کرمان موزه‌های جالب و تماشایی بسیاری دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره دو باغ موزه دیدنی در کرمان بیشتر بدانید.

آشنایی با دو باغ موزه دیدنی در کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ موزه دفاع مقدس کرمان یکی از موزه های دیدنی ایران است که داستان 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی علیه کشورمان را روایت می‌کند. باغ موزه هرندی مجموعه ای تاریخی با باغی زیبا و دو موزه جذاب که از دیدنی های مهم کرمان به شمار می رود. در ادامه به این دو باغ موزه شگفت‌انگیز و دیدنی در کرمان می‌پردازیم.

باغ موزه دفاع مقدس کرمان، جاذبه‌ای دیدنی

باغ موزه دفاع مقدس کرمان جزو اولین و بزرگترین موزه‌های دفاع مقدس کشور است که در مرکز شهر کرمان و در نزدیکی میدان شهدا قرار دارد. ساختمان این موزه با الهام از معماری ایرانی و کرمانی و به کاربردن المان‌هایی از جنگ در 3 طبقه ساخته شده و طراحی آن بر عهده مهندس خان محمدی، یکی از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران بوده است.

در این موزه آثار و اسنادی به جا مانده از دوران جنگ را می‌بینید و وارد فضاهایی شبیه‌سازی شده قرار می‌گیرید تا حس و حال آن روزها را درک کنید.

دو باغ موزه دیدنی در کرمان

این موزه آثار را در دو بخش فضای باز و بسته به نمایش درآورده است و فضاهایی متفاوت را پیش‌روی تان قرار می‌دهد. مجموعه باغ موزه دفاع مقدس کرمان در زمینی به وسعت 23 هزار مترمربع ساخته شده و 2550 مترمربع آن به موزه اختصاص دارد. این مجموعه از سال 1376 تا 1377 به همت فرمانده وقت لشکر ۴۱ ثارالله، سردار سلیمانی ساخته شد. این مجموعه در 3 خرداد 1377 همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و کنگره بزرگداشت 8000 شهید استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

تالارهای باغ موزه دفاع مقدس کرمان

تالار عبرت

در این تالار گوشه‌ای از اسناد تاریخی سده اخیر کشور به نمایش درآمده و سعی دارد بازدیدکنندگان را با اهمیت جنگ 8 ساله و وجه تمایز آن با جنگ‌های رخ داده در دوره‌های گذشته آشنا کند. آثار در این تالار نشان‌دهنده این هستند که در طول 200 سال گذشته طی جنگ‌ها، بخش‌هایی از ایران جدا شده؛ اما در جنگ تحمیلی ایران و عراق این اتفاق نیفتاده است.

دو باغ موزه دیدنی در کرمان

از جمله این آثار می‌توان به این موارد اشاره کرد:

نقشه ایران مربوط به دوران صفویه، افشاریه و قاجاریه و ادوات جنگ

عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای که بین ایران و روسیه بسته شد

معاهده ارزروم که بین ایران و عثمانی منعقد شد

متن معاهده 1975 الجزایر بین ایران و عراق که سرحدات ایران و عراق را مشخص می‌کرد و 3 روز قبل از آغاز رسمی جنگ توسط صدام حسین رئیس جمهور عراق پاره شد.

تالار بصیرت

این تالار به نمایش اسناد مربوط به جنگ و تحرکات مرزی دشمن قبل از آغاز آن اختصاص یافته است

تالار نور

در تالار نور، نقشه‌ها، اسناد و عکس‌های بمباران هوایی مناطق مختلف کشور را خواهید دید؛ بمبارانی که سرآغاز جنگ تحمیلی بود و در تاریخ 31 شهریور سال 1359 با پرواز میگ‌ها و بمباران 11 شهر ایران اتفاق افتاد. همچنین آثار زیر را در این تالار مشاهده خواهید کرد

تالار شقایق

در این تالار اسناد و آثاری را می‌بینید که نشان‌دهنده نقض قوانین بین المللی از سوی نظامیان عراقی در طول جنگ هستند.

تالار پیروزی

در این تالار می‌توانید آثار مربوط به پایان جنگ را ببینید

تالار ایثار

در این تالار تصاویر و آثاری را می‌بینید که حکایت از ایثار مردم و مسئولان در دوران جنگ ایران و عراق دارند.

دو باغ موزه دیدنی در کرمان

تالار شهدا

در این تالار همانطور که از نامش پیداست، آثار مربوط به شهدای هشت سال دفاع مقدس را می‌بینید

باغ موزه هرندی، یک موزه تمام عیار

باغ موزه هرندی مجموعه ای متشکل از باغ و ساختمان قاجاری است که دو موزه سازهای سنتی و باستان شناسی را در خود دارد. این مجموعه دارای ویژگی های باغ ایرانی است و تلفیق زیبایی از عناصر ایرانی و خارجی معماری را به نمایش می گذارد.

این باغ به مدت 100 سال محل استراحت و اتراق افرادی بود که در پی ماموریت های مملکتی به کرمان می آمدند و مدتی به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار می گرفت. حالا باغ موزه هرندی، یکی از جاذبه های مهم شهر کرمان است که بازدیدکنندگان را به سوی خود می کشاند.

معماری و بخش های باغ هرندی

باغ هرندی یک باغ-عمارت ایرانی به تمام معنا بوده و هنر باغسازی ایرانی در آن به کار رفته است. این باغ براساس طرح های مربع و مستطیل و به صورت نوارهای متصل شکل گرفته و یک ساختمان مرکزی زیبا به همراه حوض و آبنما نیز در خود دارد.

دو باغ موزه دیدنی در کرمان

ساختمان مرکزی

طراح نقشه ساختمان، پسر عدل السلطان بود که دکتر مرتضی قلی اسفندیاری نام داشت و بین سال های ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۵ در فرانسه تحصیل می کرد. او این نقشه را در فرانسه تهیه و برای پدرش ارسال کرد. در این ساختمان می توان ترکیب المان ها و طرح های غیرایرانی را با ویژگی های معماری ایرانی به خوبی مشاهده کرد. این ساختمان دو طبقه با زیربنای حدود 2000 مترمربع در شمال باغ و در کنار آبنماها قرار دارد. این بنا، سقف گنبدی با عمق کم دارد و در مرکز پشت بام، برای تامین نور، کلاه فرنگی چند ضلعی تعبیه شده است. جنس کف ساختمان از آجر سنتی قدیمی بوده اما امروزه آن را سرامیک کرده اند.

بهارخواب، سالن استراحت معروف به تنبلخانه در طبقه پایین، فضاهایی برای پذیرایی و استراحت مهمان ها و دو ایوان سرپوشیده در طبقه دوم و ... بخش های مختلف این ساختمان بوده اند که امروزه کاربری های متفاوتی دارند. ماشین آقای هرندی نیز در کنار ساختمان مرکزی قابل دیدن است؛ یک دستگاه کرایسلر مدل 1948.

دو باغ موزه دیدنی در کرمان

بناهای جانبی

علاوه بر ساختمان مرکزی، بناهای جانبی نیز در باغ ساخته شدند که از جمله آنها می توان به اندرونی، بیرونی، ساختمان خدمه، حمام، آشپزخانه، اصطبل و ... اشاره کرد. از میان این بناها، اصطبل و انبارها از میان رفته اند و آشپرخانه نیز به عنوان ساختمان اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید