بندرعباس به دلیل پیشینه‌ خود دارای جاذبه‌های تاریخی فراوانی است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: سفر به شهرهای جنوبی ایران مانند بندرعباس بهترین گزینه برای انتخاب هستند. جاهای دیدنی بندرعباس بسیار زیاد و متنوع هستند؛ به‌طوری‌که بازدید از آن‌ها می‌تواند یک مسافرت خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی از تمام مکان های دیدنی شهر بازدید کنید. پس بیایید با این شهر تجاری و تاریخی جنوب ایران آشنا شویم.

جاذبه‌های مهم تاریخی بندرعباس

قلعه فین

برای تجسم دوران باستانی بندرعباس، باید ۹۵ کیلومتر به شمال غربی شهر سفر کنیم. هم جاده و هم راه‌آهن در خدمت ما هستند تا به قلعه فین برویم و ببینیم مردم تاریخ گذشته چگونه روی بلندی قلعه می‌ساخته‌اند تا در زمان حملات احتمالی دشمنان، بر آن‌ها اشراف داشته باشند. دیدنی دوم ما در این نوشته، قلعه فین است که با شایستگی در فهرست جاهای دیدنی بندرعباس قرار گرفته است.

متاسفانه زلزله سال ۱۳۸۶ بخش قابل توجهی از قلعه فین بندرعباس را تخریب کرده اما هنوز هم می‌توان دریافت که این ارگ به طور تقریبی ابعادی ۳۰۰ در ۲۰۰ متری داشته و درکنار آن برج‌هایی استوانه‌ای شکل برای قرارگیری ادوات جنگی ساخته شده بوده‌اند.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید!

با مشاهده زیرساخت‌های امروزی‌تر در مسیر صعود نیز مشخص می‌شود در روزهای معاصر تاریخ، خان‌های محلی از این قلعه استفاده می‌کرده‌اند. روی هم رفته اگر دوست دارید ساعاتی را در تونل زمان بندرعباس سپری کنید؛ قلعه فین انتخابی فوق العاده خواهد بود.

حمام گله داری

همان طور که اشاره شد، در آبگرم گنو امکان استحمام وجود دارد اما در حمام گله آب تنی نخواهید داشت؛ این حمام تاریخی شاهکار دوره قاجار است و در خیابان امام خمینی و محله قلعه شاهی ساخته شده است، تاجری سرشناس به نام حاج شیخ احمد گله داری این حمام را به منظور خدمت رسانی به مردم بنا نهاد و با اینکه در زمان های گذشته به عنوان تنها محل استحمام مردم خلیج فارس استفاده می شده است اما این روزها با تغییر کاربری به موزه تبدیل شده است و جزو جاهای دیدنی بندرعباس به شمار می رود.

برای مقاومت این بنا از مصالح دریایی مانند سنگ‌ های اسفنجی و ساروج محلی همراه با گچ دستکوب استفاده شده تا در برابر رطوبت دوام بالایی داشته باشد، این سنگ ها از خلیج فارس تهیه شده اند و سایر مصالح مانند آجرفرش های استفاده شده در کف حمام دارای استحکامی زیادی هستند.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید!

آب حمام از چشمه‌ های اطراف تامین می شده است و معماری بسیار زیبای این بنا زبانزد همگان است، سقف حمام به صورت ۵ گنبدی بوده تا سیستم تهویه و نور رسانی به داخل حمام همراه با سیستم گرمادهی ایجاد شود، همچنین روزنه های موجود در سقف این حمام وظیفه روشنایی را بر عهده داشتند.

بخش خزینه به عنوان بخش دیگری از حمام گله داری است که نقش گرم کردن آب مورد استفاده در حمام را داشته است و این قسمت از حمام از جنس ساروج و سنگ ساخته شده‌ است. حمام گله داری بندرعباس به عنوان ارزشمندترین اثر تاریخی شهر بندرعباس در سال ۱۳۷۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در طی چندین سال اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

چند جاذبه تاریخی بندرعباس که باید دید

مسجد جامع بندرعباس

شهر بندرعباس شهری با اهالی شیعه و سنی است. در سال ۱۱۷۵ هجری قمری برای اهل تسنن مسجدی بی نظیر در این شهر ساخته شده است تا برای خلوت با خدا به این مسجد سر بزنند.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید!

مسجدی تاریخی به نام دلگشا با بیش از دو سده قدمت در دو طبقه با بیش از ۲۰ درب است، همچنین کاشی‌ کاری های ظریف در این اثر تاریخی توجه شما را به سوی خود جلب خواهد کرد و در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به عملیات بازسازی این مسجد مشغول بودند. در واقع می توان گفت مسجد دلگشای بندرعباس یکی از کامل ترین مساجد در جنوب کشور است، پس به یاد داشته باشید تا در هنگام سفرتان به بندرعباس، حتما به بلوار ساحلی طالقانی رفته و زمانی را برای بازدید از این مسجد تاریخی و زیبا اختصاص دهید. بازدید از این مسجد زیبا برای عموم رایگان است و همه روزه می توانید از صبح تا بعد از نماز مغرب و عشا به این مسجد سر بزنید.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت هایی تحت عنوان کلاه فرنگی در سه شهر رشت، تهران و بندرعباس معروف هستند. عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در دو طبقه در زمان صفویه ساخته شده است و در زمان های گذشته به عنوان ساختمان گمرک مورد استفاده بوده است، این عمارت با حیاط‌ های وسیع در اطراف خود برای تاجران داخلی و خارجی امکان اقامت فراهم می کرده است.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید!

در ساخت این عمارت از مصالحی مانند سنگ سیاه، ساروج و گچ استفاده شده است و در مجموعه دارای ۳۳ اتاق و یک سالن است که مزین به گچ بری های زیبایی هستند، همچنین پنجره های این بنا منبت کاری انجام شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، شما نیز برای بازدید از این بنای تاریخی باید به بلوار طالقانی در مجاورت اسکله قدیمی بروید. این بنا دارای قلعه‌ ای با ۱۶ برج و سه دروازه است و با معماری اروپایی خود همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

موزه آب بندر عباس

پیش از این برای دیدن برکه‌های باران در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس حاضر شده بودیم. حالا، در ایستگاه نهم خود از این سفر مجازی دوباره به آن بازگشته و موزه آب بندر عباس را مورد بازدید قرار می‌دهیم. نکته جالب درباره این موزه دیدنی، تداخل بحران آب این روزهای ایران با چالش مردم باستانی است. زمانی که ناچار بوده‌اند با هزاران مشقت چاه و قنات حفر کرده و آب به دست آمده از آن را مانند گنجی گران‌بها در خمره و مشک نگهداری کنند.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس را از دست ندهید!

پیشنهاد می‌کنیم حتما به این موزه سر بزنید؛ ظروف فلزی، کوزه‌های سفالی و سنگی؛ گاوچاه و بسیاری دیگر؛ وسایلی نیستند که در موزه‌های دیگر به راحتی یافت شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید