از دست دادن دندان برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد. یکی از بهترین راهکارا برای جایگزینی دندان از دست رفته انجام ایمپلنت فوری است. در این مطلب به طور کامل به مسئله ایمپلنت فوری پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه چگونه است؟

  ایمپلنت فوری چیست ؟

ایمپلنت یکی از روش های درمانی مناسب برای جایگزینی دندان های دارای مشکل می باشد. می توان با استفاده از ایمپلنت فوری به راحتی و در زمانی کوتاه، دندانی را جایگزین نمود. بسیاری از افراد که اقدام به استفاده از روش ایمپلنت فوری نموده اند، از نتیجه این عمل رضایت بسیار زیادی داشتند. 

به صورت کلی باید بگوییم ایمپلنت فوری می تواند گزینه ای مناسب برای حل مشکلات دندان های از دست رفته به شمار می رود. مسئله ای که امروزه به میزان زیادی افراد را درگیر نموده است. ایمپلنت های فوری اصولا از تیتانیوم می باشند. که در داخل استخوان فک قرار می گیرند. 

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه چگونه است؟

ایمپلنت فوری دیجیتال نوعی روش جایگذاری ریشه برای نگهداری دندان هایی است که از داشتن ریشه طبیعی محروم هستند. البته برای این کار لازم است فلز ایمپلنت را چند ماهی در استخوان فک قرار دهیم. تا قادر باشد با استخوان دندان به خوبی جوش بخورد. پس از آن می توانیم با قرار دادن تاج بر روی ایمپلنت فوری در یک روز، دندانی طبیعی در دهان خود جای گذاری کنیم. این ایمپلنت ها به صورت پیچ هستند و در استخوان جای می گیرند. شاید برخی از افراد تصور کنند ایمپلنت در یک روز مناسب نباشد.  اما باید بیان نماییم، افراد بسیار زیادی اقدام به ایمپلنت دندان در یک روز نموده و از نتیجه آن راضی بوده اند. کاشت ایمپلنت فوری بدون شک می تواند روشی عالی برای جایگزینی دندان های طبیعی از دست رفته باشد. 

تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت ساده

همانطور که نام ایمپلنت های فوری مشخص است ، طول درمان آن کمتر از ایمپلنت های ساده است و تمامی مراحل ایمپلنت به صورت تک جلسه ای انجام می شود.

مراحل انجام ایمپلنت فوری

  • پس از معاینه و جمع‌آوری اطلاعات لازم مانند عکس اشعه ایکس از دندان ها و فک ها, در صورتی که شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را داشته باشید، دهان تان بی حس می شود تا آماده جراحی ایمپلنت دندان شوید.
  • لثه برش می خورد یا با پانچ سوراخ می شود تا روی استخوان باز شود.
  • با دریل دندانپزشکی سوراخ کوچکی در استخوان فک در محل تعیین شده ایجاد می شود. این سوراخ به تدریج با مته های مختلف بزرگتر می شود تا به ابعاد ایمپلنت دندان برسد.
  • ایمپلنت دندان که شبیه به یک پیچ کوچک و باریک است در داخل این سوراخ جای می‌گیرد.
  • پس از اتصال قطعه واسطه‌ ای به نام اباتمنت بر روی ایمپلنت، از ایمپلنت و سطح لثه قالب گیری می شود تا روکش دندان متناسب، برای شما ساخته شود.
  • سپس روکش که معمولا با دستگاههای دیجیتالی فورا طراحی و ساخته می شود، بر روی آن نصب می‌شود.
  • لثه بسته شده و در صورت لزوم بخیه می خورد تا اطراف ایمپلنت را بگیرد.
  • ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه چگونه است؟

قیمت کاشت ایمپلنت دندان

هزینه کاشت بستگی به عوامل زیر دارد:

  • تخصص دندانپزشک
  • تعداد ایمپلنت
  • جنس ایمپلنت (زیرکونیا یا تیتانیوم)
  • جنس تاج مصنوعی (تمام سرامیکی، سرامیکی فلزی و یا پلاستیکی)
  • نوع پروتز بر پایه ایمپلنت
  • روش کاشت ایمپلنت (فوری، یک مرحله ای یا دو مرحله ای)
  • تکنولوژی های مورد استفاده
  • درمان های جانبی مانند پیوند استخوان جراحی لثه و غیره

مزایای ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری بیشتر برای دندان‌های جلویی قرار داده می‌شود، که در زیبایی چهره بیمار اهمیت بسیاری دارد و نیاز داریم جایگزینی فوری قرار دهیم  که نگرانی برای بی‌دندانی نداشته باشیم. در دندان‌های عقبی یا همان کرسی فقط در صورتی که گروهی باشند این کار را انجام می‌دهیم، در این مورد اگر بی دندانی به صورت تک دندانی باشد با وجود 60 نیوتن فشار هم به صلاح نیست این کار انجام شود اما در نهایت تمامی این گفته‌ها به شرایط بیمار بستگی دارد.

باید گفته شود که پروتز ثابت استحکام زیادی دارد و برای طول عمر 15 تا 20 سال ساخته می‌شود و چون ایمپلنت هنوز به طور کامل در فک جوش نخورده است نمی‌توان این فشار را به استخوان آن وارد کنیم و لازم است یک پروتز سبک و موقتی قرار داد تا زمانی که استخوان کاملا جوش بخورد.

از مزایای دیگر این پروتز موقت قابل سایش بودن آن است که باعث می‌شود فشارهای به وجود آمده از جویدن، به خود پروتز وارد شود و به ریشه دندان که ایمپلنت است آسیبی نرسد زیرا نباید هیچ حرکتی روی ایمپلنت وجود داشته باشد و به همین دلیل وارد شدن فشار به ناحیه ایمپلنت شده می تواند منجر به جوش نخوردن ایمپلنت شود، و در واقع حتی با از بین رفتن پروتز موقت هیچ آسیبی ایمپلنت را تهدید نمی‌کند.

از دیگر موارد استفاده از ایمپلنت فوری زمانی است که تعداد زیادی دندان مجاور هم از دست رفته باشد یا یک فک کامل بی‌دندان باشد، در این صورت کل ناحیه بی‌دندانی ایمپلنت می‌شود و در همان روز جراحی به وسیله یک پروتز موقت بهم وصل می‌شوند که ایمپلنت‌ها به هم متصل و در اصطلاح کلاف شوند که به صورت خودکار به ثبات ریشه‌ها کمک کرده و از تکان خوردن احتمالی ایمپلنت‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین با وجود این شرایط می‌توان امید داشت که ریشه‌ها در جای خود ثابت مانده‌اند و جوش خوردن تا حد زیادی بالا می‌رود و پس از دوره سه یا پنج ماهه که لثه‌ها شکل نهایی خود را به دست آورده‌اند می‌توان پروتز ثابت را با موقت تعویض کرد.

معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری 10 تا 15 درصد امکان موفقیت درمان ایمپلنت را کاهش می‌دهد و ما این روش را به کسانی توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه نمی‌توانند ناحیه بی‌دندانی را تحمل کنند و در موقعیت مناسب و ایده آل استخوانی نیاز دارند که همزمان با کشیدن دندان، در همان جلسه ایمپلنت و پروتز موقت هم برایشان قرار داده شود.

ایمپلنت فوری از قیمت بالاتری برخوردار است به این علت که یک پروتز موقت به صورت اضافه برای بیمار لحاظ می‌شود، در واقع هزینه یک پروتز اضافه از بیمار دریافت می‌شود.

مراحل انجام ایمپلنت فوری

_روز اول، جراحی ناحیه ریشه و خارج کردن دندان، کاشت ایمپلنت و ساخت پروتز موقت

_در فک پایین بعد از سه ماه و در فک بالا بعد از پنج ماه قالبگیری مجدد انجام می‌شود و بعد از حدود دو هفته پروتز نهایی توسط لابراتوار ساخته می‌شود و با پروتز موقت تعویض می‌گردد

_در شرایط بی‌دندانی کامل ایمپلنت فوری در روز جراحی به اتصالات دست دندان وصل می‌شود و در همان روز به دست دندان وصل می‌شود و در این شرایط دیگر نیازی به ساخت پروتز موقت نیست و در یک جلسه ریشه‌ها جراحی شده و اتصالات به پروتز و ایمپلنت وصل می‌شود و از همان روز اول پروتز شکل می‌گیرد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید