تبریز خانه‌های تاریخی فراوانی دارد، از این رو با ما همراه باشید و درباره باشکوه‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی تبریز بیشتر بدانید.

باشکوه‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی تبریز

سلام نو _سرویس گردشگری: تبریز شهری تاریخی با پیشینه ای طولانی است که در آن خانه های تاریخی زیادی به جای مانده است. هر چند که در تبریز نمی توانید خانه هایی با قدمت خیلی قدیمی پیدا کنید چون زلزله خیز بودن این شهر باعث شده که دیگر اثری از خانه های تاریخی خیلی قدیمی نباشد ولی تعدادی از خانه های باشکوه دوران قاجار هنوز هم در نقاط مختلف این شهر به جای مانده اند که نمایانگر روزگار تاریخی گذشته اند.

خانه‌های تاریخی و شکوهمند در تبریز

خانه حریری

به زیباترین خانه تاریخی تبریز خوش آمدید. تنوع نقاشی‌های دیواری خانه‌ی حریری که پیرو سبک نگارگری دوره‌ی قاجاری است این خانه‌ را به زیباترین خانه‌ی تاریخی آذربایجان‌شرقی تبدیل کرده است.

خانه‌ی حریری از حیاط اندرونی، بیرونی و دو بلوک خانه تشکیل شده ؛ نقاشی‌های نمای بیرونی ساختمان داستان‌های اساطیری مثل یوسف و زلیخا را به تصویر می‌کشد و سقف آن هم مزین به مینیاتور ایرانی است. خانه‌ی حریری در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی شده است و در خیابان تربیت تبریز، کوچه‌ی نور هاشمی، پلاک ۱۳۲ قرار دارد.

باشکوه‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی تبریز

خانه مشروطه

بدون شک یکی از معروف ترین خانه های تاریخی تبریز همین خانه مشروطه است. خانه مشروطه در سال ۱۲۴۷ برای یکی از تاجران پولدار شهر تبریز ساخته شد این شخص که بعدها از طرفداران مشروطه شد بعد از به توپ بسته شدن مجلس خانه خود را در اختیار مشروطه خواهان شهر گذاشت تا آن ها برای پیروزی مشروطه خواهی در این خانه جلسه تشکیل دهند و تصمیم گری کنند. معماری این خانه با شیشه های رنگی، گچ بری ها و منبت کاری های زیبا کاملا به شیوه معماری قاجار ساخته شده است. همین که پا به این خانه تاریخی می گذارید با باغی سبز و پر از گل و درخت روبرو می شوید که حوضی بزرگ در وسط حیاط، طراوات آن را دوچندان کرده است. امروز این خانه به موزه مشروطه تبدیل شده و در آن می توانید تندیس شخصیت های معروف مشروطه و اسنادهای تاریخی آن زمان را ببینید. نزدیکی این خانه به بازار سنتی تبریز، بازدید از آن را برایتان راحت تر می کند.

باشکوه‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی تبریز

خانه امیر نظام گروسی (موزه قاجار)

از همان ابتدا که وارد این خانه می شوید ۱۶ستون ایوان و سرستون هایش که به زیبایی هر چه تمام تر گچ بری و تزئیات شده اند چشم هایتان را خیره می کند. برای رسیدن به داخل ساختمان باید از حیاطی بزرگ که حوضی زیبا و گل کاری های تماشایی دارد عبور کنید. در داخل این خانه گچ بری هایی پر جزئیات و آینه کاری های خیره کننده می بینید. پنجره های خانه همه مشبک هستند و شیشه های رنگی آن ها نمایی جادویی به ساختمان داده است. این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی خریدای و به موزه قاجار تبدیل شده است. مطمئنا در ساختمانی که کاملا به سبک قاجار ساخته شده دیدن مجموعه اشیایی که متعلق به دوران قاجار است بسیار جالب توجه و لذتبخش است.

خانه‌ها و عمارت‌های باشکوه‌تر تبریز

خانه اردوبادی و موزه اسناد آذربایجان

خانه اردوبادی در اوایل حکومت رضاشاه ساخته شده و از حیث معماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در اغلب خانه‌هایی که در زمان پهلوی ساخته شدند، از مصالح خشت و آجر استفاده می‌شد؛ اما خانه اردوبادی تنها خانه تاریخی شهر تبریز بوده که با آجر و سنگ‌های ساختمانی بنا شده است.

باشکوه‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی تبریز

عمارت تاریخی اردوبادی در زمینی به مساحت 1600 مترمربع و در 3 طبقه ساخته شده و بنای عظیم و باشکوه آن از کیلومترها آنطرف‌تر خودنمایی می‌کند.

این خانه سرگذشت دور و درازی دارد؛ زیرا در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال تبریز به دست روس‌ها، سفارت عراق بوده است. همچنین امروزه به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین نمادهای شهر تبریز و مرکز اسناد ملی شمال غرب کشور شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید تجربه منحصربه‌فرد قدم‌زدن در خانه‌های تاریخی را به کارنامه ایران‌گردی خود اضافه کنید، راه ساده‌ای پیش روی شما قرار دارد.

خانه ختایی (خانه هنرمندان تبریز)

شهر تبریز پر است از خانه‌های قدیمی که اغلب آن‌ها روزهای سختی را به خود دیده‌اند؛ از تب‌وتاب انقلاب مشروطه گرفته تا کشتارهای بی‌رحمانه روس‌ها. در آن سال‌های پر فراز و نشیب، خانه ختایی یکی از مهم‌ترین مکان‌های ایستادگی در برابر استبداد صغیر بوده است. این خانه در کوچه‌های تودرتو محله صدر قرار داشته و نماد مقاومت در شهر تبریز است.

با گذر از حیاط خانه، عمارتی دو طبقه با سبک معماری قجری روبه‌روی چشمانتان ظاهر می‌شود. بنای ساختمان که با آجرهای چهارگوش شتری‌رنگ ساخته شده، قدمت 150ساله خانه را به رخ می‌کشاند.

باشکوه‌ترین خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی تبریز

در حال حاضر خانه ختایی به موزه هنرمندان تبریز تبدیل شده و مرکز تبلور هنر در شمال غرب ایران است. این خانه به محفل فرهیختگان تبدیل شده و به‌عنوان کتابخانه ملی تبریز شناخته می‌شود.

این گنجینه ارزشمند، کتاب‌های زیادی در حوزه هنر و ادبیات را در خود جای داده و یک منبع تحقیقاتی ارزنده در تبریز ایجاد کرده است. خوب است بدانید تعدادی از موزه‌های این شهر مثل موزه کاریکاتور و موزه استاد بهتونی نیز در خانه ختایی قرار دارند. حس خوبی دارد که بتوانید پنجمین موزه کاریکاتور جهان را در یکی از خانه های قدیمی تبریز پیدا کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    8 0
    تبریز عشق فقط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید