تبریز دیدنی‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد، از این رو با ما همراه باشید تا درباره چند جاذبه طبیعی و تاریخی تبریز بیشتر بدانید.

چند جاذبه طبیعی و تاریخی تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: تبریز، شهری زیبا که حتی از تماشای مناظر طبیعی آن سیر نمی‌شویم. شهری که جزو زیباترین مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید، این شهر نه فقط دارای جاهای دیدنی بسیاری در قلب خود است، بلکه جاهای دیدنی بسیاری در کنار خود دارد. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تبریز می‌پردازیم.

قلعه پشتاب، از جاذبه‌های تاریخی نزدیک تبریز

فاصله: ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی تبریز، دو ساعت و ۴۰ دقیقه

آدرس: اهر، جاده هوراند، قلعه پشتاب

قلعه پشتاب اهر از آثار تاریخی اطراف تبریز است که در گذشته کارکرد نظامی داشته است. این قلعه در نزدیکی روستایی به همین نام و بالای کوهی صخره‌ای قرار دارد. این قلعه در گذشته با سایر قلعه‌های واقع شده در آذربایجان ارتباط داشته است و جنگجویان از طریق روشن کردن آتش و ایجاد شکل‌های مختلف با دود به یکدیگر علامت می‌دادند.

قلعه پشتاب به دوره حکومت اشکانیان تعلق دارد و در دوره‌ ساسانیان و پس از آن نیز از این قلعه استفاده شده است. دورتادور این قلعه را پرتگاه‌های خطرناک پوشانده‌اند و تنها راه ورود به این بنا از معبری پلکانی در شمال قلعه پشتاب با ۲۲۰ پله می‌گذرد.

چند جاذبه طبیعی و تاریخی تبریز

دیوارهای قلعه را از سنگ‌های لاشه‌ای، ساروج و آجر ساخته‌اند و بین آن‌ها از ملاط گل رس استفاده کرده‌اند. بیشترین آثار تاریخی به دست آمده از قلعه پشتاب به دوره‌های اشکانی و ساسانی تعلق دارند و در ظروف کشف شده از این قلعه کنده‌کاری‌های هندسی با تزیینات قرمز رنگ به چشم می‌خورند. در سفال‌های مربوط به میانه قرون اسلامی قلعه پشتاب، ظرف‌های ساده و لعاب‌دار ساخته شده از مواد کانی دیده می‌شوند.

در قلعه پشتاب آب انبارهای متعددی در بخش شمالی قلعه وجود دارند. از بالای دژ چشم‌انداز زیبایی از طبیعت اطراف دیده می‌شود و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه متنوع است. برای رسیدن به قلعه پشتاب باید از کوه قلعه بالا بروید. این مسیر برای کوهنوردان بسیار ساده است؛ اما ممکن است برای بعضی افراد کمی سخت باشد. مسیر دسترسی به قلعه پشتاب از زیباترین دیدنیهای طبیعی اطراف تبریز است و در طول مسیر دسترسی به آن آلاچیق‌هایی برای استراحت افراد تعبیه کرده‌اند. برای رسیدن به پای کوه قلعه پشتاب باید در جاده کلیبر به‌سمت روستای هوراند پیش بروید. تابلوهای راهنما در این مسیر، راه قلعه پشتاب را به شما نشان می‌دهند.

چند جاذبه طبیعی و تاریخی تبریز

آبشارهای نزدیک تبریز، از جاذبه‌های طبیعی آن

آبشار اسکندر

آبشار اسکندر در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد. این آبشار را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز دانست که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این آبشار در مناطق کوهستانی و سردسیر واقع شده است و چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. آبشار اسکندر تبریز در طول تابستان و بهار، یک آبشار معمولی و بسیار زیباست؛ اما در طول زمستان، تسلیم ملکه سرما می‌شود و سرتاپا یخ می‌زند. انگار که ملکه برفی یک طلسم می‌خواند، چوب خود را می‌چرخاند و آبشار را به یخ تبدیل می‌کند. در طول زمستان، این آبشار به یکی از مهم‌ترین مناطق برای یخ‌نوردی تبدیل خواهد شد.

آدرس: جاده تبریز – اهر، جاده آبشار اسکندر، روستای طویقون

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از معروف‌ترین آبشارها و از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف تبریز محسوب می‌شود. این آبشار در جلفا قرار دارد. ارتفاع این آبشار به حدود ۱۵ متر می‌رسد. آب آبشار از چشمه‌ای جوشان با آب شیرین تأمین می‌شود. آبشار حین تجربه سقوط آزاد خود، سرسبزی و زیبایی منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند.

چند جاذبه طبیعی و تاریخی تبریز

دورتادور این آبشار، حتی روی صخره‌های سخت و بی‌روح نیز خزه‌های سرسبز و زیبا به چشم می‌خورد. دسترسی به این آبشار شاید کمی دشوار باشد؛ اما زمانی که از نزدیک شاهد جمال این آبشار باشید، تمام خستگی مسیر از تنتان شسته خواهد شد. فقط به یاد داشته باشید هوای این منطقه در طول زمستان بسیار سرد می‌شود. حتی در برخی مواقع، آب آبشار نیز به‌صورت کامل یخ خواهد بست. پس بهتر است بهار و تابستان را برای بازدید از آن انتخاب کنید.

آدرس: جلفا، ۲۷کیلومتری هادی شهر، روستای منجن آباد

آبشار گل آخور تبریز

قطعاً نام جنگل ارسباران به گوشتان خورده است. اگر این طور نیست، نگران نباشید، در ادامه مقاله این جنگل زیبا را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. این جنگل در ۶۰کیلومتری غرب ورزقان قرار دارد. در میان این جنگل و تمام زیبایی‌هایش، آبشار مرتفع و تماشایی وجود دارد که آن را با نام آبشار گل آخور می‌شناسند. این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز به حساب می‌آید.

چند جاذبه طبیعی و تاریخی تبریز

از تبریز تا این آبشار فقط ۸۸کیلومتر فاصله است. پس در عرض کمتر از ۲ ساعت می‌توانید خودتان را به آن برسانید. توجه داشته باشید برای دسترسی به این آبشار، باید حدود یک ساعت پیاده‌روی در مناطق کوهستانی را به جان بخرید.

آدرس: تبریز، ورزقان، روستای ارزیل، دامنه غربی کوه کسبه، روستای گل آخور

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید