۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 55416014

تبریز زیبا پر از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی است و به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم از موزه‌های جالب تبریز بازدید کنید.

موزه‌های جالب تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: دیدن خانه های تاریخی و موزه های تبریز برای خیلی از کسانی که علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ هستند بسیار جذاب است، پس برای آشنایی با موزه های جالب تبریز همراه ما باشید.

چند موزه جالب و درخور توجه تبریز

موزه محرم تبریز

اولین موزه‌ مردم شناسی محرم ایران در تبریز و در خانه‌ی دکتر ابوالقاسم صحتی قرار دارد. خانه‌ی صحتی در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین موزه های تبریز یعنی موزه محرم تبدیل شده است. قدمت این بنا به قاجار برمی‌گردد و در حال حاضر از قطب‌های بررسی و مطالعه‌ی وقایع عاشورا است. این خانه در سه طبقه ساخته شده است و ۴۰۹ متر مربع بنا دارد که هر طبقه به یک موضوع اختصاص یافته است. اکثر علم‌ها و طوق‌ها از روستاهای اطراف جمع‌آوری شده‌اند؛ مانند علم دستمالی روستای اسفنجان اسکو، علم عزاداری روستای لیوارجان، سیه سران جلفا و غیره. در بخش دیگری از موزه محرم تبریز نیز نمادها و ابزارهای آذربایجان شرقی برای مراسم‌های عزاداری به نمایش گذاشته شده است.

موزه‌های جالب تبریز

ورودی این موزه برای همه گردشگران رایگان بوده و ساعت کاری آن از شنبه تا پنجشنبه ۸ صبح الی ۱۵ است.

آدرس: تبریز، خیابان مطهری، نبش ایستگاه آتش نشانی، داخل کوچه‌ی شهید احمد گوگانی، پلاک ۲۲

موزه قرآن و کتابت، از دیدنی‌ترین موزه‌های تبریز

این موزه یکی از موزه های مهم تبریز است که به نمایش انواع آثار تاریخی و هنری مرتبط با قرآن و کتب و اسناد خطی قدیمی می‌پردازد و در محل کنونی مسجد تاریخی صاحب الامر ایجاد شده است. در موزه قرآن و کتابت تبریز، مجموعه‌ای نفیس از قرآن کریم متعلق به دوران‌های مختلف، انواع ظروف مزین به آیات قرآنی، آثار خوشنویسان شهیر ایرانی و غیره را می‌بینید و با هنر هنرمندان ایران زمین در زمینه قرآن و کتابت بیشتر آشنا می‌شوید.

از جمله آثار مهم این موزه می‌توان به قرآن‌هایی که به خط ائمه و بزرگان نوشته شده است اشاره کرد. در میان این آثار، صفحه‌ای از قرآن کریم منسوب به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به چشم می‌خورد که روی تکه‌ای از پوست آهو به خط کوفی نگاشته شده است.

موزه‌های جالب تبریز

در این موزه همچنین لباسی از قرن سیزده و چهارده هجری قمری را بازدید می‌کنید که به پیراهن قَسَم معروف است، این پیراهن را در زمان قدیم، پزشکان در مراسم سوگند خود و یا قاضیان دادگاه پیش از قضاوت بر تن می‌کردند و قسم می خوردند که بسیار جالب و دیدنی است.

از دیگر آثار مهم موزه قرآن و کتابت تبریز انواع قلمدان‌های مقوایی با نقوش مینیاتوری و روکش لاکی، ظروف چینی، برنجی و سفالی مزین به آیات قرآنی، پلاک های فلزی منقوش به ادعیه و اوراد، لوحی سنگی با خط میخی متعلق به دوره عیلامی است که باید به تماشای این موزه رفت تا از تمام زیبایی‌های آن دیدن کرد. ساعت بازدید موزه قرآن و کتابت تبریز از ساعت ۰۸:۰۰ صبح تا ۱۵:۰۰ عصر است که گردشگران داخلی و خارجی به ترتیب با پرداخت ۵ هزار و ۵۰ هزار تومان می‌توانند از آنجا بازدید نماید.

آدرس موزه قران و کتابت تبریز: تبریز، خیابان دارایی، مسجد صاحب الامر

موزه‌هایی جالب با معماری خاص

موزه مشروطه تبریز

خانه مشروطه یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز است که در سال ۱۲۴۷ شمسی توسط حاج ولی معمار بنا شد. این خانه محل تجمع بسیاری از شخصیت‌های نامدار تاریخ قاجار نظیر ستارخان و باقرخان بوده است. این خانه نهایتاً در سال ۱۳۷۵ تبدیل به موزه مشروطه شد و امروزه با داشتن عناصر فراوانی از دوره قاجاریه، جزء غنی‌ترین موزه های تبریز به‌شمار می‌رود.

موزه‌های جالب تبریز

آدرس: تبریز، خیابان شهید مطهری، روبه‌روی مسجد جامع، خانه مشروطه

موزه شهرداری تبریز

موزه شهرداری تبریز، یکی از جاذبه‌های شهر است که در داخل کاخ شهرداری تبریز قرار دارد. تاریخ ساخت کاخ شهرداری به سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ برمی‌گردد و مدت‌ها به عنوان دفتر اصلی شهر تبریز مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا اینکه در سال ۱۳۸۶ به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، موزه شهرداری تبریز در این عمارت آغاز به کار کرد و لقب نخستین و تنها موزه‌ تاریخ شهرداری‌های ایران را به خود اختصاص داد. جالب که بدانید علاوه بر این، شورای اسلامی تبریز هم در بخشی از این ساختمان مستقر است.

وقتی به داخل موزه می‌روید آثاری از اولین شهرداری تبریز، اشیاء و اسناد ارزشمندی که نشان فرهنگ و هنر مردم تبریز است را خواهید دید. بخشی از این موزه در زیرزمین و بخش‌های دیگر در طبقات اول و دوم قرار دارند و تالارهای مختلفی چون تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر را در خود جای داده است.

موزه‌های جالب تبریز

موزه شهرداری تبریز که پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه‌ شهرداری‌های جهان نیز قرار دارد در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره‌ ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید