۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 55416125

سفر به تبریز هیجان‌انگیز و درخشان می‌شود اگر با ما همراه باشید و درباره چند کلیسا دیدنی تبریز بیشتر بدانید.

چند کلیسا دیدنی تبریز

سلام نو_ سرویس گردشگری: شهر تبریز بسیاری از معروف ترین کلیساهای ایران را درون خود جای داده است. از کلیسای استپانوس گرفته تا کلیسای مریم مقدس در اطراف تبریز قرار گرفته اند. از این رو اگر عازم تبریز هستید، بازدید از کلیساهای مهم، دیدنی و تاریخی آذربایجان را فراموش نکنید.

بازدید از دیدنی‌ترین کلیساهای تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس از دیدنی های تبریز به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای این شهر است. ارمنیان تبریز مراسم ملی مذهبی کلیسای حواری ارمنی را در این مکان برگزار می‌کنند. منظور از کلیسای حواری ارمنی، یا به اختصار کلیسای ارمنی، آن است که فقط ارمنیان مسیحی در آن حضور می‌یابند. این کلیسا در محدوده‌ خیابان شریعتی (شهناز) و در محله‌ مسیحی‌نشین تبریز واقع شده است. کلیسای مریم مقدس تبریز در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ۶۱۷۶ به ثبت رسید.

معماری کلیسای مریم تبریز

معماری کلیسا به سبک معماری ارمنی، با پلانی صلیبی‌شکل، است که گنبد مرکزی آن روی چهار ستون قطور سنگی قرار گرفته است. در بالای در ورودی، روی کتیبه مرمری کوچکی، به خط و زبان ارمنی تاریخ تأسیس کلیسا نوشته شده است.

چند کلیسا دیدنی تبریز

در ورودی اصلی کلیسا، هشت ستون سنگی اتاقی را شکل داده‌اند که روی آن دو ناقوس کلیسا نصب شده است. داخل کلیسا، همانند اغلب کلیساهای گریگوری (ارمنی)، چهار ستون قطور سنگی هست که گنبد مرکزی روی آن قرار گرفته است.

داخل کلیسا تصاویر زیبایی از حضرت مریم، حضرت عیسی و حواریون و قدیسان مسیحی به چشم می‌خورد. از چهار پرده‌ نقاشی‌شده‌ بالای چهار ستون اصلی، دو پرده بر اثر رطوبت کاملاً از بین رفته‌اند و دو پرده‌ باقی مانده بر دیوار شمالی و جنوبی قرار داشتند. چهار تابلو نقاشی اصلی (تاریخی) روی چرم اجرا و سپس بر سطح دیوار چسبانده شده بود. اکنون دیگر آن نقاشی‌ها وجود ندارند و نقاشی‌های حاضر روی کرباس کار شده که از این لحاظ کلیسا را بین کلیساهای ایران خاص کرده است.

کلیسای موجومبار

فاصله: ۵۰ کیلومتری شمال غربی تبریز، ۵۵ دقیقه

آدرس: شمال غربی تبریز، جاده سار، جاده موجومبار، کلیسای موجومبار

کلیسای موجومبار یا سنت هریپسیمه در ۳۰ کیلومتری جاده تبریز-مرند و در شهرستان شبستر واقع شده است. این کلیسای تاریخی درون دره‌ای سرسبز با طبیعت زیبا و در روستای موجومبار قرار دارد. خانه‌های این روستا به‌شکل پلکانی هستند و با خشت و سنگ ساخته شده‌اند. ساختمان کلیسای موجومبار در پایین دست این روستا قرار دارد. ساختمان این کلیسا بنایی بزرگ است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

چند کلیسا دیدنی تبریز

درباره قدمت کلیسای موجومبار اطلاع دقیقی در دست نیست. در مورد زمان ساخت این بنا از سده نهم تا سیزدهم میلادی فرضیه‌های مختلفی وجود دارند. بعضی از مورخان این کلیسا را مربوط به سده نهم و بعضی دیگر با مقایسه این کلیسا با نمونه‌های مشابه آن در زمان ایلخانیان، این بنا را متعلق به قرن سیزدهم و زمان حکومت ایلخانان مغول می‌دانند.

برای رسیدن به این کلیسا در مسیر تبریز به مرند و در فاصله ۳۰ کیلومتری از تبریز به مسیر فرعی آسفالت در جهت شمال وارد شوید. از این مسیر راهی خاکی منشعب می‌شود.

این مسیر خاکی با گذشتن از دشت‌ها و تپه ماهورها به روستای تاریخی موجومبار می‌رسد. کلیسای موجومبار در این روستای تاریخی و زیبا خودنمایی و گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند. مناظر اطراف این روستا در پاییز بسیار زیبا می‌شوند.

کلیساهای زیبا و دینی تبریز

کلیسای هوانس

فاصله: ۱۳۵ کیلومتری جنوب تبریز، دو ساعت و ۱۰ دقیقه

آدرس: مراغه، خیابان امام خمینی، خیابان دربند کلیسا، کلیسای هوانس

کلیسای هوانس یکی از کلیساهای تاریخی در آذربایجان شرقی و نزدیکی تبریز است که در شهر مراغه قرار دارد.

چند کلیسا دیدنی تبریز

این کلیسا در سال ۱۸۴۰ میلادی به دست سردار سامسون خان و با طراحی یک معمار روسی در محل کلیسایی متروک و به جا مانده از قرن‌های پنجم و ششم میلادی ساخته شد. نزدیک به ۱۰۰ سال پس از ساخت کلیسای هوانس زلزله‌ای شدید در این منطقه بخش‌های بسیاری از این ساختمان را از بین برد.

کلیسای هوانس پلانی مستطیل‌شکل در جهت شرقی-غربی دارد و نام آن را از یکی از حواریون مسیح گرفته‌اند. این کلیسا تنها کلیسای باقی مانده در شهر مراغه به شمار می‌رود و با توجه به مدارک موجود، اوج شکوفایی آن در زمان حکومت ایلخانیان بوده است. گرچه در گذشته کلیسای هوانس پایگاهی برای ارامنه کاتولیک بود، امروزه از آن استفاده چندانی نمی‌شود.

کلیسای هوانس مقدس سه بخش مختلف دارد که شامل محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و مکانی برای افروختن شمع می‌شوند. سردر ورودی این بنا گنبدی هرمی دارد که ناقوس کلیسا را نیز در آن نصب کرده‌اند. بخش‌های داخل کلیسا هرکدام گنبد جداگانه دارند. ارتفاع برج و گنبد ناقوسخانه از سایر گنبدها بیشتر است. دو سمت این برج دو ردیف پله مجزا برای دسترسی به بالای آن وجود دارند.

چند کلیسا دیدنی تبریز

نمای این ساختمان آجری است و داخل گنبدها تزیینات زیبایی به چشم می‌خورند. محراب کلیسا در شرق ساختمان قرار گرفته است و گنبد هشت‌ضلعی آن کوتاه‌ترین ساق را دارد. دیوارهای داخل این کلیسا را با قاب بندی‌های زیبا تزیین کرده‌اند. اگر به بازدید از دیدنیهای تاریخی علاقه دارید، تماشای این کلیسای خالی از لطف نیست.

کلیسای سنت استپانوس مقدس

کلیسای سنت استپانوس مقدس یکی از قدیمی ترین و در عین حال معروف ترین کلیساهای ایران است. این کلیسا در سده ۹ میلادی و در منطقه جلفا بنا شده است. جلفا شهری مرزی میان ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. اکثر ساکنان این شهر زیبا اقلیت های مذهبی هستند.

کلیسا سنت استپانوس مقدس پس از قره کلیسا اهمیت ویژه ای در میان ارامنه کشورمان دارد. این کلیسا در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و از بناهایی به شمار می رود که به ثبت یونسکو رسیده است. انجام فرایض دینی و کلاس های آموزشی ارامنه کشورمان نیز در این کلیسا صورت می گیرد.

آدرس کلیسای سنت استپانوس مقدس: آذربایجان شرقی- تبریز- ۱۷ کیلومتری غرب جلفا- ۳ کیلومتری رودخانه ارس- روستای دره شام- کلیسای سنت استپانوس مقدس

چند کلیسا دیدنی تبریز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید