۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 55418827

خرم‌آباد برای گردشگران دیدنی‌های فراوان دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌های خاص و جالب خرم‌آباد بیشتر بدانید.

آبشار بیشه خرم آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی خرم آباد واقع در استان لرستان بیشتر از خیلی شهرهای دیگر ایران است. خرم آباد که با شهر هزار چشمه هم معروف است تعداد زیادی چشمه و آبشار دارد و در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. خرم آباد به عنوان یکی از مناطق زیبای ایران با جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی شناخته می شود. در ادامه به تعدادی از این دیدنی‌های خاص و جالب در خرم‌آباد سرسبز و زیبا می‌پردازیم.

دیدنی‌های تاریخی خرم‌آباد؛ خاص و فوق‌العاده

سنگ نبشته خرم آباد

اثر تاریخی سنگ نبشته خرم آباد کتیبه ای سنگی به ارتفاع ۳.۵ متر است که به خط کوفی روی قطعه سنگ بزرگی نوشته شده است و در شرق خرم آباد قرار دارد. سنگ نبشته خرم آباد به شکل مربع تراشیده شده است و قدمت آن به قرن ششم و دوران سلجوقیان می رسد. به نظر می رسد که این سنگ نبشته یا برد حکم امیر ابوسعید برسق است.

دیدنی‌های خاص و جالب خرم‌آباد

این کتیبه طوری طراحی شده است که چهار وجه آن به سوی آثار باستانی همچون پل شکسته، مناره آجری، قلعه فلک الافلاک و حوض موسی است که با بازدید از این اثر تاریخی می توانید با یک تیر چند نشان بزنید. سنگ نبشته خرم آباد در سال ۱۳۳۴ با شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: لرستان، خرم آباد، بلوار شریعتی

آسیاب گبری

آسیاب گبری از آثار باستانی جنوب خرم آباد است و یکی از جاذبه های گردشگری غرب کشور محسوب می شود. تاریخ ساخت این بنا مربوط به دوران ساسانیان است و تا دوره قاجار مورد استفاده مردم قرار گرفته است. آسیاب گبری دارای ساختمانی به شکل مکعب مستطیل با طول ۲۶ متر، عرض ۶ متر و ارتفاع ۱۱.۵ متر است. در ساخت این آسیاب ازسنگ های تکه تکه، قلوه سنگ همراه با ملات ساروج استفاده شده است. این بنا به شماره ۳۶۳۹ در لیست فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آدرس: لرستان، خرم آباد، محله پشته حسین آباد، خیابان طیب، چهارراه طیب

دیدنی‌های خاص و جالب خرم‌آباد

حمام گپ

حمام تاریخی گپ در مرکز شهر خرم آباد از جمله بنا های مهم ایرانی است که به دلیل معماری زیبا مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است. قدمت این حمام تاریخی به دوران صفویه بر می گردد. حمام گپ به دلیل آسیب های زیادی که دیده بود مدت ها بدون استفاده باقی ماند، اما امروزه با بازسازی بخش خصوصی دوباره رونق گرفته است. مساحت حمام گپ در حدود ۸۰۰ متر است و با تزئینات زیبا و گچ بری ساده چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. بخش مرکزی بنا بر روی چهار ستون سنگی قرار دارد. برای ورود به حمام باید چند پله پایین روید تا وارد بخش سربینه شوید.

این حمام در گذسته دو حوض داشت که امروز از آن ها استفاده ای نمی شود. این حمام قدیمی با واگذاری به بخش خصوصی به عنوان یک مجموعه فرهنگی و پذیرایی در شهر خرم ‌آباد تغییر کاربری داده است و اکنون یک چای خانه و رستوران است. حمام گپ در تاریخ ۱۷خرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۵۷ در لیست فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان حافظ

دیدنی‌های خاص و جالب خرم‌آباد

خانه تاریخی آخوند ابو

این خانه قدیمی منزل روحانی به نام ابو بود که از آن تحت عنوان خانه جهانگردی نیز یاد می شود و از قدیمی ترین خانه های شهر خرم آباد محسوب می شود. خانه آخوند ابو در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است. این بنا دارای دو بخش شمالی و جنوبی است که بخش شمالی آن در دو طبقه احداث شده و دو ورودی به مهمانخانه ها و سالن های بزرگ دارد. قدمت خانه آخوند ابو به اواسط دوره قاجار بر می گردد و در شهریور ۱۳۷۸ با شماره۲۴۳۲ در لیست فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: لرستان، خرم‌آباد، ضلع غربی قلعه فلک افلاک، خیابان دوازده برجی

چند جاذبه طبیعی و جالب خرم‌آباد

مخمل کوه

مخمل کوه به دلیل گل سنگ های مخملی رنگش به این اسم شهرت یافته و در شمال شرقی شهر خرم آباد واقع شده و از جاذبه های استان لرستان است.

دیدنی‌های خاص و جالب خرم‌آباد

آبشار مخمل کوه که در تنگه معروف به شبیخون در پارک جنگلی واقع شده است، طبیعتی را تشکیل داده که تا چشم کار می کند سرسبزی است و موجب شده تا مخمل کوه به جایی بکر و بسیار قشنگ تبدیل شود.مجموعه‌ی مخمل کوه از زیباترین دیدنی‌های خرم‌آباد است که بخشی از دره‌ی تاریخی خاید آلو است. در بهار و تابستان منظره‌ی پارک جنگلی و تفرجگاه شمال مخمل کوه بسیار دیدنی است.

آدرس مخمل کوه: خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن، انتهای خیابان ولیعصر

آبشار بیشه خرم آباد

آبشار بیشه یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. هم‌جواری این آبشار با جنگل‌های بلوط باعث به‌وجود آمدن چشم‌اندازهای طبیعی بکری در اطراف آبشار بیشه گشته است. این آبشار در آغاز سال در پرآب‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد؛ آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است. این آبشار با توجه به قرار داشتن در کنار روستای زیبای بیشه به آبشار بیشه موسوم است.

آدرس: ۶۰ کیلومتری خرم‌آباد، بخش پاپی، دهستان سپیددشت، روستای بیشه، آبشار بیشه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید