سفر به بندرعباس خاص و منحصر به فرد می‌شود اگر با برنامه‌ای از پیش تعیین شده در بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن گشت‌وگرد داشته باشید.

بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه‌های گردشگری بندرعباس در کنار فعالیت‌های مهم اقتصادی و تجاری کشور باعث شده است مرکز استان هرمزگان به یکی از شهرهای مهم ایران تبدیل شود. سفر به جنوب ایران و بندرعباس می‌تواند از جذاب‌ترین سفرها محسوب شود زیرا در این منطقه آثار تاریخی و اماکن طبیعی بسیار زیبا و منحصر بفردی وجود دارد.

جاذبه‌های دیدنی جذاب بندرعباس

قلعه فین بندرعباس

برای تجسم دوران باستانی بندرعباس، باید ۹۵ کیلومتر به شمال غربی شهر سفر کنیم. هم جاده و هم راه‌آهن در خدمت ما هستند تا به قلعه فین برویم و ببینیم مردم تاریخ گذشته چگونه روی بلندی قلعه می‌ساخته‌اند تا در زمان حملات احتمالی دشمنان، بر آن‌ها اشراف داشته باشند. دیدنی دوم ما در این نوشته، قلعه فین است که با شایستگی در فهرست جاهای دیدنی بندرعباس قرار گرفته است.

متاسفانه زلزله سال ۱۳۸۶ بخش قابل توجهی از قلعه فین بندرعباس را تخریب کرده اما هنوز هم می‌توان دریافت که این ارگ به طور تقریبی ابعادی ۳۰۰ در ۲۰۰ متری داشته و درکنار آن برج‌هایی استوانه‌ای شکل برای قرارگیری ادوات جنگی ساخته شده بوده‌اند.

بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

با مشاهده زیرساخت‌های امروزی‌تر در مسیر صعود نیز مشخص می‌شود در روزهای معاصر تاریخ، خان‌های محلی از این قلعه استفاده می‌کرده‌اند. روی هم رفته اگر دوست دارید ساعاتی را در تونل زمان بندرعباس سپری کنید؛ قلعه فین انتخابی فوق العاده خواهد بود.

غار خرسین

یکی از از جاذبه های گردشگری دیدنی اطراف بندرعباس غار خرسین است. معجزه‌ای نمکی وسط کویر که بیشتر مرا یاد فیلم افسانه جومونگ و کوه نمک گوسان می‌اندازد. گنبدی نمکی و دیدنی که علاوه‌بر پوشش گیاهی بین سنگ‌های نمکی، غاری بزرگ دارد و درواقع موقعیتی همه‌چیز تمام است. غار خرسین محیط دیدنی و پوششی صیقلی و زیبایی دارد ولی حرکت در آن باید محتاطانه باشد. پوشش نمکی این غار ناپایدار و سست است پس اصلا با دل شیر به دل این غار نزنید و مراقب باشید زیباییش چشمان شما را سحر نکند.

این غار کنار روستای خرسین از شهرستان بندرعباس قرار دارد و درواقع فاصله چندانی تا خود شهر ندارد. برای تماشایش عزم جزم و خودرو که جزو بدیهیات است، باید بلد مسیر و وسایل حرفه‌ای غارنوردی هم داشته باشید.

بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

محله باستانی سورو

وقتی حرف از محله‌های باستانی می‌شود فکروذهن همه در بندرعباس به یک اسم ختم می‌شود، سورو. محله باستانی سورو، قسمت غربی محله‌ای با همین اسم در بندرعباس قرار دارد. محله‌ای دیدنی که هنوز محل جمع‌آوری سکه‌های باستانی دوران صفویه، قاجار و ساسانی است. طبق نظر محققان این محل مرکز حکومت در هرمزگان محسوب می‌شود. درواقع سورو محله‌ای باستانی بود که در آن ضرب سکه نسل‌به‌نسل انجام شده است. گذشته این منطقه بافت گیاهی خاص هم داشته است که درخت‌هایی مثل گز، کنار، کرت، گهور و خرگ را شامل می‌شود.

جذاب‌ترین دیدنی‌های بندرعباس

حمام گله داری

برخلاف آبگرم گنو، در حمام گله داری آب‌تنی نخواهید کرد؛ بلکه شاهد شاهکار دوره قاجاریه خواهید بود که برای مدت‌های طولانی تنها محل استحمام مردم خلیج فارس بوده است. در آن سال‌ها، شخصی به نام حاج شیخ احمد گله داری، حمامی می‌سازد و آن را وقف بهداشت عمومی می‌کند. نحوه عملکرد این حمام که حالا به موزه تبدیل شده؛ فوق العاده جالب است و به همین دلیل در لیست سفر مجازی ما بین جاهای دیدنی بندرعباس قرار گرفته است.

بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

اسکلت حمام از مصالح دریایی کار شده تا در برابر رطوبت دوام بالایی داشته باشد و آب خزینه آن به طور پیوسته توسط یک راه مال‌رو از برکه و چشمه‌های اطراف تامین می‌شده است. معماری زیبای سقف که گنبدی شکل کارشده تا علاوه بر انجام تهویه نور را به داخل هدایت کند به همراه سیستم گرمادهی که هوشمندانه گازهای سمی را به بیرون هدایت می‌کند نشان می‌دهد که پیش از ما نیز بشر به حد توان برای فراهم آوردن اوقاتی خوش تدابیری اندیشیده بوده است. برای تماشای این حمام کافی است خود را به خیابان امام خمینی و محله قلعه شاهی بندرعباس برسانید.

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بندرعباس است که در دوران حکومت صفویان ساخته شده. این عمارت در واقع گمرک قدیمی شهر و جایی برای انجام تجارت ها و واردات و صادرات بوده است. طبقه همکف این عمارت محل نگه داری کالا و طبقه دوم مربوط به انجام امور اداری بوده است. گنبد این عمارت شباهت زیادی به کلاهی داشت که تاجران فرنگی به سر می گذاشتند.

بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

به همین دلیل هم این عمارت، در بین مردم عمارت کلاه فرنگی نام گرفت و همین نام بر روی آن ماند. این عمارت یکی از آثار باستانی ثبت شده ایران محسوب می شود و بازدید کنندگان می توانند با تهیه بلیط، از آن دیدن کنند.

آدرس: هرمزگان، بندرعباس، مجاورت اسکله قدیمی بندرعباس در بلوار طالقانی

ساعات کاری: همه روز از ۸ صبح تا ۱۴ به غیر از روزهای تعطیل

پل لاتیدان بندرعباس

یکی از جاذبه های بندرعباس در منطقه بندرخمیر، پل لاتیدان بر روی رودخانه کول است. این رودخانه یکی از طویل ترین رودخانه های ایران است که تا سالیان سال در زیر خاک مدفون بوده و کمتر از ۱۰۰ سال پیش به علت سیلاب از زیر خاک بیرون آمد. این سازه که مسیری برای بازرگانان در دوران صفوی بوده است، امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بندرعباس محسوب می شود. افرادی که به بناهای تاریخی و معماری قدیمی ایرانی علاقه داشته باشند، می توانند اوقات خوبی را در این مکان دیدنی بندرعباس سپری کنند. بازدید از این پل برای عموم آزاد بوده و نیازی به تهیه بلیط نخواهید داشت.

آدرس: هرمزگان،۷۰ کیلومتری غرب بندرعباس، رودخانه کول، جاده لار

بندرعباس و دیدنی‌های جذاب‌تر آن

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید