ران می‌توان استفاده کرد. هرچند امروزه برای طبخ آش گوشت، استفاده از ماهیچه و مغز ران رایج‌تر است.

نحوه کشیدن این غذا سبب لذت چند برابر در زمان خوردن می‌شود به این صورت که پلو را در کف مجمع ریخته و گوشت‌های پخته را در وسط برنج می‌ریزند.

چند غذای محلی خرم‌آباد که باید امتحان کرد!

روی آن را با برنج می‌پوشانند به‌طوری‌که گوشت دیده نشود و با زرشک و زعفران تزیین می‌کنند، سپس غذا را با نان می‌پوشانند تا سرد نشود.

غذاهای محلی خرم‌آباد، یک شکم‌گردی تمام عیار

شامی کوو خرم‌آباد

شامی کوو خرم‌آباد در طبخ تفاوت چندانی با شامی‌های مرسوم ندارد. اما در مواد اولیه‌ آن برای تهیه‌ سس شامی، از رب انار، سبزی‌های معطر و مغز گردو استفاده می‌شود. این غذای لذیذ به دلیل داشتن رب انار، ترش بوده، بنابراین اگر مزه‌ ترشی با ذائقه‌ی شما سازگار نیست، بهتر است مقداری شکر به سس آن اضافه کنید.

خورش کلیه‌ترش

گوشت گوسفند، سیب‌زمینی، رب انار، پیاز، نمک،‌ زردچوبه و فلفل، غذای سنتی و پر طرفداری را با نام خورش کلیه ترش تشکیل می دهند. این غذای لذیذ در بین مردم خرم آباد طرفداران زیادی دارد.

گوله ریزه

گوله ریزه یا همان خوراک گوشت قلقلی در لرستان به دلیل افزوده شدن برنج خردشده، آرد گندم و سیب زمینی به ترکیب اصلی این غذا طعم فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. از آنجایی‌که زمان زیادی برای طبخ خوراک گوله ریزه لازم نیست، این غذا می‌تواند در مواقعی که مهمان سرزده دارید، به سفره‌ی شما رنگ و لعاب خاصی ببخشد.

چند غذای محلی خرم‌آباد که باید امتحان کرد!

گوشت چرخ‌کرده، برنج نیم‌دانه، آرد گندم، روغن، سیب‌زمینی، رب گوجه و ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) مواد مورد نیاز شما برای تهیه‌ی این خوراک خوش‌طعم است.

خورش قلیه ترش

قلیه ترش یا قلیه لری از خورشت‌های خوشمزه استان لرستان است و یکی از انواع غذاهایی است که نامش با خطه جنوب ایران گره‌خورده است و شما می‌توانید در این نقطه ایران قلیه های محلی بخورید. اصل این خورشت با گوشت تهیه می‌شود ولی بعضی‌ها با مرغ هم سرو می‌کنند. مواد به‌کاررفته در این نوع خورشت مرغ یا گوشت قرمز، سیب‌زمینی، شیره تمر هندی، بیاز، روغن و نمک و فلفل است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید