۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 55417798

اردبیل نه تنها طبیعت مدهوش‌کننده‌ای دارد که جاذبه‌های تاریخی آن نیز افسانه‌ای است با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌های عجیب اردبیل بدانید.

دیدنی‌های عجیب اردبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان اردبیل، دیاری سرسبز و جذاب در شمال غربی ایران است که جاذبه های طبیعی باورنکردنی و بناهای تاریخی بی نظیری را در خود جای داده است. در همین راستا به چند دیدنی عجیب و شگفت‌انگیز این دیار می‌پردازیم.

گردنه حیران، چشم‌اندازی حیرت‌انگیز

گردنه حیران از زیباترین جاده‌های شمالی ایران است که به جرات می‌توان گفت در جمع زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد. حیران درلغت و در فارسی به معنای شگفت زده شده است و جاده حیران جاده‌ای شگفت انگیز و جاذبه گردشگری ممتازی در مسیر بین آستارا و اردبیل است.

البته حیران در اصل ریشه تالشی دارد و به منطقه‌ای اشاره دارد که پوشیده از مه است. شاید فکر کنید که سفر فقط مقصد شما است اما با عبور از این جاده خواهید دید جاده مهمترین قسمت سفر است زیرا تمام طول مسیر با زیبایی‌های بسیاری رو به رو خواهید شد که شما را شگفت زده خواهند کرد، در واقع عبور از این جاده خودش سفری بی‌نظیر است.

دیدنی‌های عجیب اردبیل

گردنه حیران در مسیر آستارا-اردبیل واقع شده است. این منطقه سرسبز و رویایی گردنه‌ای در دل کوه‌های سرسبز شمالی ایران است که به همراه روستاهای وانه بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظت شده استان گیلان محسوب می‌شود. وجود فرصت گردشگری در این منطقه سبب شده است تا مردمان روستاهای اطراف با راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و به خصوص پخت غذاهای محلی و یا فروش میوه‌های جنگلی از نظر اقتصادی پیشرفت کنند.

اولین چیزی که هنگام عبور از این جاده چشمان شما را مجذوب خود می‌کند، پوشش جنگلی کوههای گردنه حیران است که همه جا را احاطه کرده است. آرام آرام که در جاده پیش می‌روید مراتع سرسبزی را پیدا خواهید کرد که زیبایی چشم نوازی به کلبه‌های منطقه می‌بخشد.

در این میان دام‌های چرنده یا اسب‌هایی که در کنار جاده می‌روند، سبب می‌شوند تا تصویری ماندگار در ذهن شما ثبت شود و همه این زیبایی‌های طبیعی شما را مجذوب خود خواهند کرد. البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود.

دیدنی‌های عجیب اردبیل

همه این زیبایی ها در این گردنه در جاده مه آلود غرق می‌شوند تا بهشتی رویایی برای شما ایجاد کنند و این سوال ممکن است به ذهن شما خطور کند که این مه در این ارتفاع از کجا آمده است؟

در واقع مه از دریای خزر در داخل گردنه می‌پیچد، گویی در این ارتفاع در میان ابرها راه می‌روید. یک طرف این گردنه کوههای سرسبز است و در طرف دیگر و در قسمت دره‌ای این گردنه رود ارس قرار دارد که قسمت مرزی بین ایران و آذربایجان است. این گردنه علاوه بر تابستان و بهار در فصل زمستان که همه کوههای آن پوشیده از برف است جذابیت ویژه‌ای دارد.

پل معلق مشگین شهر، پلی در میان طبیعت

در دامنه‌ کوه‌های زیبای سبلان و در استان اردبیل، یکی از ده شاهکار معماری ایران در حوزه گردشگری، پل معلق مشگین شهر بوده که در ارتفاع پارک جنگلی این شهر قرار گرفته است. به شما اطمینان می‌دهم اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال سفری مهیج و هیجان‌انگیز در دل طبیعت هستند، با خواندن این مطلب تا انتها، در اولین فرصت به این منطقه خواهید رفت.

دیدنی‌های عجیب اردبیل

آن چه مرکز تفریحی پل معلق مشگین شهر را متمایز کرده، تلفیق زیبایی‌های طبیعی با دستاوردها و سازه‌های انسانی است. در این مرکز شما علاوه‌بر عبور از پلی معلق در آسمان می‌توانید از تماشای دره، کوه‌های سرسبز و رودخانه هم لذت ببرید.

همچنین این پل تنها بخشی از مجموعه بزرگ گردشگری پل لند (Pol Land) یا همان نور سبلان است. مرکز تفریحی با نام سابق خیاو تاگیردولی، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل، امکانات مهیجی و متعددی نظیر زیپ لاین، موتور سواری و غیره را برای مسافران و گردشگران مهیا کرده که بی‌تردید اوقات خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی را برای آن‌ها رقم خواهد زد.

جالب این جا هست که سفر به این منطقه، محدود به زمان خاصی نیست. یعنی در هر فصلی زیبایی‌های منطقه متناسب با طبیعت، تغییر می‌کند. می‌توانید تابستان بروید و از سرسبزی و هوای مطبوع منطقه لذت ببرید. یا این که پاییز را برای سفر انتخاب کرده و از مناظر طبیعی رنگارنگ دیدن کنید. اگر هم اهل سفر به مناطق سردسیر و برفی هستید، بی‌شک پل معلق مشگین شهر می‌تواند یکی از جاذبه‌های توریستی و تفریحی با تِم سفید باشد.

دیدنی‌های عجیب اردبیل

شهر یئری، عجیب و دیدنی

شهر تاریخی یئری حدود ۴۰۰ هکتار وسعت دارد. محوطه اصلی آن از سه بخش قلعه نظامی (که به علت نزدیکی به روستای ارجق، با نام قلعه ارجق نیز شناخته می‌شود)، قوشاتپه و معبد تشکیل شده است. علاوه بر این، در این شهر بخش‌های دیگری مانند: منطقه مسکونی نزدیک قلعه، گورهای باستانی و رودخانه قره‌سو نیز به چشم می‌خورد.

آدم‌های سنگی در بخش قوشاتپه قرار دارند. کاوش‌ها نشان می‌دهد که قوشاتپه به هزاره هفتم پیش از میلاد تعلق دارد و بخش‌های دیگر قدمتی در حدود ۳۵۰۰ ساله دارند. قوشاتپه به معنی دو تپه نزدیک یکدیگر است و به علت مشرف بودن دو تپه رو به روی هم، به این نام خوانده می‌شود. همچنین در قسمت پایین معبد، غاری وجود دارد که به آن قارا کُهول می‌گویند. در گذشته از این غار به عنوان آب‌انبار، حمام و همچنین به عنوان محل تطهیرشدن برای ورود به معبد استفاده می‌شده است. شهر باستانی یئری در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی‌های عجیب اردبیل

این منطقه طی سه دوره کاوش توسط باستان‌شناسان کشف و مطالعه شده است و هنوز اختلاف نظرهایی در مورد تاریخچه و کاربری این شهر باستانی وجود دارد. سازه‌های این شهر جزو بناهای باستانی منحصر به فرد محسوب می‌شود و سنگواره‌های یافت شده در آن، از لحاظ قدمت تاریخی همزمان با قدمت تمدن مایاها در پرو، مکزیک است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید