۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
کد خبر: 55417781

اردبیل مملو از جاذبه‌های طبیعی درجه یک است از این رو با ما همراه باشید و درباره ۳ دریاچه اردبیل که باید دید، بیشتر بدانید.

۳ دریاچه اردبیل که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: اردبیل زیبایی‌های وافر دارد و شگفتی‌های طبیعت و چشم‌اندازهای شوق‌آفرین آن بر کسی پوشیده نیست، سه دریاچه آن از جمله جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز این دیار محسوب می‌شود از این رو در ادامه به این دریاچه‌های دیدنی می‌پردازیم.

دریاچه شورابیل، دریاچه‌ای با دسترسی راحت

دریاچه شورابیل از بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل شهری ایران در اردبیل است که وسعت آن به حدود ۱۸۰ هکتار می‌رسد. این دریاچه با امکانات متنوع، از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از پیاده روی در مسیر سلامت اطراف این دریاچه و گشت‌وگذار در این منطقه در طول سال از دریاچه شورابیل بازدید می‌کنند.

دریاچه شورابیل در گذشته تالابی بزرگ با آب شور در شمال غربی ایران به شمار می‌رفت که در طول سال‌های اخیر میزان قابل‌توجهی از شوری خود را از دست داده است. دسترسی مناسب به دریاچه شورابیل محبوبیت این دریاچه را میان ساکنان اردبیل و مسافران دوچندان می‌کند. در اطراف دریاچه شورابیل امکانات متنوعی برای گردشگران تعبیه کرده‌اند و ظرفیت‌های گردشگری برجسته، این دریاچه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان اردبیل تبدیل کرده‌اند.

۳ دریاچه اردبیل که باید دید!

بسیاری از مکان‌های آموزشی و نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در اطراف این دریاچه قرار گرفته‌اند. ارتفاع بالای دریاچه شورابیل از سطح دریا، سبب سرمای هوا در این ناحیه در بیش از نیمی از سال و خنکی آن در فصل‌های بهار و تابستان می‌شود؛ به همین دلیل این دریاچه منطقه‌ای مناسب برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌رود.

دریاچه شورابیل در طول سال از گونه‌های متنوع پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند؛ اما به‌دلیل بافت شهری اطراف این دریاچه خبری از سایر حیوانات نیست. اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک سیاه و پلیکان خاکستری از معروف‌ترین گونه‌های مهاجر در این منطقه هستند و حواصیل، مرغابی، قرقاول و خوتکا از پرندگان بومی این منطقه به شمار می‌روند. به‌دلیل شوری آب دریاچه شورابیل تا سال‌ها گونه‌های گیاهی در اطراف آن رشد نمی‌کردند، اما با کاهش شوری آب این دریاچه در سال‌های اخیر، جنگل‌های مصنوعی در حوالی این دریاچه ایجاد کرده‌اند.

نشانی: اردبیل، خیابان دانشگاه

دریاچه سوها، یک زیبایی وصف نشدنی

دریاچه سوها که در واقع آبگیری نه‌چندان بزرگ محسوب می‌شود، محل تامین آب روستایی به‌همین نام است که در چهار کیلومتری دریاچه قرار دارد.

۳ دریاچه اردبیل که باید دید!

این آبگیر به‌واسطه جمع شدن آب پشت سد کوچکی به‌وجود آمده که جهت بهره‌برداری از آب‌های جاری منطقه احداث شده است. عمق این دریاچه که در زبان مردم محلی به «سوا» نیز معروف است، در مناطق میانی به ۶ متر نیز می‌رسد. پهنای دریاچه سوها به نیم‌کیلومتر و طول آن به ۱٫۵ کیلومتر می‌رسد و اطراف آن، محل رویش گل‌های بابونه وحشی است.

دریاچه سوها، یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده استان اردبیل است که مناظر خیره‌کننده و طبیعت سرسبزی را در اطراف خود دارد. این دریاچه حیرت‌انگیز یکی از منزلگاه‌های محبوب طبیعت‌گردان اردبیل نیز محسوب می‌شود و با آب‌وهوای خنک و دلپذیر خود در فصل تابستان، از ظرفیت‌های بسیاری برای جذب گردشگران برخوردار است.

دریاچه سوها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان اردبیل، مقصدی ایدئال برای عکاسان حیات‌وحش و علاقه‌مندان به فعالیت‌ و ورزش‌های آبی نیز به شمار می‌آید؛ جایی که آنان قادرند تا از زیبایی‌های این منطقه رویایی، بهره لازم را ببرند. با ما همراه شوید تا در این مقاله به دریاچه سوها، پهنه‌ای فیروزه‌ای و مه‌آلود در دل کوهستان‌های سرسبز اردبیل سفر کنیم.

نشانی: ایران، استان اردبیل، شهرستان نمین، ۴ کیلومتری شمال شرقی روستای سوها

۳ دریاچه اردبیل که باید دید!

دریاچه نئور، چشم‌اندازی باورنکردنی

دریاچه نئور از جاهای دیدنی استان اردبیل و استان گیلان است و در نزدیکی جاده اسالم به خلخال و در خط مرزی استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد. این دریاچه در اصل دو بخش جدا از هم دارد که در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان‌ها، این دو قسمت به‌هم پیوسته و دریاچه‌ نئور شکل می‌گیرد. عمق قسمت‌های مختلف دریاچه نئور در بهار بین پنج تا ۱۳ متر تغییر می‌کند. بخش کوچک‌تر این دریاچه در حدود ۴۰ هکتار و قسمت بزرگ‌تر نزدیک به ۱۸۰ هکتار مساحت دارد.

دریاچه نئور با عنوان منطقه حفاظت‌شده زیر نظر سازمان محیط زیست کشور قرار دارد و اکوسیستم محیطی و اقلیم آن حائز اهمیت است. تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری در این دریاچه و اطراف آن، توجه کارشناسان را به خود جلب می‌کند.

۳ دریاچه اردبیل که باید دید!

بیش از ۷۰ گونه گیاهی معطر و دارویی، گرداگرد دریاچه نئور را پوشانده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به شبدر، بابونه، آلاله، کنگر و خاکشیر اشاره کرد. تنوع گونه‌های جانوری در این منطقه نیز بیش از ۹۰ گونه است که از میان آن‌ها می‌توان خرس، راسو، اسب، انواع خفاش و حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند را نام برد.

دریاچه نئور به‌دلیل قرارگیری در مناطق خوش آب و هوای جنگلی و سرسبز، در طول سال مورد توجه طبیعت‌دوستان و گردشگران بسیاری واقع می‌شود. به‌دلیل شهرت کمتر این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی اطراف خود، دریاچه نئور بکر و دست نخورده باقی مانده است؛ گرچه روز به روز استقبال طبیعت‌گردان و گردشگران از این منطقه بیشتر می‌شود. اطراف دریاچه نئور از مهم‌ترین سکونتگاه‌های ییلاقی عشایر نیز است.

نشانی: ایران، مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 1
    ولی حیف که این دریاچه ها تو اردبیل هست انگار بدون صاحب
  • راسم IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 1
    دریاچه شهرک پارساباد مغان یا همان دریاچه کشت و صنعت هم عالیه و هم زیباتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید